Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN er "enabled", men ingen internett!


Anbefalte innlegg

Har du prøvd å sette kabelen i den andre nettverksporten?

 

Sceptic

ja, det har jeg prøvd. Det andre nettverkskortet heter 1394 Net Adapter og har alltid hatt en egen connection som heter 1394 Connection som alltid har vært enabled

 

En annen ting er at det blinker slik det pleier i den vanlige nettverksporten når kabelen er koblet til.

Endret av JanSo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dette problemet kjenner jeg til veldig godt:P

Jeg har selv sitti å slitt med dette. Problemet ditt ligger i at DSL modem og router distributerer den samme IP'rangen. Sett routeren din til å dele ut ip 172.16.2.1-255 istedet for den som den nå bruker (kan ha hva som helst, men jeg bruker 172.16.2.1).

Nå blir det ikke en konflikt mellom router og modem. Når dette er gjort vil det funke helt fint:)

Lenke til kommentar
Maskinen min har 2 nettverkskort på hovedkortet.

Vet ikke hvordan jeg finner ut IP-pool, men routeren er 192.168.1.1

Og på de andre maskinene jeg har sjekket er det bl.a. 192.168.1.35,36 og 37

Hvis du har adresse 10.x.x.x på PCen og 192.168.1.1 på routeren er det noe som er helt på bærtur. Enten så har maskinen ikke "releaset" adressen fra et sted den har fått adressen tidligere eller så har du flere DHCP-servere i nettet ditt (f.eks. routere) eller så er det noe annet rart hos deg. Prøv å gå i "DOS" og skriv 'ipconfig /release', så bare 'ipconfig' og sjekk at adressen er 0.0.0.0, og til slutt 'ipconfig /renew'. Hvis IP-adressen din fortsatt er 10.x.x.x. er det noe riv ruskende galt. DHCP i nettet eller har du slått påDet er helt nødvendig at maskinen er på samme subnet som routeren. I praksis betyr det for deg at adressen må være 192.168.1.x. Hvor x er et tall fra 1-254, untatt 1, 35, 36, 37 fordi adressene allerede er i bruk.

 

Hvilken ISP har du forresten? Er det din egen router eller har du router og modem i ett? Hva slags merke/modell er det på boksen(e)?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Hei, dette problemet kjenner jeg til veldig godt:P

Jeg har selv sitti å slitt med dette. Problemet ditt ligger i at DSL modem og router distributerer den samme IP'rangen. Sett routeren din til å dele ut ip 172.16.2.1-255 istedet for den som den nå bruker (kan ha hva som helst, men jeg bruker 172.16.2.1).

Nå blir det ikke en konflikt mellom router og modem. Når dette er gjort vil det funke helt fint:)

Hvordan i all verden er det nettverket ditt ser ut da? Deler modemet ut private IP-adresser? Eller er modemet ditt egentlig også en router?

 

Hvis vi antar at trådstarter har router som er koblet til et modem (og da mener jeg MODEM og ikke ROUTER) får routeren en offisiell adresse fra modemet (via PPPoE) på WAN-siden, deretter deler routerens DHCP-server ut private adresser (f.eks. 192.168.1.x) til PCer (og hva ellers det måtte være av DHCP-klienter).

 

Hvis du kobler to routere inn på en switch (eller hub) og begge deler ut adresser har du koblet feil og du får kaos, i hvertfall hvis begge har DHCP-server. Hvis du i stedet kobler to routere i serie vil det virke så lenge du har forskjellig IP-nett på LAN-siden på hver av routerene, men det blir litt kluss med dobbel nat/pat dersom IP-adressene LAN-siden på en "ytre" routeren (og dermed WAN siden av den "indre" routeren) er private.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Maskinen min har 2 nettverkskort på hovedkortet.

