Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Betroz skrev (34 minutter siden):

Er vel mest enkeltråd ytelse som Zen3 forbedrer, som er viktig for spill. Greia var mer at siden du har ventet så lenge, så kunne du venta noen uker til på Zen3 :)

Hvem vet, kanskje det kommer ut et spill på linux/steamos som jeg blir hekta på. Blir jo litt gira nå man først begynner å skru PC igjen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betroz skrev (På 28.8.2020 den 10.11):

lm-sensors viser ikke like mye info :)

Da fikk jeg bruk for lm-sensors. Vifta på min gamle FX-8350 begynte å halte, og takket være at du fikk meg til å styre med alt dette, så jeg at CPU ble veldig varm. Bestilte en ny vifte til NOK 199,- og den funker fjell. Men den kjørte jo på full spiker hele tida. Måtte sette meg inn i fancontrol og pwmconfig, og skal innrømme at du bør vite hva du har i maskina di når du skal tolke alt fra lm-sensors. Uansett, nydelig å kunne detaljstyre når viften skal spinne opp. Stille som graven her nå, og CPU er kjølig. Hadde behov for å monitorere frekvens fortløpende for å forsikre meg om at ingen kjerner spant ned. Finnes sikkert en gui for det, men ganske kjekt med kommandolinja også. Hvis du bruker watch kommandoen, så kjører den en kommando så ofte du vil inntil et tidels sekund. Så for å sjekke frekvens tre ganger i sekundet på alle kjerner kjørte jeg:

watch -n 0.3 "cat /proc/cpuinfo|grep MHz"

Brukte psensor for å monitorere vifte hastighet og CPU temperatur fortløpende. Satte opp initiell viftekonfigurasjon med pwmconfig, gjorde småjusteringer av config filen etterpå med teksteditor.

Dette er ikke brukervennlig. Det krever dessverre høy nerdefaktor, men utrolig deilig med maskin som er stille og styrerer vifte og temp akkurat som jeg vil for 199 kroner.

må få tiden til å gå mens jeg venter på resten av delene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Del said:

Dette er ikke brukervennlig. Det krever dessverre høy nerdefaktor, men utrolig deilig med maskin som er stille og styrerer vifte og temp akkurat som jeg vil for 199 kroner.

Ja, på tide du får noe bedre enn din gamle FX-8350 som forøvrig ikke er en ekte 8-kjerne CPU, noe AMD ble saksøkt for også. Oppgraderingen til en 3950X vil bli MASSIV for deg :)

199 kr CPU kjøler får det til å grøsse ned min nerderygg iallefall. For luftkjøling så er Noctua det eneste jeg kjøper :p
Forresten hvilken kjøler valgte du til din 3950X? Ikke en til 199 kr der også håper jeg...

Lenke til kommentar
Betroz skrev (4 minutter siden):

Ja, på tide du får noe bedre enn din gamle FX-8350 som forøvrig ikke er en ekte 8-kjerne CPU, noe AMD ble saksøkt for også. Oppgraderingen til en 3950X vil bli MASSIV for deg :)

199 kr CPU kjøler får det til å grøsse ned min nerderygg iallefall. For luftkjøling så er Noctua det eneste jeg kjøper :p
Forresten hvilken kjøler valgte du til din 3950X? Ikke en til 199 kr der også håper jeg...

Heh, FX'n har gjort jobben godt den ? For meg som er opptatt av flyttallsytelse vet jeg godt at den bare har fire kjerner, for integer last derimot (slik som kompilering) biter de ekstra fire modulene godt nok i fra seg til at den slo det beste fra Intel til en meget beskjeden inngangsbillett. Den blir nok å fortsette sin hverdagsdyst som mediasenter fremover. Har bygget mye annet i mellomtiden da ?

Grøss nedover ryggen? Langt derifra, vi liker jo å skvise mye ut av lite. HK til FX'en var det billigste jeg fant den gangen, 500,- spenn. Likevel kjørte nå alle åtte kjernene over 4GHz kontinuerlig med tung last. (rating på denne er 4-4.2GHZ med boost) med vifte til 199,- Riktignok anstendig kjøleribber fra Coolermaster. La pengene i RAM, den har 32GB, fordi jeg trengte det. Det var vel derfor du gikk for en 10600K også, mest mulig for penga. Ikke-nerder blar bare opp for det dyreste.

Har ikke landet kjøler til 3950x'en ennå, ingen som vil gi tips jo. Leser om vann og luft til øya detter ned. Må finmåle litt i kabinettet når HK kommer, jeg får neppe plass til en kjøler som er 17cm høy, men 16cm kan gå, så da er et utvalg Noctua innen rekkevidde. Ser NH-D15 får mye skryt. Ellers har jo vannkjøling blitt main-stream nå.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Del said:

Det var vel derfor du gikk for en 10600K også, mest mulig for penga

Hehe, har en 10900K jeg. Jeg er vel mer en hardware nerd enn en software nerd :wee:
Hadde jeg skulle bare knota med Linux og surfa på nettet, så hadde jeg sittet med min gamle i7 2600K CPU fortsatt.

