Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

CAT5E Installasjonskabel og Stifter, Ikke Bra?


Anbefalte innlegg

Stiftemaskin for kabler skal vel å greit.

Stiftemaskin for papir vli nok klemme kablene litt i meste laget ja!  ;)

For å si det slik så tror jeg ikke en stiftemaskin beregnet på papir har nok kraft til å feste en slik kabel uansett. :p

Endret av Umbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale å bruke stiftepistol. Har jobbet som servicetekniker, og jeg har rettet uendelig mange feil hjemme hos folk som har stiftet kabel på egen hånd. Skal man stifte, MÅ man vite hva man gjør.

 

Ville heller brukt limpistol..

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

sjekk denne hos clas ohlson. koster 300 spenn, men kan gjøre jobben svært enkel for deg. har ikke prøvd den selv, bare så det er sagt.

 

Rapid 64 Ergonomic combi. Rekylfri med stillbar slagstyrke. For hefting av tynne og porøse materialer (bredtrådsklammer). Klammer type 140, lengde 6-14 mm. Stift type 300, lengde 16 mm.

 

selv brukte jeg en helt vanlig heftepistol for å feste kabler:

 

Heftepistol av metall. Omstillbar slagstyrke for hefting i de fleste materialer. Klammer type 140. Lengde 6-14 mm.

 

men siden forskjellen på pistolene er 150 spenn, så ville jeg tatt meg råd til den førstnevnte, ihvertfall hvis det er noen meter du skal stifte opp. er faktisk tungt arbeid hvis du skal drive på lenge! og vær svært forsiktig, ett lite feilstift og du har ødelagt kabelen... lykke til! :)

Lenke til kommentar

Rapid 34, lenger nede på siden er den du skal ha. Den er manuell og er noe dyrere, men den er beregnet på datakabler etc.

 

Den koster 495. Stifte er en glimrende måte å feste kablene på spør du meg, men du må ha rette verktøyet og du må passe på å ikke stifte hull i kablene (noe som går lettere med rett verktøy).

 

Edit: Ser det er noen som har anbefalt limpistol istedet. Dette er jeg uenig i. Limpistol er ihvertfall for den erfarne og er vanskeligere og potensielt farligere å bruke enn stift er min mening.

Endret av Azaz
Lenke til kommentar

som nevnt tidligere her. Så skal man ikke bruke vanlig stiftepistol. Det finnes en egen type stifte pistol med stifter som er buede. Disse er beregnet for kabling. Har selv brukt dem uten problemer. Vet at Nexans har dem (lånte en slik pistol av en kompis som jobber der)

 

Men som sagt BUEDE stifter ikke FLATE.

 

 

har sett litt på linkene til siftepistoler hos Clasohlson.

 

Rapid 36 og tilhørende stifter er vel det som kommer nærmest den typen ytstyr jeg brukte.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Edit: Ser det er noen som har anbefalt limpistol istedet. Dette er jeg uenig i. Limpistol er ihvertfall for den erfarne og er vanskeligere og potensielt farligere å bruke enn stift er min mening.

Potensielt farligere?? Alle skjønner vel at man ikke skal sniffe limet vel!? :p

Lenke til kommentar

Flott, men hva er egentlig forskjellen på FTP og UTP?

 

Jada, jeg kverulerer :p :

 

UTP=Unshielded Twisted Pair

Uskjermet tvunnet parkabel

 

STP=Shielded Twisted Pair

Skjermet tvunnet parkabel

 

FTP=File Transfer Protocol

 

I denne sammenheng:

FTP= foiled screened twisted pair

 

Er alltid noen "smarte" her...

Lenke til kommentar
som nevnt tidligere her. Så skal man ikke bruke vanlig stiftepistol. Det finnes en egen type stifte pistol med stifter som er buede. Disse er beregnet for kabling. Har selv brukt dem uten problemer. Vet at Nexans har dem (lånte en slik pistol av en kompis som jobber der)

 

Men som sagt BUEDE stifter ikke FLATE.

 

Når jeg nevnte stifter så var det selvsagt kabelstifter jeg mente, altså buede stifter.

Men det er som sagt ikke anbefalt med tanke på å få full hastighet på kabelen.

Det anbefales å lime kabelen pga risikoen for å ødelegge kabelen.

Lenke til kommentar

Fungerer liming tilfredstillende da? Hvordan er konsistensen på limet? Tørker det fort? Hvor holdbart er det? Vil jo helst ikke ødelegge kabelen heller ved å stifte den. Hvis jeg bestemmer meg for å bruke stiftemaskin, hvordan får man best resultat? Har maskinene som er laget for å stifte kabler med spor som holder kabelen på plass slik at man ikke skyter stifter igjennom kabelen?

Endret av Umbra
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som jobbet i Bravida. De brukte stort sett stiftepistol. Den er buet slik at kabelen blir liggende rett, men man må jo se litt etter da. Det skal allikevel noe til å skyte stiftene gjennom kabelen. At du ødelegger kabelen med å stifte den på rett måte, med rett verktøy synes jeg høres rart ut.