Vet ikke hvordan jeg finner ut IP-pool, men routeren er 192.168.1.1

Og på de andre maskinene jeg har sjekket er det bl.a. 192.168.1.35,36 og 37

Hvis du har adresse 10.x.x.x på PCen og 192.168.1.1 på routeren er det noe som er helt på bærtur. Enten så har maskinen ikke "releaset" adressen fra et sted den har fått adressen tidligere eller så har du flere DHCP-servere i nettet ditt (f.eks. routere) eller så er det noe annet rart hos deg. Prøv å gå i "DOS" og skriv 'ipconfig /release', så bare 'ipconfig' og sjekk at adressen er 0.0.0.0, og til slutt 'ipconfig /renew'. Hvis IP-adressen din fortsatt er 10.x.x.x. er det noe riv ruskende galt. DHCP i nettet eller har du slått påDet er helt nødvendig at maskinen er på samme subnet som routeren. I praksis betyr det for deg at adressen må være 192.168.1.x. Hvor x er et tall fra 1-254, untatt 1, 35, 36, 37 fordi adressene allerede er i bruk.

 

Hvilken ISP har du forresten? Er det din egen router eller har du router og modem i ett? Hva slags merke/modell er det på boksen(e)?

Hei.

Prøvde de kommandoene nå, men endte opp med 10.0.1.1 på ruter og 10.0.1.2 som IP adresse. hva er ISP?

 

Slik ser nettverket mitt ut:

 

Telenor ADSL-boks -> ZyXel Prestige 4 port router -> 2 Macintosh dater, 1 Apple Airport (trådløs ruter), og 1 PC (den PCen jeg sliter med)

 

PCen har vært på internett før, og har i det siste kjørt den home-network wizarden ganske mange ganger.

Lenke til kommentar
Maskinen min har 2 nettverkskort på hovedkortet.

Vet ikke hvordan jeg finner ut IP-pool, men routeren er 192.168.1.1

Og på de andre maskinene jeg har sjekket er det bl.a. 192.168.1.35,36 og 37

Hvis du har adresse 10.x.x.x på PCen og 192.168.1.1 på routeren er det noe som er helt på bærtur. Enten så har maskinen ikke "releaset" adressen fra et sted den har fått adressen tidligere eller så har du flere DHCP-servere i nettet ditt (f.eks. routere) eller så er det noe annet rart hos deg. Prøv å gå i "DOS" og skriv 'ipconfig /release', så bare 'ipconfig' og sjekk at adressen er 0.0.0.0, og til slutt 'ipconfig /renew'. Hvis IP-adressen din fortsatt er 10.x.x.x. er det noe riv ruskende galt. DHCP i nettet eller har du slått påDet er helt nødvendig at maskinen er på samme subnet som routeren. I praksis betyr det for deg at adressen må være 192.168.1.x. Hvor x er et tall fra 1-254, untatt 1, 35, 36, 37 fordi adressene allerede er i bruk.

 

Hvilken ISP har du forresten? Er det din egen router eller har du router og modem i ett? Hva slags merke/modell er det på boksen(e)?

Hei.

Prøvde de kommandoene nå, men endte opp med 10.0.1.1 på ruter og 10.0.1.2 som IP adresse. hva er ISP?

 

Slik ser nettverket mitt ut:

 

Telenor ADSL-boks -> ZyXel Prestige 4 port router -> 2 Macintosh dater, 1 Apple Airport (trådløs ruter), og 1 PC (den PCen jeg sliter med)

 

PCen har vært på internett før, og har i det siste kjørt den home-network wizarden ganske mange ganger.

Nei, nei og atter njet! Som jeg tenkte, du har to routere med hver sin DHCP-server i nettet ditt. :nei:

 

Disse konkurerer om å dele ut adresser. Du må få slått av DHCP-serveren (i Airport-routeren) som deler ut 10.0.0.x-adressene. Jeg regner med at hensikten er å bruke denne som et trådløst aksesspunkt. Sørg da for å konfigurere denne som aksesspunkt (uten DHCP-server). Hvis det ikke er mulig å konfigurere den som aksesspunkt må du for all del ikke bruke WAN-porten, men en LAN-port for å koble denne til nettverket ditt. Men for all del skru av DHCP-serveren.

 

Før du går i gang å endrer konfig på Airport'en kan du gjøre en enkel test. Slå av Airport'en og kjør ipconfig /release og ipconfig /renew eller restart PCen. Hvis PCen nå får 192.x.x.x adresse og kommer ut på internett vet du hvor landet ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...