Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp over til naboen prosjekt


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Gleeder meg.. grave 20cm ned i bakken gjennom krattskog og det som verre er:P

detta kommer til å bli morsomt.

Indeed :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lykke til med gravinga! (Grave en 20cm dyp grøft på 90m+ kan ta sin tid, husker selv når jeg gravde grøften for fiberkabelen min :p )

Gleeder meg.. grave 20cm ned i bakken gjennom krattskog og det som verre er:P

detta kommer til å bli morsomt.

Hva med å undersøke hva dere kan få lånt en liten minigraver for. Sikkert ikke så mange lappene som skal til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva med å undersøke hva dere kan få lånt en liten minigraver for. Sikkert ikke så mange lappene som skal til.

Det blir da å overdrive litt? Skulle ikke ta så lang tid å grave den grøfta for hånd, hvis begge graver så vil det maks bli en kveld med godt arbeid. :thumbup:

Lenke til kommentar

vi graver, er en stor grøft vi må over og, tviler på at vi får en graver over der og gjennom flere av trærne uten og rive dom.

tenkte å føre kabelen i lufta vekk fra huset så vi slepper å grave i hagen.

passer veldig fint, fordi modemet her er i andre etasje og det er resten av pc'ene.

så jeg borrer et hull ut gjennom veggen ganske nerme taket og fører den over taket og over mot krattskauen, der vi fester den i et tre og graver den ned derfra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
vi graver, er en stor grøft vi må over og, tviler på at vi får en graver over der og gjennom flere av trærne uten og rive dom.

tenkte å  føre kabelen i lufta vekk fra huset så vi slepper å grave i hagen.

passer veldig fint, fordi modemet her er i andre etasje og det er resten av pc'ene.

så jeg borrer et hull ut gjennom veggen ganske nerme taket og fører den over taket og over mot krattskauen, der vi fester den i et tre og graver den ned derfra.

Da du ha en strekkavlaster. Feks. fest en wire i husveggen og til et tre, slik at du ikke strekker TPkabelen, det er viktig.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Da MÅ du ha en strekkavlaster. Feks. feste en wire i husveggen og til et tre, slik at du ikke strekker TPkabelen, det er viktig.

har wire klar, bare å få "hengt" opp..

 

skal lufthenge kabelen fra garasjen hans og opp til annen etasje der og. ikke mer enn 4meter ca bruker wire der og sånn for å være sikre. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
har wire klar, bare å få "hengt" opp..

 

skal lufthenge kabelen fra garasjen hans og opp til annen etasje der og. ikke mer enn 4meter ca bruker wire der og sånn for å være sikre. ;)

Bare husk at kabelen blir lengre hvis du skal strekke den opp fra bakken også ;)

 

EDIT: Og så må du passe på at elektrikkerrøren går helt opp til wiren, og at den er "isolert" slik at den ikke kutter den bare TPkabelen som blir festet til wiren.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Å legge TP i lange lengder er ikke noe problem, har selv kjørt feilfritt på 100 mbit, lengde opp rundt 200 meter.

 

 

MEN det er viktig å presisere at man bør bruke jordkabler om man legger utendørskabel, eller så vil fuktighet ta knekken på kabelen i løpet av kort tid.

 

Også viktig at det monteres lynvern i begge ender i tilfelle lynet slår ned hos en av dere eller midt på kabelen, noe som fort kan skje når man har jordkabel.

 

Det anbefales å bruke enten fiber eller trådløst mellom bygninger.

 

Om det er fri sikt mellom boligene, og da mener jeg FRI sikt så ville jeg montert retningsbestemte antenner og kjørt trådløst.

 

Skal for moroskyld teste 305 og 610 meter kat 6 i morra, punkt til punkt.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Nå er det vel på tide og starte å grave, tenkte vi skulle begynne i morgen med gravinga, så får vi se åssen det blir..

har ikke fått gjort noe i det hele tatt i helga, har vert på konf også var det 17. mai som jeg absolutt måtte feire borte :p

men briefer dere i morgen om hva som har skjedd, og hvor langt vi har kommet..

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor aktuellt du mener dette er, men jeg lurer litt når jeg hører snakk om hageslangestrekk på opp mot 100 meter. samma med K-rør egentlig.

 

Man får jo egne rør som er beregnet på å trekke kabler gjennom ved at de har ferdig innlagt trekkesnor, dvs at du graver ned kabelen først og trekker TP-kabelen etter. Røret jeg brukte selv hadde en diameter på nesten 5 cm (hadde noe overligger fra en jobb) men det bør finnes i mindre diametre også som kanskje er litt enklere å grave ned. mener at røret ikke er helt tett, men med drenering for vann som renner inn. HAr ikke tettet noen av åpningene i enden og er på 5. året uten noe som helst problemer. Dersom jeg skulle få problemer en gang er det jo bare å trekke en ny kabel i røret.

 

Det å dytte en kabel gjennom et rør på dfen lengen tror jeg du må jobbe hardt med. K-rør er fullt atv "riller" som kabelen garantert vil stange mot.

 

Elfa, Clas O, biltema osv har sikekrt rørene du trenger.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Ikkje vær så redd om kabelen blir over 100 meter.

100 meter er max grense for cat 5.

 

Eg har lagt ut 160 meter til naboen, og det funka heilt fint. Deler av kabelen har ligget ute i 5 år no. Vi har ikkje gravd den ned, men lagt den smart, der hverken dyr eller mennesker går (på nedsida av ein gjering osv osv.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg som trodde grensen gikk ved 155meter.. kanskje det var kat6.. *stikke å lete etter en nettverksbok*

 

Nei da, dere har selvfølgelig rett, kat5 kabler er garantert feilfri overføring opp til 100meter.

Endret av gsn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...