Gå til innhold

Telenor er Norges største "partyboopers"!!!


Anbefalte innlegg

Skriv inn til Rikets tilstand på http://www.tv2.no, og legg frem saken på en slik måte at du fremhever Telenor's monopol som et hinder for fremtidig utvikling av våre it ressurser, som nå er blant de fremste i verden.

 

Om du har andre synspunk så skriv det, men om de får nok mails vil de nok lage ett eller annet som vil gi mer publisitet enn å skrive her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2001-11-26 20:03, clawfinger skrev:

Bergensbaserte Nextgentel betaler i dag Telenor 168 kroner pr. måned i kobberleie pr. ADSL-kunde. Dersom man sammenligner denne prisen med det Telia tar i Sverige, så vil man se at Telenor faktisk ligger mer enn tre ganger høyere. Telia tar nemlig 50 kroner av sine "konkurrenter" for samme tjeneste i Sverige.


 

Det er nettopp dette som er poenget - et teleleverandør skulle ikke eid linjene i det hele tatt.

Telenor, Telia, Tele2 og andre skulle betalt AKKURAT det samme for å bruke linjene.

Ved en slik tilstand har man konkurranse, ikke ellers.

Tenk om SAS skulle eid alle rullebanene her i landet?

Lenke til kommentar

Tja, hvis vi får tilgang til ADSL her 'in the middle of nowhere' hvor jeg bor FØR neste århundre skal jeg spise hatten min. Ikke det at jeg har noen hatt å spise, men det blir vel ikke nødvendig heller. Var det ikke snakk om at hele Norges befolkning skulle kunne ha ADSL (eller var det bredbånd) innen utgangen av 2010 eller noe?? Woohooo, gleder meg allerede.

Lenke til kommentar

Telenor er fortsatt Statseid. Det er dere som eier mesteparten av aksjene i selskapet. Forskjellen fra tidligere er at styret bestemmer mer over pengene enn tidliger. Før privatiseringa gikk penga rett inn i statskassa, til deg og meg. Det som er nå kalles privatisering, men er ikke annet enn svindel. De selger vår eiendom til oss selv når de legger aksjene ut for salg. De kunne heller bygd gratis bredbånd til alle i steden for å gamble med oppkjøp i utlandet, selv om det har gått bra. Det hjelper jo bare ikke når vi ikke ser noe av penga, he, he.

 

GRATIS BREDBÅND TIL ALLE er min oppfordring til Telenor!!!

Lenke til kommentar

Jeg bare sier ... HVIS TELENOR ER SÅ JÆVLI DYRE, HVORFOR IKKE BRUKE NOEN ANDRE? ... Eneste problemet er at dem er som regel dyrere ( i utkant norge ).

De fleste steder hvor telenor har ADSL finnes oxo f.eks BlueCom eller hva nå dem heter. De er billigere, men fortsatt er adsl DYRT generelt .. ikke bare i Norge.

 

*skrike etter Alfanett og bbf på bygda*

Lenke til kommentar

Du har ikke skjønt det!!? De holder prisene oppe hos alle tilbyderne...

 

Quote:


On 2001-11-26 22:23, CrZy_T skrev:

Jeg bare sier ... HVIS TELENOR ER SÅ JÆVLI DYRE, HVORFOR IKKE BRUKE NOEN ANDRE? ... Eneste problemet er at dem er som regel dyrere ( i utkant norge ).

De fleste steder hvor telenor har ADSL finnes oxo f.eks BlueCom eller hva nå dem heter. De er billigere, men fortsatt er adsl DYRT generelt .. ikke bare i Norge.


*skrike etter Alfanett og bbf på bygda*


Lenke til kommentar

Sant det at Telenor tar mye for leien (ja, jeg leste artikkelen), noe av grunner er sikkert at Sverige er kommet mye lenger i å bygge ut bredbånd en det treige politikere og selskaper (som Telenor) har gjort i Norge. Telenor prøver å tjene penger på adsl i forhold til f.eks Bredbåndsfabrikken. Men det er et faktum at Telenor ikke for lov til å underby konkurentene sine av Teletilsynet. Bare fordi de ikke vil at Telenor skal skvise ut konkurentene slik at det blir konkuranse i markedet.

 

Derfor er det ikke bare Telenor som styrer prisene. Det vi trenger er selskaper som tørr å satse så mye at de legger sine egne linjer.

Lenke til kommentar

http://itavisen.no/art/1297529.html

 

Næringsminister Grete Knudsen og regjeringen trenger også en fot opp i ræva... :razz:

 

Et utdrag fra teksten for de som ikke gidder å sjekke:

"Regjeringen kjøper også Telenors argument om at svak etterspørsel på ADSL og andre bredbåndsløsninger kan skyldes at brukerne er fornøyde med det de har"

 

Jeg vedder på at alle modem-brukerne rundt omkring jubler!!! hehe.. :smile:

_________________

I'm feeling very shpongled.

Smashed,mashed, completely geschtonkenflapped

 

[ Denne Melding var redigert av: MiraQdata på 2001-11-26 23:38 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: MiraQdata på 2001-11-27 05:08 ]

Lenke til kommentar

Bor i Gokk (der solen aldri skinner, jaffal ikke når det gjelder bredbånd.)

I 2010 vil jo såkalt bredbånd være ut?

 

Liksom "Åh, wow! Se på meg! Endelig kan jeg laste ned med mere enn 10kBps! *SpringeUtPåNett&Skryte* Se på meg, folk! Jeg kan laste ned med 300kBps!" "Kjeften på deg 'a, gammer'n! La meg nyte det å laste ned med 35 TBps i fred!"

