Gå til innhold

Xp, fordeler og ulemper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designet, er jo mye bedre enn mange varianter av linux (er noen linux som har bedre) og eldre versjoner av windows.

 

Man mac slår vel winXP lett på design, i følge meg dah.

 

Fordeler med winXP vs. win98 (har ikke prøvd win2000 så kan ikke utale meg om det):

  • Sikrere siden det kjører på NTFS (win2000 har også NTFS)
  • Flere programmer f.eks. iTunes
  • Enklere oppsett av netverk, brukerkontoer ol.
  • Visning av bilder i utforsker/min datamaskin/mine dokumenter
  • Brannmur
  • Pop-up blokker og andre funsjoner i SP2
  • Fjernhjelp, ekstern skrivebord
  • Flere småspill (..er vil egentlig ikke så vesentlig men tok det med alikevel)
  • Raskere oppstart enn med win2000 (winXP laster inn ting delvis etter at man pcen)
  • Windows messenger (..men msn messenger er jo bedre (har litt mer fjortis fungsjoner) men støtter ikke sånn messenger greier på bedriftens server)
  • Skjule ikoner i oppgavelinjen (de ved klokken, nederst til høyre. ..vis du har oppgave linjen nederst da (går an å endre på det)
  • Bedre start-meny
  • Kompatibel til en vis grad med eldre windows programvare

EDIT: La til litt

 

EDIT2: Eneste ulempe som jeg ser det må vel være prisen og at det ikke er like sikkert som linux og mac. Men vis du må ha en windows variant anbefaler jeg winXP.

 

EDIT3: Mange av disse funsjonene kan du få til gamle win. versjoner, bare du laster ned noen programmer.

 

Linux og Mac krasjer ikke så mye som win.

 

EDIT4: WinXP og 2000 bruker litt mer minne enn win me, 98 og 95

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar
Designet, er jo mye bedre enn mange varianter av linux (er noen linux som har bedre) og eldre versjoner av windows.

Nei. Du er en tulling. Linux er ikke et OS, det er en kernel, og linux har for ikke noe "innebygget" grafisk system, dette kan du velge selv. (Det at det kun er to alternativer som følger nesten samme standarder er en annen sak).

Det er også avhengig av shell, themes, libs og brukeren. Om du hadde sett det inverse aqua themet jeg har her hadde du sovnet inn i stille gråt.

 

Man mac slår vel winXP lett på design, i følge meg dah.

Nja, smak og behag. Dette avhenger av themes også. Selvfølgelig liker jeg Aqua og Panther bedre en barnehage-looken til Microsoft® Windows® XP®. (Den looken er sånn du må venne deg av med før du kan like noe annet :!:) dah...

 

Fordeler med winXP vs. win98 (har ikke prøvd win2000 så kan ikke utale meg om det):

Sikrere siden det kjører på NTFS (win2000 har også NTFS)

ReiserFS, ext3, xfs, jfs o.s.v er _MYE_ bedre enn NTFS. Har ikke hatt annet enn vonde opplevelser med det lukkede filsystemet til Microshit® :mad:

 

Flere programmer f.eks. iTunes

iTunes® er tull. Og forresten så glømte du ® :p

 

Enklere oppsett av netverk, brukerkontoer ol.

Nei.

 

Visning av bilder i utforsker/min datamaskin/mine dokumenter

Den er kjekk, men ikke stabil.

 

Brannmur

Funker ikke. Umulig å konfigurere.

 

Pop-up blokker og andre funsjoner i SP2

hahahahahahahahahahahahaha...

I Internet Exploder® ja

 

Fjernhjelp, ekstern skrivebord

Funker ikke skikkelig.

http://www.realvnc.com/

 

Flere småspill (..er vil egentlig ikke så vesentlig men tok det med alikevel)

Uuuhh... Duppedingser...

 

Raskere oppstart enn med win2000 (winXP laster inn ting delvis etter at man pcen)

Kanskje Windows XP starter kjapt etter din mening (64 bits versjonen er jo rimelig hastig) men har du noensinne slått av en maskin med Windowns® 2k? Tar i underkant av 2 sek å slå av den lille biten her jeg har innstallert Windowns® 2000 på for å spille WoW.

 

Windows messenger

:sick:

http://gaim.sf.net/

 

Skule ikoner i oppgavelinjen

Oppgavehvafornoe? Bare Microsoft® som kan lage slike navn :p

 

Bedre start-meny

Bedre, men ikke god.

 

EDIT: La til litt

Tøft.