1 hour ago, Del said:

Har ikke landet kjøler til 3950x'en ennå, ingen som vil gi tips jo

Jeg kan gi deg tips jo. Hvis du skal gå for en AIO/CLC kjøler, så kan jeg sterkt anbefale deg en Arctic Liquid Freezer II 360, men da trenger du et kabinett som har plass til den, eller gå for 280mm varianten av samme som tar mindre plass. Av luftkjølere så går det i ting fra Noctua. Vanlige D15 kommer veldig nær bakplata på skjermkortet, så jeg vil heller anbefale seg D15S eller U12S, der sistnevnte er mest kompatibel med ulike kabinetter, men yter veldig bra. Noctua U12S har også veldig gode kvalitets vifter.

Edit : Det som er bra med Arctic Liquid Freezer II 360 i forhold til andre AIOs, er at du bare kobler den til hovedkortet og lar BIOS styre den - lag egen vifte profil. Du slipper RGB dritten og crappy software, som kun er til Windows.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (9 minutter siden):

Hadde jeg skulle bare knota med Linux og surfa på nettet, så hadde jeg sittet med min gamle i7 2600K CPU fortsatt.

Ser den. For meg er linux først et arbeidsredskap, men også en plass hvor bruken av PC utvides fordi så mye bra bare er en apt install unna. Hadde kjøpt en 2600K fremfor FX-8350 om spill var avgjørende, men for mitt bruk fikk jeg mer for halve prisen. 2600K er forresten anstendig på mange spill i dag også, tror mange ville hatt bedre utbytte av å bla opp for et heftig skjermkort.

Betroz skrev (9 minutter siden):

Jeg kan gi deg tips jo. Hvis du skal gå for en AIO/CLC kjøler, så kan jeg sterkt anbefale deg en Arctic Liquid Freezer II 360, men da trenger du et kabinett som har plass til den, eller gå for 280mm varianten av samme som tar mindre plass. Av luftkjølere så går det i ting fra Noctua. Vanlige D15 kommer veldig nær bakplata på skjermkortet, så jeg vil heller anbefale seg D15S eller U12S, der sistnevnte er mest kompatibel med ulike kabinetter, men yter veldig bra. Noctua U12S har også veldig gode kvalitets vifter.

Skal sjekke ut Arctic saken, takker for tips, mulig kabinettet er for lite. U12S er jo bare for Intel. Ble et ATX HK, så kan godt hende jeg har godt med plass mot skjermkortet, får ta en titt når HK kommer. Gikk for et ASUS PRIME X570-P, skal visstnok være mest bang-for-the-buck.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Del said:

Da fikk jeg bruk for lm-sensors. Vifta på min gamle FX-8350 begynte å halte, og takket være at du fikk meg til å styre med alt dette, så jeg at CPU ble veldig varm. Bestilte en ny vifte til NOK 199,- og den funker fjell. Men den kjørte jo på full spiker hele tida. Måtte sette meg inn i fancontrol og pwmconfig, og skal innrømme at du bør vite hva du har i maskina di når du skal tolke alt fra lm-sensors. Uansett, nydelig å kunne detaljstyre når viften skal spinne opp. Stille som graven her nå, og CPU er kjølig. Hadde behov for å monitorere frekvens fortløpende for å forsikre meg om at ingen kjerner spant ned.... osv

 

Da drar jeg et "kjapt" spørsmål opp av hatten til deg :)

Jeg har en Thinkpad T420 (laptop) på kontoret som jeg er veldig glad i . Den har bra nok specs til mitt kontorbruk og litt surfing. Det er en gammel i5-2430M 4 x 3GHz. Kjører Debian 10 vanilla Gnome. Den er massiv og kjøler sikkert i utgangspunktet bedre enn mange andre maskiner.

Men... Vifta på den surrer sakte, omtrent i laveste rate vil jeg tro hele tiden. CPU ligger ofte på rundt 35-48*C med noen få faner/programmer åpne. Vifta surrer fremdeles  på laveste gir. Til og med når CPU temp er på 30*C så snurrer den på sitt laveste. Kan dette justeres bort på noen som helst måte? Lydløs PC er jo å foretrekke. Spesielt med tanke på temperaturer på 30 tallet som ikke er mye.

Lenke til kommentar
Stratleray skrev (11 minutter siden):

Da drar jeg et "kjapt" spørsmål opp av hatten til deg :)

Jeg har en Thinkpad T420 (laptop) på kontoret som jeg er veldig glad i . Den har bra nok specs til mitt kontorbruk og litt surfing. Det er en gammel i5-2430M 4 x 3GHz. Kjører Debian 10 vanilla Gnome. Den er massiv og kjøler sikkert i utgangspunktet bedre enn mange andre maskiner.