 

Stiftepistol er uansett mye enklere og raskere enn limpistol. Liming funker bra og det er god heft i limet, men det krever mer forarbeid og at man er veldig grundig. Det tar lenger tid og det er en viss fare for at man kan brenne seg da limet blir utrolig varmt.

Endret av Azaz
Lenke til kommentar
Jeg kjenner en som jobbet i Bravida. De brukte stort sett stiftepistol. Den er buet slik at kabelen blir liggende rett, men man må jo se litt etter da. Det skal allikevel noe til å skyte stiftene gjennom kabelen. At du ødelegger kabelen med å stifte den på rett måte, med rett verktøy synes jeg høres rart ut.

 

Stiftepistol er uansett mye enklere og raskere enn limpistol. Liming funker bra og det er god heft i limet, men det krever mer forarbeid og at man er veldig grundig. Det tar lenger tid og det er en viss fare for at man kan brenne seg da limet blir utrolig varmt.

At Bravida bruker stiftemaskin trenger jo nødvendigvis ikke være et kvalitetsstempel. Du skulle bare visst hvor mange feil jeg har vært og rettet etter innstallasjoner utført av firma som Bravida, Bravida inkludert..

 

Og lim funker helt utmerket. Hva du legger i mer forarbeid og grundighet aner jeg ikke, men å tørke raskt av støvet som ligger på listen du skal lime på ser jeg ikke som det helt store arbeidet. Limer er varmt ja, men de gangene jeg har vært uheldig å fått det på fingrene, så har jeg liksom ikke rent til legevakten. Limet skal som sagt på veggen, ikke fingrene (med forbehold om at vedkommende ikke har 10 tommeltotter). Er man kløne som du hentyder, tror jeg det er mye vondere å få en stift gjennom fingern :)

Faktisk er en limpistol uendelig mye billigere enn en skikkelig stiftepistol også.

 

En annen fordel er jo at du slipper å ødelegge listene med stiftehull. Den dagen kabelen skal bort, er det null problem å fjerne limet..

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Min erfaring er at stift er mye finere en lim. Utrolig mange steder jeg har vært hvor det henger kabler på halv 12 ettervært som limet slipper..... (Ikke altid det sitter så god som det virker med en gang....) Og det å fjerne en kabel som er limt fast er bare å glemme. Da går tapeten/malinga i samme slengen. (Da er det finere med noen små nesten usynlige hull bortover lista ja!)

 

Det med faren i å ødelegge kabelen med å stifte i den er meget overskrytt. Stiftet en god del kabel de site årene som telekomunikkasjonsmontør, og enda ikke klart å drepe en kabel med stifter. (Vist man ikke regner med 230V kabelen jeg tok med stifter 6 mnd inn i lærlingetiden.... :whistle: ) Så lenge man ser at man har troffet i kabelen og fjerner stiften er skaden på kabelen minimal. (Lar man derimot stiften stå er faren større for kortslutning.)

 

De fleste som jobber med å legge svakstrømskabler bruker i dag stiftepistol type rapid 28 og 36. Noen få bruker lim. (Med dertil labert resultat i mange tilfeller....) Men det er ikke dermed sagt at alle som bruker stiftpistol kan å bruke den. (Mye dårligt lagt kabel med stift også!)

Lenke til kommentar
Min erfaring er at stift er mye finere en lim. Utrolig mange steder jeg har vært hvor det henger kabler på halv 12 ettervært som limet slipper..... (Ikke altid det sitter så god som det virker med en gang....) Og det å fjerne en kabel som er limt fast er bare å glemme. Da går tapeten/malinga i samme slengen. (Da er det finere med noen små nesten usynlige hull bortover lista ja!)

 

Det med faren i å ødelegge kabelen med å stifte i den er meget overskrytt. Stiftet en god del kabel de site årene som telekomunikkasjonsmontør, og enda ikke klart å drepe en kabel med stifter. (Vist man ikke regner med 230V kabelen jeg tok med stifter 6 mnd inn i lærlingetiden.... :whistle: ) Så lenge man ser at man har troffet i kabelen og fjerner stiften er skaden på kabelen minimal. (Lar man derimot stiften stå er faren større for kortslutning.)

 

De fleste som jobber med å legge svakstrømskabler bruker i dag stiftepistol type rapid 28 og 36. Noen få bruker lim. (Med dertil labert resultat i mange tilfeller....) Men det er ikke dermed sagt at alle som bruker stiftpistol kan å bruke den. (Mye dårligt lagt kabel med stift også!)

Ikke at jeg tviler på din erfaring og kunnskap, men min erfaring er altså stikk motsatt. Eneste forskjellen er at jeg aldri har vært montør, men jeg har altså "ryddet opp" etter montører. Du skulle bare visst hvor mange tilfeller det er. Montører ser også ut til bruke stift til det meste. Selv coaxkabel, noe som er veldig FY-FY...

