Gå til innhold

Forslag for overklokkings vennlig maskin?


Anbefalte innlegg

Hei alle der ute!

Driver å jobbe med å finne den rette maskingen til meg. Har lyst på en maskin som det er mulig å overklokke en hel masse :love:

Har forresten ikke så mye peiling på overklokking, men ønker å lære meg denne "egenskapen" :thumbup:

Noen der ute som har mye peiling på overklokking, og hva jeg burde kjøpe meg??

Skal ha meg en AMD med AGP8X slot, siden jeg sitter med et Hercules Prophet 9800XT kort for hånden.

 

Det jeg trenger (og har råd til) for tiden er:

  • Hovedkort AMD
  • CPU
  • RAM
  • PSU
  • CPU kjøler

Dette hadde jeg tenkt meg, men her trenger jeg Din hjelp:

  • Abit AV8-3rd Eye, K8T800 PRO
  • AMD Athlon 64 3500+ 90nm, "Winchester''
  • 2stk CMX512-3200XL, CAS 2-2-2-5
  • NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001
  • NorthQ 3312 Giant UFO CPU-Kjøler 120mm

Er dette noe å satse på, ønsker å skaffe meg en pc som er overklokkingsvennlig som bare det.

Men har som sagt lite peil akkurat skrivende stund.

Burde jeg finne meg Ram som er høyere enn 400MHz?? Hovedkortet støtter ikke mer enn PC3200, men dette betyr vel lite når jeg har tenk å overklokke?... :blush:

 

Forresten burde jeg skaffe meg 90nm CPU eller 130nm, og hvorfor det ene foran det andre??

 

Vel som sagt, her trenger jeg hjelp...

 

Har forøvrig lest at Abit AV8-3rd Eye, kommer med muligheten å forrandre på muliplikatoren til CPU'en, er dette riktig??

 

Takk for all respons.. håper det blir mye hjelp å få her... :w00t:

Endret av RayR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan vel bare svare angående AV8 kortet og multiplier, det er både sant og usant :)

 

Dvs. Den kan stilles nedover men ikke oppover.

Hva?? går ikke det ann på alle hovedkort??

 

Det vil altså si at det som står på: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8860&side=4

er feil??

Det som kan være interessant å merke seg er at ABIT påstår at neste versjon av det kortet som vi mottok er i stand til å justere multiplikatoren på vanlige Athlon 64-prosessorer. Da vi testet dette med en A64 3500+ prosessor på vårt kort fikk vi ingen valg høyere enn 11X som er standard, men denne funksjonen skal, hvis vi skal tro ABIT, være i orden på alle kort som er sendt ut til butikker.
Endret av RayR
Lenke til kommentar
Ja det er feil eller en misforståelse, kan være at Abit har snakket om å kunne forandre multiplier som forsåvidt er rett men HW.no har forstått dette som at det skulle være mulig å omgå multiplier låsen til å stille den oppover.

oki.. der gikk den overklokkings egenskapen i vasken.. :cry:

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha nytt skjermkort også, så kunne du jo sett på DFI sine hovedkort.

DFI Lanparty NF4

Så kunne du også vurdert noen OCZ brikker :

F.eks : OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

 

Test VX brikker andantech

Conclusions have not really changed in our update to DDR performance testing on the DFI nForce4. Across the board, OCZ VX is the fastest memory that we have tested when comparing equivalent speeds.
Lenke til kommentar

Takk takk, men tror jeg kommer til å holde på AV8'n og 3500+ CPU, men rammen så lovende ut... hmm OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512), men fremdeles bare 400MHZ...

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha nytt skjermkort også, så kunne du jo sett på DFI sine hovedkort.

DFI Lanparty NF4

Så kunne du også vurdert noen OCZ brikker :

F.eks : OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

Nja, kommer nok ikke til å kjøpe meg ny skjermkort med det første nei.. Skal snart oxo skaffe meg bærbar, så pengene kommer til å rulle lett her :whistle:

 

meget interresant RAM

 

OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000, 512 MB X 2 (2-2-2-8) :p

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha nytt skjermkort også, så kunne du jo sett på DFI sine hovedkort.

DFI Lanparty NF4

Så kunne du også vurdert noen OCZ brikker :

F.eks : OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX

 

Test VX brikker andantech

Conclusions have not really changed in our update to DDR performance testing on the DFI nForce4. Across the board, OCZ VX is the fastest memory that we have tested when comparing equivalent speeds.

Nei han får ikke skjermkortet ned i den PCI Ekspress-greia.

Og RAMmen som du nevner skal ha 3,6V, og det får man ikke fra alle kort.