 

EDIT2: Eneste ulempe som jeg ser det må vel være prisen og at det ikke er like sikkert som linux og mac. Men vis du må ha en windows variant anbefaler jeg winXP.

Endelig er jeg _DELVIS_ enig med deg. Et GNU/Linux system, evt. et BSD system, er mye sikrere fordi det er smarte folk som står bak programvaren der i gården. Macintosh skal visst ikke være så sikkert allikevel, men jeg har ikke så mye info i skallen om akkurat det.

Jeg anbefaler windows til spill som _KREVER_ Windows® (dvs de som kresjer i Cedega) og da Windows® XP fordi det faktisk kjører spillene en SMULE bedre enn Windows 2000...

Allikevel, det koster 3900 spenn for professional, hva forventer de, penger?

 

Ikke noe personlig ment, utenom det med at du er en tulling. Og det vil jeg gjenta.

TULLING

Tar forbehold om tasteleifer og manglende ®-er, ikke saksøk meg for det...

 

 

 

Fordeler med GNU/Linux

  • Stabilt
  • Ikke GUI i kjernen, så om GUI kresjer kreves ingen restart
  • Gode console shells (mmmm... Bash)
  • Tøff maskot
  • OpenSource
  • Gratis for det meste, utenom luser-distroene da (slapp av jeg tuller, de er snille for å være store firmaer :p)
  • Kontrollfreakvennlig

Med mer som jeg ikke orker å sitte å ramse opp fordi jeg skal progge... Prøv selv.

Lenke til kommentar
Nei. Du er en tulling. Linux er ikke et OS,  det er en kernel, og linux har for ikke noe "innebygget" grafisk system, dette kan du velge selv. (Det at det kun er to alternativer som følger nesten samme standarder er en annen sak).

Det er også avhengig av shell, themes, libs og brukeren. Om du hadde sett det inverse aqua themet jeg har her hadde du sovnet inn i stille gråt.

 

Linux ER et OS med forskjellige distroer basert på unix :roll:

 

Nja, smak og behag. Dette avhenger av themes også. Selvfølgelig liker jeg Aqua og Panther bedre en barnehage-looken til Microsoft® Windows® XP®. (Den looken er sånn du må venne deg av med før du kan like noe annet :!:) dah...

Du kan lett endre themes i XP. Som sagt smak og behag.

 

ReiserFS, ext3, xfs, jfs o.s.v er _MYE_ bedre enn NTFS. Har ikke hatt annet enn vonde opplevelser med det lukkede filsystemet til Microshit® :mad:

Det er Windows det er snakk om, ikke Linux. Dersom du har bare hatt vonde opplevelser så bør du gå på Windowsskole, for enklere ting får du ikke.

 

Enklere oppsett av netverk, brukerkontoer ol.

Nei.

Jo, skaff deg litt mer innsikt når du kommer med slikre uttalelser.

 

Visning av bilder i utforsker/min datamaskin/mine dokumenter

Den er kjekk, men ikke stabil.

Den er dønn stabil, men dessuten tilgjengelig siden Win 95 med IE 4.0 oppgradering.

 

Brannmur

Funker ikke. Umulig å konfigurere.

Fungerer fint for vanlige brukere. Den kan konfigueres. SP2 gir den endre flere muligheter og letter konfigurering.

 

hahahahahahahahahahahahaha...

I Internet Exploder® ja

Ja, trenger du pop-up blokker andre steder kanskje :roll: SP2 gir også muligheten for plugin behandling.

 

Fjernhjelp, ekstern skrivebord

Funker ikke skikkelig.

http://www.realvnc.com/

Den fungerer veldig bra. Har testet VNC og den er mye tregere enn RD.

 

Kanskje Windows XP starter kjapt etter din mening (64 bits versjonen er jo rimelig hastig) men har du noensinne slått av en maskin med Windowns® 2k? Tar i underkant av 2 sek å slå av den lille biten her jeg har innstallert Windowns® 2000 på for å spille WoW.

Du kan også sette XP til å slå seg av mye raskere. XP er mye raskere både i oppstart og applikasjonsstyring.

 

Faster startup performance:  Windows XP is on average 34% faster than Windows 2000 and 27% faster than Windows 98 SE.

 

Better run-time performance: This measurement refers to the speed at which Windows XP performs tasks while your computer is running. Improvements in Windows XP runtime performance are evident in application startup and time and resource management. For example, average application startup on Windows XP is 25% faster than Windows 98 SE and equivalent to Windows 2000 Professional.

 

Memory and Performance:  In systems which include the recommended memory requirement of 128 megabytes of RAM, Windows XP is consistently superior to previous versions of Windows.