Men... Vifta på den surrer sakte, omtrent i laveste rate vil jeg tro hele tiden. CPU ligger ofte på rundt 35-48*C med noen få faner/programmer åpne. Vifta surrer fremdeles  på laveste gir. Til og med når CPU temp er på 30*C så snurrer den på sitt laveste. Kan dette justeres bort på noen som helst måte? Lydløs PC er jo å foretrekke. Spesielt med tanke på temperaturer på 30 tallet som ikke er mye.

Ja, det kan du antagelig styre i detalj. Sørg for at du har alt du trenger installert først. Det kan du gjøre med:

# sensors-detect

Så kan du sjekke hva du får rapportert ut med:

$ sensors

Viktig at du klarer å skille ut hva som er CPU viftehastighet, og hva som er CPU temperatur. Max temp til din CPU bør også stå der.

Så kan du sette opp viftestyring (installer pakke fancontrol), med:

# pwmconfig

Der kan du velge å sette opp styring av CPU-viften og knytte den opp mot CPU-temperatur.

Nå vil du finne fancontrol som en tjeneste i /etc/init.d, og du kan starte, stoppe or restarte den der. Den starter automatisk ved boot. Konfigurasjonsfilen kan editeres manuelt, og der kan du sette opp akkurat den viftehastighet mot temperatur funksjon du vil. Forholdsvis oversiktlig. Åpne med din favoritt editor (min er emacs):

# emacs /etc/fancontrol

Hos meg ser den slik ut:

# Configuration file generated by pwmconfig, changes will be lost
INTERVAL=10
DEVPATH=hwmon1=devices/platform/f71882fg.3712 hwmon3=devices/pci0000:00/0000:00:18.3
DEVNAME=hwmon1=f71868a hwmon3=k10temp
FCTEMPS=hwmon1/device/pwm1=hwmon3/temp1_input
FCFANS= hwmon1/device/pwm1=hwmon1/device/fan1_input
MINTEMP=hwmon1/device/pwm1=20
MAXTEMP=hwmon1/device/pwm1=60
MINSTART=hwmon1/device/pwm1=150
MINSTOP=hwmon1/device/pwm1=0

Ganske lettfattelig. Viften går fra 0 til 150 når CPU temp går fra 20 til 60. Merk at 0 og 150 ikke er faktisk viftehastighet, det var pwmconfig som fant de tallene, det representerer hos meg 671 rpm og 1935 rpm respektivt.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Del said:

Ganske lettfattelig.

Det er bare 1 million ganger enklere å sette opp en vifteprofil i BIOS, iallefall med nyere Asus kort, enn det der. Men jøss, hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig :wee:

Men ja, vet at Laptops ikke har slikt som regel. Bummer...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 minutt siden):

Det er bare 1 million ganger enklere å sette opp en vifteprofil i BIOS, iallefall med nyere Asus kort, enn det der. Men jøss, hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig :wee:

Men ja, vet at Laptops ikke har slikt som regel. Bummer...

Joa, men du glemte vel også at jeg sparte penger på et shitty HK hos meg, og at Bios der smalt på full spiker på vifta. Da er det greit å kunne sette viftestyringa akkurat slik jeg vil i software. Angående Bios, don't get me started. Jeg gleder meg til den dagen coreboot modnes. Dessverre er det så mange bakstreverske mennesker på kloden at det vil ta laaaang tid.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Del said:

Ja, det kan du antagelig styre i detalj. Sørg for at du har alt du trenger installert først. Det kan du gjøre med:


# sensors-detect

Så kan du sjekke hva du får rapportert ut med:


$ sensors

Viktig at du klarer å skille ut hva som er CPU viftehastighet, og hva som er CPU temperatur. Max temp til din CPU bør også stå der.

Så kan du sette opp viftestyring (installer pakke fancontrol), med:


# pwmconfig

Der kan du velge å sette opp styring av CPU-viften og knytte den opp mot CPU-temperatur.