Nå må folk ihvertfall lese litt av startinlegget på tråden!! :hrm:

 

Edit: .... og til trådstarter....det er litt av vitsen med OC at man sparer penger ved å kljøpe en billig CPU. Det er lite vits å kjøpe topputgaven som er utnyttet fra før (selvom det ikke er helt tilfelle denne gangen). :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Nei han får ikke skjermkortet ned i den PCI Ekspress-greia.

Og RAMmen som du nevner skal ha 3,6V, og det får man ikke fra alle kort.

Nå må folk ihvertfall lese litt av startinlegget på tråden!! :hrm:

Ojoj, visste ikke det!! kan jeg bruke den Rammen på AV8 kortet?? :hmm:

Lenke til kommentar
Nei han får ikke skjermkortet ned i den PCI Ekspress-greia.

Og RAMmen som du nevner skal ha 3,6V, og det får man ikke fra alle kort.

Nå må folk ihvertfall lese litt av startinlegget på tråden!! :hrm:

Ojoj, visste ikke det!! kan jeg bruke den Rammen på AV8 kortet?? :hmm:

Kortet som jeg har funnet klokker kett 30%... :D

Noen ABIT- kort har så ustabil spenning at den må settes altfor høgt, og man får dermed kjøleproblemer ved liten oc.

Det er mangt man kan sette ihop......... :dribble: men...

Lenke til kommentar
Kortet som jeg har funnet klokker kett 30%... :D

Noen ABIT- kort har så ustabil spenning at den må settes altfor høgt, og man får dermed kjøleproblemer ved liten oc.

Det er mangt man kan sette ihop......... :dribble: men...

Så det du sier er at jeg burde kjøpe meg ASUS A8V Deluxe/WIFI-g

Kan dette kortet da bruke OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000 eller burde jeg velge den som du anbefalte: OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512)?

Edit: bør jeg oxo anskaffe meg en OCZ DDR Booster i tillegg?

Endret av RayR
Lenke til kommentar
Så det du sier er at jeg burde kjøpe meg ASUS A8V Deluxe/WIFI-g
Ja
Kan dette kortet da bruke OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000 eller burde jeg velge den som du anbefalte: OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512)?
Nei.. du skal velge den eg omsorgsfullt har forslått...

Edit: bør jeg oxo anskaffe meg en OCZ DDR Booster i tillegg?

Nei... det finns såååå mye god RAM at det er unødvendig. Dette kortet kan stille spenninga på RAM til ca 2,9V, og det er rikelig. Høgere er for viderekomne med vid lommebok... :D

 

Hvis du får bruk for 3,6V så kan du kjøpe DFI HK som støtter dette, men då må du ha PCI-Ekspress skjermkort. Og det er vel ikke noe problem å hive det du har....?? :D

God søndag :cool:

Lenke til kommentar
Så det du sier er at jeg burde kjøpe meg ASUS A8V Deluxe/WIFI-g
Ja
Kan dette kortet da bruke OCZ 1024MB EL DDR Dual Channel Gold VX PC-4000 eller burde jeg velge den som du anbefalte: OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512)?
Nei.. du skal velge den eg omsorgsfullt har forslått...

Edit: bør jeg oxo anskaffe meg en OCZ DDR Booster i tillegg?

Nei... det finns såååå mye god RAM at det er unødvendig. Dette kortet kan stille spenninga på RAM til ca 2,9V, og det er rikelig. Høgere er for viderekomne med vid lommebok... :D

 

Hvis du får bruk for 3,6V så kan du kjøpe DFI HK som støtter dette, men då må du ha PCI-Ekspress skjermkort. Og det er vel ikke noe problem å hive det du har....?? :D

God søndag :cool:

okey, grettj, da kan det vel hende jeg følger dine råd... noen andre med gode råd å gi meg her??

 

noen som har f.eks et annet alternativ enn NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001??

 

Edit: gjesp, tror jeg legger meg gitt.. blitt dag nå så.. :ermm:

Endret av RayR
Lenke til kommentar

Etter hjelp fra sveinsel (takk for hjølpa) så har jeg nå kommet frem til dette oppsettet:

  • ASUS A8V Deluxe/WIFI-g
  • AMD Athlon 64 3500+ 90nm, "Winchester''
  • OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512)
  • OCZ PowerStream 420W (Kanskje??)
  • NorthQ 3312 Giant UFO CPU-Kjøler 120mm

Noen som har noe å si om dette oppsettet??

 

Viktigs er hovedkortet det aller beste OC vennlige 939 AGP kort???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...