 

Windows XP offers dramatically faster startup and resume times, highly responsive applications, and other new features such as Fast User Switching and an enhanced user interface.

 

Windows messenger

:sick:

http://gaim.sf.net/

Snakket du ikke noe om smak og behag?

 

Oppgavehvafornoe? Bare Microsoft® som kan lage slike navn :p

Dersom du ikke skjønner logikken bak navnet så bør du sjekke det ut...

 

Bedre start-meny

Bedre, men ikke god.

Du kan konfigurere den uten problemer. Også velge den klassiske fra Win'2k osv.

 

Endelig er jeg _DELVIS_ enig med deg. Et GNU/Linux system, evt. et BSD system, er mye sikrere fordi det er smarte folk som står bak programvaren der i gården. Macintosh skal visst ikke være så sikkert allikevel, men jeg har ikke så mye info i skallen om akkurat det.

Jeg anbefaler windows til spill som _KREVER_ Windows® (dvs de som kresjer i Cedega) og da Windows® XP fordi det faktisk kjører spillene en SMULE bedre enn Windows 2000...

Allikevel, det koster 3900 spenn for professional, hva forventer de, penger?

Grunnen til at BSD er sikkert er fordi det er designet fra grunnen av for å være ment for servere. Derfor er alt i OS'et stengt og du åpner bare det du trenger. Så du tror ikke det finnes smarte folk som utvikler Windows? Bare fordi et rykte som henger igjen etter Win 95/98/ME og ustabilitet og sikkerhet, så betyr det ikke at XP er det samme. Windows XP er den mest stabile og sikre Windows versjonen til nå (inkl. SP2) (Win'2k3 for server).

 

Stundentversjonen av Windows XP kan få's for tusenlappen og under. Oppgraderinger får du får litt over tustenlappen.

 

Fordeler med GNU/Linux


  •  
  • Stabilt
     
  • Ikke GUI i kjernen, så om GUI kresjer kreves ingen restart
     
  • Gode console shells (mmmm... Bash)
     
  • Tøff maskot
     
  • OpenSource
     
  • Gratis for det meste, utenom luser-distroene da (slapp av jeg tuller, de er snille for å være store firmaer :p)
     
  • Kontrollfreakvennlig
     

Med mer som jeg ikke orker å sitte å ramse opp fordi jeg skal progge... Prøv selv.

 

- Windows XP (Win2k3) er også stabil.

- Windows trenger heller ikke å starte på nytt og GUI'et kræsjer. Den restartes automatisk og oppgavene popper opp slik de var før kræsjet.

- Det finnes veldig mange gode shells til Windows også

- Relativt, jeg syns den er teit...

- Relativt

- kanskje et poeng, men supporten er dårligere for sluttbrukeren.

- Ikke alle er kontrollfreaker. Du kan også konfigurer Windows XP ganske kraftig.

 

Kan ramse opp mye selv :roll:

Lenke til kommentar
Enklere oppsett av netverk, brukerkontoer ol.

Nei.

Jo, skaff deg litt mer innsikt når du kommer med slikre uttalelser.

 

WinXp er mye bedre siden man har veivisere der man man kan stille inn på bredbånd, modem eller lignenede og etter det er det noen få innstillinger som ikke er så fantastisk vanskelig å forstå. Derfor slipper ikke-nerd å prøve seg fram med masse forskjellige innstillinger, som man ikke vet hva er, får å få det til å funke.

 

Visning av bilder i utforsker/min datamaskin/mine dokumenter

Den er kjekk, men ikke stabil.

Den er dønn stabil, men dessuten tilgjengelig siden Win 95 med IE 4.0 oppgradering.

 

Har aldri opplevd at den har krasjet.

 

Endelig er jeg _DELVIS_ enig med deg. Et GNU/Linux system, evt. et BSD system, er mye sikrere fordi det er smarte folk som står bak programvaren der i gården. Macintosh skal visst ikke være så sikkert allikevel, men jeg har ikke så mye info i skallen om akkurat det.

Jeg anbefaler windows til spill som _KREVER_ Windows® (dvs de som kresjer i Cedega) og da Windows® XP fordi det faktisk kjører spillene en SMULE bedre enn Windows 2000...

Allikevel, det koster 3900 spenn for professional, hva forventer de, penger?

