Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kveler seg på tomgang og rykker under kjøring


Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Nok en gang vil jeg understreke at jeg overhode ikke har peiling på bil.

 

Jeg er eier av en 86' Corolla GL 262k.

Når motoren ble kaldstarta har den pleid å "hoppe" under kjøring.

Omtrent som en som øvelseskjørte for første gang sto for giringa.

Med andre ord; den hoppet og rykket selv om turtall og gir var riktig.

Men det forsvant når motoren ble varm så jeg tenkte ikke så mye over det.

Så begynte den å hoppe enda mer, og enda mer og enda mer.

Jeg kunne fortsatt holde den på veien, men det var ikke akkurat en herlig kjøreopplevelse.

Så jeg bestemte meg for å varme den opp på tomgang en gang jeg skulle ut å kjøre.

Da la jeg merke til at turtallet varierte fra 200 til 1000 får den etter ca 5-7 min kvelte seg. Uten unntak.

I den senere tid har den også begynt å rykke mer og mer selv om motoren er varm, og jeg lurte veldig på hva dette er? noen tips?

Hvis det er til noe hjelp så tok jeg, av ren nyskjerrighet, av (tror det heter fordelerlokket) og det lå masse små jern og plastfliser der.

Tømte det men det ser ikke ut til å ha hjulpet noe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bensin- og luftfilteret ble byttet for noen uker siden.

Har fordelerlokket noe med dette å gjøre?

Trodde det bare var en plastbeskyttelse for hva nå enn som foregår der inne.

Ligger rotoren under fordelingslokket?

Tusen takk for all hjelp.

Fordeler-lokket har fire punkter på innsiden som rotoren berører (gnist) og som igjen gir tenning til hver sin respektive tennplugg.

Om det oppstår sprekker eller fukt eller annet ræl i fordelerlokket vil tenninga komme i uorden, og bilen vil ikke gå ordentlig.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Ja Rotoren er under fordelerlokket, den er T formet og

står i midten, stiften befinner seg også under fordelerlokket

på bunnen av fordeleren, stiften og kondensatoren lager

slike problemer som du opplever nå, men bytt for all del

fordelerlokket og rotoren med det samme da disse tar skade

av ødelagt stift eller kondensator.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem og jeg skiftet både fordelerlokk, pluggledninger og rotor uten at dette hjalp i det hele tatt.

 

Har erfaring med at rykking og napping som oftest er forgasseren (f.eks. akselerasjonspumpen), uten at dette er en påstand. Det kan nok, med mindre det som er foreslått over fungerer, være greit å få tak i en brukt forgasser til bilen din og prøve å sette inn den istedet for å se om det løser problemet. Det løste i allefall problemet på min bil.

 

Slike kjappe løsninger er også ofte rimeligere enn å ta bilen inn til feilsøking på et verksted. En forgasser, i Bodø, koster kun 200 kr hvis man skrur den ut selv, så det er absolutt en metode som både er økonomisk og hurtig. :yes:

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Å bytte forgasser er mye vanskeligere en å bytte stift,

En toyota forgasser er en avansert sak som styres av mye vakum og elektronikk , ikke å anbefale med mindre du vet 100% hva du gjør, og feil på forgasserene til toyota er ekstremt skjelden

Gi meg modellnummeret på motoren, det skal står på en lappe

på høyre skjerm i motorommet "3S-FE" "1S-GE" eller noe lignende

så blir det litt enklere å hjelpe

Lenke til kommentar
Å bytte forgasser er mye vanskeligere en å bytte stift,

En toyota forgasser er en avansert sak som styres av mye vakum og elektronikk , ikke å anbefale med mindre du vet 100% hva du gjør, og feil på forgasserene til toyota er ekstremt skjelden

Gi meg modellnummeret på motoren, det skal står på en lappe

på høyre skjerm i motorommet "3S-FE" "1S-GE" eller noe lignende

så blir det litt enklere å hjelpe

Er helt enig med deg, men som det står i innlegget mitt, var det å bytte forgasseren en mulighet hvis alle andre metoder, som er nevnt over, ikke hjalp (inkl. bytte av stift). Dette for å slippe å ta den inn på et verksted. :)

 

At Toyota forgassere er kjent for å være solide og lite utsatt for feil, er sikkert helt korrekt, men en forgasser som er 19 år gammel har som oftest slitasjer som til slutt går ut over motorens funksjon, uten at jeg på noen måte påstår at det er tilfellet her.

 

Om det å bytte en forgasser på en Toyota 1986 er komplisert, vet jeg ikke, men hvor mye mer komplisert det er i forhold til en Opel 1986, er jeg mer usikker på. Forgasseren på en slik Opel-modell er også styrt av mye vakuum og elektronikk.

 

Nå er det en gang slik at man, på en Opel 1986, ikke rører hverken vakuum-tilkoblingen eller eletronikken på noe annen måte enn å ta ut strømtilførselen og vakuum slangene som går inn på forgasseren. Bortsett fra dette er det tre skruer som holder forgasseren på plass, gass-vaieren, bensin tilførselen, luftfilteret m/boks og eventuelt vaieren til en manuell choke. (tror jeg har fått med alt, uten å være 100 % sikker). Dette ser man når man står foran forgasseren.

 

Når dette er koblet fra, tar man ut forgasseren og setter inn den "nye" og kobler til alt dette i omvendt rekkefølge.

 

Er det så mye mer komplisert på en Toyota? :hmm:

 

Mener ikke å være nedlatende eller virke kjepphøy, selv om jeg ser at innlegget kan virke slik. Jeg lurer faktisk seriøst på om det er mer komplisert... Ble litt nysgjerrig.

 

Håper på svar tilbake! :)

Lenke til kommentar
noen tips?

Du har sjekket forvarmingen slik at det ikke er forgasserising som plager den?

Noen spesielle temperaturer hvor dette fenomenet er ille?

Det med fordeler lokk og stifter er et godt råd, skift tennpluggkabler også i og med disse helt sikkert er dårlige og kan være en potensiell driftsforstyrrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...