Nå vil du finne fancontrol som en tjeneste i /etc/init.d, og du kan starte, stoppe or restarte den der. Den starter automatisk ved boot. Konfigurasjonsfilen kan editeres manuelt, og der kan du sette opp akkurat den viftehastighet mot temperatur funksjon du vil. Forholdsvis oversiktlig. Åpne med din favoritt editor (min er emacs):


# emacs /etc/fancontrol

Hos meg ser den slik ut:


# Configuration file generated by pwmconfig, changes will be lost
INTERVAL=10
DEVPATH=hwmon1=devices/platform/f71882fg.3712 hwmon3=devices/pci0000:00/0000:00:18.3
DEVNAME=hwmon1=f71868a hwmon3=k10temp
FCTEMPS=hwmon1/device/pwm1=hwmon3/temp1_input
FCFANS= hwmon1/device/pwm1=hwmon1/device/fan1_input
MINTEMP=hwmon1/device/pwm1=20
MAXTEMP=hwmon1/device/pwm1=60
MINSTART=hwmon1/device/pwm1=150
MINSTOP=hwmon1/device/pwm1=0

Ganske lettfattelig. Viften går fra 0 til 150 når CPU temp går fra 20 til 60. Merk at 0 og 150 ikke er faktisk viftehastighet, det var pwmconfig som fant de tallene, det representerer hos meg 671 rpm og 1935 rpm respektivt.

Hm, fikk: "Manual control mode not supported, skipping hwmon1/pwm1.

There is no usable PWM outputs."

 

Lenke til kommentar

sudo sensors:

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Package id 0:  +42.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 0:        +42.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1:        +41.0°C  (high = +86.0°C, crit = +100.0°C)

acpitz-acpi-0
Adapter: ACPI interface
temp1:        +40.0°C  (crit = +98.0°C)

thinkpad-isa-0000
Adapter: ISA adapter
fan1:        1962 RPM

 

 

Bruker nano

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar

Se der ja. Da har du integrert grafikk, viften går på 1962 rpm. Du har egen temp for hver kjerne, og de skal helst holdes innenfor 86 grader. Du kan monitorere både vifte hastighet og temperatur med psensor.

Mulig Thinkpad'en ikke støtter pwm for viftestyring. Nå er Thinkpads meget godt støttet på linux, så det bør ikke være noe problem. Installer pakken thinkfan:

# apt install thinkfan

manual-siden gir deg en grei oversikt:

https://manpages.debian.org/buster/thinkfan/thinkfan.1.en.html

Du kan styre direkte via /proc eller /sys (mulig begge er der hos deg). Her har du en gjennomgang med /proc:

http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed

Usikker på hvor mye apt setter opp for deg når du installerer, så mulig du må inn manuelt å legge til en del. Du finner pekere bant annet her her:

http://x220.mcdonnelltech.com/ubuntu/

Kort fortalt, kan du legge inn og slå på kjernemodulen til thinkfan med (sjekk gjerne om det allerede er satt opp først):

# echo "options thinkpad_acpi fan_control=1" > /etc/modprobe.d/thinkpad_acpi.conf
# modprobe thinkpad_acpi
# systemctl enable thinkfan.service

Så kan du sjekke at den er satt opp til å starte ved oppstart:

# nano -w /etc/default/thinkfan

 

Endret av Del
Lagt til manuelt oppsett av demon.
Lenke til kommentar
3 hours ago, Del said:

Se der ja. Da har du integrert grafikk, viften går på 1962 rpm. Du har egen temp for hver kjerne, og de skal helst holdes innenfor 86 grader. Du kan monitorere både vifte hastighet og temperatur med psensor.

Mulig Thinkpad'en ikke støtter pwm for viftestyring. Nå er Thinkpads meget godt støttet på linux, så det bør ikke være noe problem. Installer pakken thinkfan:


# apt install thinkfan

manual-siden gir deg en grei oversikt:

https://manpages.debian.org/buster/thinkfan/thinkfan.1.en.html

Du kan styre direkte via /proc eller /sys (mulig begge er der hos deg). Her har du en gjennomgang med /proc:

http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_control_fan_speed

Usikker på hvor mye apt setter opp for deg når du installerer, så mulig du må inn manuelt å legge til en del. Du finner pekere bant annet her her:

http://x220.mcdonnelltech.com/ubuntu/

Kort fortalt, kan du legge inn og slå på kjernemodulen til thinkfan med (sjekk gjerne om det allerede er satt opp først):


# echo "options thinkpad_acpi fan_control=1" > /etc/modprobe.d/thinkpad_acpi.conf
# modprobe thinkpad_acpi
# systemctl enable thinkfan.service

Så kan du sjekke at den er satt opp til å starte ved oppstart:


# nano -w /etc/default/thinkfan

 

Tusen takk!

 

Thinkfan funket bra. En liten warning i /etc/thinkfan.conf

# ATTENTION: There is only very basic sanity checking on the configuration.
# That means you can set your temperature limits as insane as you like. You
# can do anything stupid, e.g. turn off your fan when your CPU reaches 70°C.
#
# That's why this program is called THINKfan: You gotta think for yourself.

:D

Jeg brukte samme forsiktige oppsett som han med x220 maskinen i linken din. Min t420 ble stille, så dette var en suksess :)

Nå ble det så stille at jeg hører kjøleskapet istedet :D:D

 

Endret av Stratleray
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...