(Litt voldsomt eksempel, kanskje, men det illustrerer.)

Det å få lagt bredbånd-greier ut i Gokk tar for lang tid! Syns folk burde få litt fart på seg.

 

(Trur det blir endel enklere når skolen eg går på, som ligger tre kilometer unna mitt hjem, får 2Mbps-linje etter jul. Vil dette forresten si at det er open-for-the-public-to-get-themselves-DSL?)

Bor forresten i Målselv kommune i Troms. Drittplass.

Fylt til randen med rånere og bonder og generelle idioter.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke populært av meg å si det her, men når det gjelder utkantstrøk så kan jeg forsåvidt forstå Telenor, dvs. ut ifra et kostnadsperspektiv. Det er rett og slett ikke lønnsomt for en bedrift å innføre infrastruktur til disse stedene.

 

Om man skal gi en enkel sammenligning må det bli alle de bruene og tunnelene som har blitt bygd rundt omkring oppe i Nord. Dersom man brukte like mye penger per beboer på veier i Oslo som oppe i Nord (les: nord for Sinsenkrysset) ville trafikkork vært en saga blott.

Det kunne derimot vært en tanke å satse litt hardere på en løsning som benytter det allerede eksisterende el-nettverket og trådløs kommunikasjon...

 

Uansett så det ville ikke drept Telenor å senket prisene på vanlig oppringte linjer (analog/isdn) for de som er så uheldige å bo utenfor allfarvei.

Men men, når man skal melke alt man kan til siste dråpe som Telenor gjør/har gjort med ISDN så er det lite den vanlige nordmann kan få gjort.

 

 

Vi får bare håpe en eller annen byråkrat i EU får blod på tann med henhold til Telenor.

Lenke til kommentar

Quote:


MiraQdata skrev (2001-11-26 23:20):

Da må Telenor også gjøre det for å i det hele tatt få kunder! De er nok bevisste på dette...


 

På en eller annen måte må de jo tross alt finansiere nybygget på Fornebu, denne båten "Djuice" som skal seile verden rundt, og ikke minst alle de internasjonale nettversjonene av djuice-siden. Disse sidene skal offisielt lanseres ettersom Djuice passerer det aktuelle området.

 

Det er enda godt de ikke kaster bort pengene iallefall...

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-27 11:24, amund skrev:

Quote:


MiraQdata skrev (2001-11-26 23:20):

Da må Telenor også gjøre det for å i det hele tatt få kunder! De er nok bevisste på dette...


 

På en eller annen måte må de jo tross alt finansiere nybygget på Fornebu, denne båten "Djuice" som skal seile verden rundt, og ikke minst alle de internasjonale nettversjonene av djuice-siden. Disse sidene skal offisielt lanseres ettersom Djuice passerer det aktuelle området.

 

Det er enda godt de ikke kaster bort pengene i alle fall...

 

Mvh,

Amund

 

----

Hei Amund!

Tror du Telenor må holde oppe ADSL-prisene for å få finansiert disse prosjektene du prater om? Det tror ikke jeg! Men jeg lurer på om du er er kunde hos dem og om du synes prisen er rettferdig?

Lenke til kommentar

Quote:


Hei Amund!

Tror du Telenor må holde oppe ADSL-prisene for å få finansiert disse prosjektene du prater om? Det tror ikke jeg!


 

Min kunnskap om økonomi tilsier at Telenor på et eller annet hvis må tjene inn de pengene de bruker på sine ulike prosjekter (Djuice, Fornebu, etc). Derfor ser jeg det som naturlig at de tjenestene som er mest overpriset også finanserer prosjektene i større grad enn de konkurranseutsatte tjenestene.

 

Quote:


Men jeg lurer på om du er er kunde hos dem og om du synes prisen er rettferdig?


 

Ja, jeg har både ADSL, fasttelefon og mobilabbonnement fra Telenor. Prisen for mobile tjenester synes jeg er rettferdig, der er det konkurranse, og jeg står fritt til å velge annen leverandør om jeg ønsker. For fast telefoni og ADSL synes jeg imidlertid at nettleien er alt for høy, men dette skyldes jo at Telenor, som eier av kobberet, ikke blir utsatt for konkurranse.

 

Når jeg skulle bestille ADSL forsøkte jeg meg først gjennom NextGenTel (NGT). De fikk imidlertid avslags fra Telenor, med begrunnelse om at det ikke fantes ledig linje mellom sentralen og leiligheten.

Ringte deretter Telenor, og de kunne fortelle at de ikke ville ha noe problemer med å levere ADSL. De fortalte at de hadde mulighet til å omdirigere telefonlinjene til naboene, for å frigjøre linje dedikert til ADSL. (ADSL setter større krav til linja enn telefon)

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Quote:

-----------------------------------------------------

 

 

Min kunnskap om økonomi tilsier at Telenor på et eller annet hvis må tjene inn de pengene de bruker på sine ulike prosjekter (Djuice, Fornebu, etc). Derfor ser jeg det som naturlig at de tjenestene som er mest overpriset også finanserer prosjektene i større grad enn de konkurranseutsatte tjenestene.

 

-----------------------------------------

De holder prisen oppe på ADSL for at de vil unngå at dial-up brukerne skal oppgradere, det er disse kundene Telenor virkelig tjener penger på.

Telenor har bare ca 6000 ADSL kunder (Telia har 92 000!!!)

Kilde: http://www.itavisen.no/art/1297221.html

 

De hemmer utviklingen på en måte som gjør at Sverige raser i fra!! IT-Norge burde ikke godta dette, eller?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...