qtip Skrevet 22. april 2005 Skrevet 22. april 2005 Jeg har i dag win2000 og ønsker å kjøre en clean installasjon av winxp. Hvordan gjør jeg det? Jeg kan boote fra CD, ønsker å formatere slik at min c-partisjon er clean før installajsonen av XP. Kan jeg delete partisjon C (da blir vel all data borte) for deretter å sette en ny partisjon (må jeg formatere c-disken da?). Jeg har sett at jeg kan gjøre dette via XP cd'en. Fungerer det? Når XP installeres legges det vel en del filer på disken, kan jeg legge disse filene på en annen partisjon enn C:? Hvordan? Alternativet er vel en boot-diskett med cd-rom tilgang, hvordan lager/finner jeg en som fungerer mot win2000 med cd-rom support? Help!
Moltrez Skrevet 22. april 2005 Skrevet 22. april 2005 Boot fra Windows XP cd-en. Inne i installasjonsprogrammet velger du bare at den skal formatere partisjonen. Med andre ord, du trenger ikke slette partisjonen, så opprette en ny. Det tar litt lengre tid enn bare å formatere partisjonen, så legge inn Windows. Tror ikke du kan legge de filene som Windows legger inn på en annen partisjon, inne i installasjonssystemet. Men det er nok godt mulig at du kan gjøre det når du er inne i Windows.
qtip Skrevet 22. april 2005 Forfatter Skrevet 22. april 2005 Mener at jeg ikke fikk valget om å formatere, da bootet jeg ikke direkte fra CD'en men startet "startup.exe" manuelt etter å ha bootet til win2000. Fikk ikke helt til å boote direkte fra cd-rom, selvom bios var satt opp til cd-boot..... noen tips? Forsøkte begge cd-rom'ene jeg hadde. Hva bør størrelse på partisjonen være? Bør jeg kjøre FAT32 eller NTSF? Help!
pmarius Skrevet 22. april 2005 Skrevet 22. april 2005 Her har jeg laget en liste over hvordan du bør gå frem for å lage en "clean install" av XP - og samtidig slippe å få virus inn på maskinen ved første tilkobling til internett. Når det gjelder det du sier om at du ikke får maskinen til å boote fra cd-rom - det skyldes ikke bare at du har oversett at det står: "Trykk en tast for å boote fra cd" på skjermen? Her er en måte du kan gjøre det på: Før du gjør noe som helst: Last ned Service pack 2, og lagre den f. eks på en cd 1) Ta ut nettverkskabelen 2) Etter å ha satt BIOS til å kunne boote fra cd-rom, så setter du i XP-cd'n din, restarter maskinen og trykker en tast når det står: "Trykk en tast for å boote fra cd" på skjermen. 3) I første fase av installeringen får du nå tilbud om å slette/formatere diskene dine. Formater slik at du f. eks har en systempartisjon på 10 gb, så lager du en partisjon til av resten av disken, som du kan bruke til dokumenter. Det er alltid greit å skille system og dokumenter. Nå har du partisjonene C: og D: - installer XP på C: 4) Når installasjonen er ferdig installerer du SP2, og gjerne også virusprogrammet ditt 5) NÅ kan du sette i nettverkskabelen. Så oppdaterer du virusprogrammet ditt, og siden går du til Windows Update og installerer alle sikkerhetsoppdateringer. 6) Installer drivere og programvare Når det gjelder filsystem, så bør du bruke NTFS. Det regnes for å være både bedre og sikrere enn FAT - hvis du har en noenlunde ny disk da
qtip Skrevet 22. april 2005 Forfatter Skrevet 22. april 2005 Takk for svar! Jeg har i dag 5gb på partisjon C, holder dette til clean installasjon av WinXP
Moltrez Skrevet 22. april 2005 Skrevet 22. april 2005 Det holder til en clean installasjon av Windows XP, men jeg anbefaler at du øker den litt, fordi mange filer osv legger seg jo på C: Jeg har som standard at min C: er 15GB, noe som jeg bare klarer og bruke halvparten av. Men kjekt og ha god plass. 10GB er mitt tips til C:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå