Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

linux-fan skrev (På 15.11.2019 den 19.46):

Har debian varianter på 4 telefoner: Maemo på Nokia N900, Meego på Nokia N9, Sailfish OS på Jolla 1 og Sony Xperia X.

Det er imponerende. For min del blir det for mange kompromisser, og strengt tatt hadde ingen av dem en åpen utviklingsmodell. Men det er et par prosjekter på gang som jeg håper på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det "dumt" å ikke oppgradere Linux Kernel ver. og Linux Firmware? Begge disse har vært lansert siste dagene i update-manager. Valgte å ignorere, siden alt fungerer perfekt. Og har heller ikke tenkt å forandre på hardware i pc'n.

Det jeg er litt usikker på, er hvorvidt dette evt. kan påvirke andre typer oppdateringer fremover, som er "laget" til å fungere under siste kernel? eller vil oppdateringer for "ditt eller datt" uansett fungere på alle kernel versjoner?

 

Lenke til kommentar

Sikker på at det er kjerneversjon? Hvis det bare er det tredje tallet som endres, så skal alt funke. Hvis det er tall nummer to (altså etter første punktum) så kan det være API endringer som gjør at ting knekker. Dette gjelder applikasjoner, for drivere kan alt knekke siden de ikke har stabilt API.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

jeg finner ikke igjen ver.nr på denne denne kernel-oppdateringa, men var stor fil på 32mb eller 42mb

Sjekk hvilken kjerne du har med:

uname -r

dersom du har debian basert distro, kan du eksempelvis sjekke siste installerte kjerner med:

aptitude search linux-image|grep ^i

 

Lenke til kommentar
Del skrev (14 minutter siden):

Sjekk hvilken kjerne du har med:


uname -r

dersom du har debian basert distro, kan du eksempelvis sjekke siste installerte kjerner med:


aptitude search linux-image|grep ^i

 

første:
4.15.0-66-generic
andre:
i  linux-image-4.15.0-54-generic - Signed kernel image generic
i A linux-image-4.15.0-66-generic - Signed kernel image generic
i A linux-image-generic - Generic Linux kernel image

btw, tror jeg fant ver.nr. på de to aktuelle oppdateringene
https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux/4.15.0-69.78
https://launchpad.net/ubuntu/+source/linux-firmware/1.173.12

er vel flere her (med Mint) som må har fått "tilbud" om å installere disse, eller kommer det på ulike datoer?
 

Lenke til kommentar
Mr.Elendig skrev (8 minutter siden):

smartctl

 

"Command 'smartctl' not found, but can be installed with:
sudo apt install smartmontools"

takker uansett.
Det jeg i utgangspunktet bare ville få verifisert etter å ha gått fra snurredisk til ny SSD var
To Find SATA Link Speed Such as 1.5 / 3.0 / 6.0 Gbps [ Hard Disk ]
https://www.cyberciti.biz/faq/linux-command-to-find-sata-harddisk-link-speed/

-ved å kjøre den tidligere nevnte ytelsestesten som viste 552mb Read, da kunne jeg "konkludere" med at disken kjørte i SATA revision 3.0 => 6 Gbit/s modus (som forventet) AHCI enablet i Bios før disken ble tilkoblet og alt eller boka.

Lenke til kommentar
Mr.Elendig skrev (17 minutter siden):

Er ikkje verre enn å instalere den.

ok da, selv om jeg er skeptisk ?

og det funket selvsagt ikke, får ikke samme resultat etter å ha installert programmet, som du viser til. Jeg må ha det inn med teskje, hvilken eksakt kode får å få testet disken? (er eneste disken i pc'n)

Lenke til kommentar
21 hours ago, HawP said:

Jeg virker til å være en av få her på forumet som kjører Opensuse ...  har nå leap 15.1 med oppdatert kernel og Mesa (for å få med evt. ytelsesforbedringer e.l., f.eks. for amdgpu-driveren ? )

Det er en stund siden jeg testet Opensuse sist, men det som slo meg den gangen var at det tok ekstremt lang tid å starte den opp. Mens Ubuntu og Fedora brukte 20 sekunder så tok det 2 minutter med Opensuse. Har dette endret seg? Alle tilfellene gjelder Gnome DE, bruker kun det :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke akkurat "optimalt" diskoppsett, så jeg skal ikke si så mye om oppstartstid.

Dessuten har min installasjon blitt noen år etter hvert, noe som kanskje også innvirker siden den da muligens fortsatt er konfigurert til å bruke "noe gammelt" der det senere har kommet et "raskere alternativ" (dvs. jeg har oppgradert, ikke re-installert).

Men har også en virtuell Tumbleweed-installasjon, og er ganske sikker på at den starter raskere enn 2 minutter i alle fall, selv om jeg ikke har tatt tida ...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå som ZFS har blitt like bra på linux som under FreeBSD, planlegger jeg å gå over til linux på hjemmeserveren når jeg uansett skal foreta en liten oppgradering. Det er veldig lenge siden jeg har kjørt linux på en server, er det noen distroer som utmerker seg til hjemmeserverbruk? Jeg er vant til å kjøre ulike typer tjenester i hver sine jail, og har kikket litt på LXC og LXD, støtte for LXD (som virker hakket mer brukervennlig) kan sikkert være en fordel, men det har vel alle de større distroene? Plex må også være tilgjengelig, men det får man vel også tak i til "alt". Er det noen grunn til å velge noe annet enn CentOS, som jeg liker pga. koblingen til RHEL og utstrakt serverbruk ellers?

Lenke til kommentar

Tja, det som kan prege "hjemmebrukeren" noe er jo at ting henger litt bak når det gjelder å få inn nyere pakker. Litt usikker på hvilke løp CentOS har i tillegg til det som speiler RHEL, men avhengig av hva du skal gjøre så kan du føle deg litt hemmet av eldre "stack". Fedora har vel en serverversjon hvis du vil holde deg i den verdenen, uten at jeg vet noe om den. Mine stalltips til dette pleier å være Debian (stable hvis siste versjon er sånn tålelig ny) eller Ubuntu LTS, kanskje med hovedvekt på sistnevnte, men dette er jo på mange måter avhengig av hva man liker. Fordelen med Ubuntu LTS er at om noen har instruksjoner for å få ting kjørende på noe så er det den. Også når det gjelder nyere pakker som ikke er direkte tilgjengelig i pakkebrønnen i siste versjon.

Når det gjelder å separere ulike tjenester så har vel Docker tatt mange av konseptene til LXC og LXD og gjort de mer eller mindre allment tilgjengelig, så litt avhengig av hva du er ute etter og hvor mye du vil knote kan det være du sparer deg for en del ved å se etter offisielle images for de applikasjonene du vil kjøre der først. Eventuelt lager egne :)

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...