 

Og når du sier at lim drar med seg tapet og maling, hvilket lim har dere brukt da? Har aldri opplevd noe særlig av den problematikken selv.

 

Men er man nøye når man bruker stift, og passer på å ikke klemme kabelen og ikke skyte stift gjennom, så går det jo helt greit. Poenget mitt er jo baserer seg jo på at når ikke en gang sertifiserte montører greier dette, hvorfor skal jeg da anbefale en amatør å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg tror at jeg bestemmer meg for å bruke stiftemaskin. Om man tar seg god tid, tror jeg ikke at det skal være noen fare for å ødelegge kabelen. Er ikke alltid at de som er sertifisert er bedre enn en amatør uansett. Dersom man er stresset er det utrolig hva man kan rote til.

 

Jeg ser f.eks. at Rapid 36 er beregnet på flere typer kabler. Støtter den stifter i forskjellige størrelser slik at man kan bruke en type stift som passer skikkelig til kabelen?

Lenke til kommentar
Jeg tror at jeg bestemmer meg for å bruke stiftemaskin. Om man tar seg god tid, tror jeg ikke at det skal være noen fare for å ødelegge kabelen. Er ikke alltid at de som er sertifisert er bedre enn en amatør uansett. Dersom man er stresset er det utrolig hva man kan rote til.

 

Stress er skummelt ja. Gjort mye rart når jeg har vært stresset ja.

 

Jeg ser f.eks. at Rapid 36 er beregnet på flere typer kabler. Støtter den stifter i forskjellige størrelser slik at man kan bruke en type stift som passer skikkelig til kabelen?

 

Rapid 36 bruker kun en størelse stifter. Passer greit til lit store nettverkskabler, vanlig 4pars telefonkabel og standar coaxkabel. Selv bruker jeg Rapid 28, som "akkurat" passer på den cat5 innstalasjonskabelen jeg bruker. Da sitter kabelen best etter min mening, men det er trangt, så det kan lett gå galt vist man ikke er oppmerksom.

 

Ikke at jeg tviler på din erfaring og kunnskap, men min erfaring er altså stikk motsatt. Eneste forskjellen er at jeg aldri har vært montør, men jeg har altså "ryddet opp" etter montører. Du skulle bare visst hvor mange tilfeller det er. Montører ser også ut til bruke stift til det meste. Selv coaxkabel, noe som er veldig FY-FY...

 

Og når du sier at lim drar med seg tapet og maling, hvilket lim har dere brukt da? Har aldri opplevd noe særlig av den problematikken selv.

Stiftet coaxkabel for telenor avidi, (Nå kanal digital) og dette var måten det skulle gjøres på. Ingen som bruker APK eller TC på kabel. Coaxkabler i dag er faktisk laget for å tåle stifting, en må bare være lit ekstra forsiktig (Ikke sett stiftepistolen på max) og stifte med forskjelige mellomrom. (Stifter man med fast avstand 15cm mellom stiftene kan man få reflekser.)

 

Det av liming jeg har sett utført virker som om kommer fra vanlige limpistoler. Min erfaring er at det enten sitter noe inni h***, eller ikke sitter i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Stiftet coaxkabel for telenor avidi, (Nå kanal digital) og dette var måten det skulle gjøres på. Ingen som bruker APK eller TC på kabel. Coaxkabler i dag er faktisk laget for å tåle stifting, en må bare være lit ekstra forsiktig (Ikke sett stiftepistolen på max) og stifte med forskjelige mellomrom. (Stifter man med fast avstand 15cm mellom stiftene kan man få reflekser.)

Artig at du skriver dette, for fakta er jo heller tvert i mot. Tidligere coax ble laget med dielektrikum av poletylen (relativt hard plast), mens dagens kabler er laget av skum (mykt). Sier seg selv at skumkabler er lettere å klemme enn plast. Er ikke store klemmen du skal få på kabelen, før impedans og kabelkarakteristikk forandres.

 

Og at Avidi bruker stift, det forundrer meg ikke i det hele tatt. Har aldri vært borti verre kabelnett enn akkurat Avidi sine, og Avidi har vel heller ikke rykte på seg for å levere gode signaler. Og som sagt, hva installatører gjør har som regel liten betydning for hva som fungerer bra eller ei mtp. signalkvalitet. Er jo ikke de som kommer tilbake og feilsøker i etterkant når kunden klager. Så såfremt du ikke har lengre erfaring som servicetekniker innen kabel-tv, spar meg for hva slags metoder installatører bruker. Har null verdi.

 

Og ja, finn gjerne en oppegående ingeniør innen teleteknikk som anbefaler stifting på coax, så skal jeg gi meg.

 

Hvor har du 15cm fra? Man bør bruke variabel lengde mellom stiftene for å unngå reflekser, men det er ikke bare nødvendigvis 15cm man skal unngå.

 

Edit: Jeg skulle tatt vare på noen av de bildene vi tok av nye anlegg vi inspiserte, så kunne du selv sett hva montører er i stand til. Så hva en montør mener og ikke mener er bra for signalet, veier altså ikke så tungt.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...