Grunnen til at BSD er sikkert er fordi det er designet fra grunnen av for å være ment for servere. Derfor er alt i OS'et stengt og du åpner bare det du trenger. Så du tror ikke det finnes smarte folk som utvikler Windows? Bare fordi et rykte som henger igjen etter Win 95/98/ME og ustabilitet og sikkerhet, så betyr det ikke at XP er det samme. Windows XP er den mest stabile og sikre Windows versjonen til nå (inkl. SP2) (Win'2k3 for server).

 

Stundentversjonen av Windows XP kan få's for tusenlappen og under. Oppgraderinger får du får litt over tustenlappen.

 

WinXP er ganske sikkert. 10 ganger sikrere enn win95/98/me.

Problemet til windows er et det er veldig mange som bruker det og nesten ingen bruker andre OS. (da snakker jeg om normale folk, ikke nerder) Derfor lager de som lager virus det nesten bare til windows.

Selfølgelig er linux også sikrere pågrunn av måten den er bygd opp på.

 

Windows er dyrt, men microsoft tilbyr også da et bra og gjennomtengt os som tilbyr support og vis micosoft ikke hadde tatt betalt for det hadde det enten vært mye reklame eller ingen windows. Dessuten kan nesten alle kjøpe studentversjonen (vis det er samme regler for de som med office) fordi alle som er går på eller er foresatte til noen som går på skole eller studerer eller er lærere, kan kjøpe den. (Det siste er jeg ikke helt sikkern på)

 

ËDIT: Endret noen skrivefeil

Endret av 100smiles
Lenke til kommentar

Av innlegget til TCi, er noe av det er BULLSHIT og enkelte steder skjønte han ikke at jeg BARE var ute etter å være idiot.

 

Linux er _IKKE_ et OS, men en kernel. En. GNU/Linux distro er det som kan kategoriseres som et operativsystem.

http://debian.org/ (Står det ikke GNU/Linux kanskje?)

http://kernel.org/

 

GUI systemet til Windows er innebygget i kernel, om du får en VPU error eller har driverfeil, er det rett på sikkermodus og masse reboots. (Med mindre du har VPU recoverer, som til tider kan hindre deg i å kresje, men du blir allikevel nødt til å reboote med ATi sin. nVidia vet jeg ikke særlig om på dete punktet)

 

Og ja, jeg har konfigurert nettverk og sett på bilder i windows til tusen.

Halve ByLAN hadde nettverksproblemer pga noen innstillinger som Windows tullet seg med. Den gangen kjørte jeg SuSE Linux 9.1, og den automatiske nettverksconfiggen som er bygget inn der tok innstillingene med en gang (det er jo selvfølgelig noe annet med de litt vanskeligere distroene, men det viser at også GNU/Linux distroer kan være enkel i bruk).

 

Og den bildeviseren kresjer i blandt når du ser på store bilder. (igjen - en overdrivelse :p)

 

Jeg har forresten også en studentversjon av windows liggende her et sted som jeg har bladd opp penger for selv, men det kommer ikke til å gjenta seg.

 

Så har vi NTFS :p Neida, jeg overdrev litt. Jeg har ikke BARE hatt problemer med det, men det har blitt noen skadede partisjoner, og litt kluss med filtillatelser og dritt (for det er et herk å endre på til tider).

 

Til slutt: JEG synes ikke det finnes noen gode shell til windows utenom et program som starter WoW, venter til det avsluttes, og når det gjør det, spør om jeg enten vil starte det igjen, eller reboote/slå av.

 

Men det er jo meg da :p

Lenke til kommentar
Av innlegget til TCi, er noe av det er BULLSHIT og enkelte steder skjønte han ikke at jeg BARE var ute etter å være idiot.

 

[...] Men det er jo meg da

Vel, nå var da posten fordeler og ulemper med WINDOWS XP, og ettersom Linux ikke er Windows XP, så kan det holdes utenfor diskusjonen.

 

Videre er ikke å beskylde andre for å være "teite" og "idioter" en god måte å argumentere på. Har du ikke en bedre måte å si noe på, kan du holde det for deg selv. ;)

 

 

Personlig synes jeg at XP er det beste som har hendt PCen siden lydkortet. Maskinen min er mer stabil og yter mer sammenlignet med andre Windows-versjoner (inkludert Windows 2000).

Lenke til kommentar
*bang*

Du skriver bare det du synes om Windows. Du begrunner ikke svarene dine med fakta. Tror ikke at TCi skriver bullshit.

Har egentlig aldri sett at XP har kræsja. :hmm: hengt seg litt, ja. Bluescreens, ja, men det er andre grunner (:blush::p) Beste Windows hittil hvertfall, så jeg sitter ikke å whiner dagen lang.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...