Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Er det flere som har problemer når man skal markere et område? (Bruke PIL og holde inne museknappen) !? :cry:

 

Alt blir forvrengt når jeg begynner å dra!

erroruv4.th.jpg

 

EDIT: Det gikk bra.. Jeg fikk det til! :w00t: TA PÅ MEG, TA PÅ MEG! :D ..neida... Måtte ta vekk "hardware acceleration" ..lurer på hvorfor DET føkka opp!? :dontgetit: .. noen som vet? ..det burde da ikke være maskinvaren min.. :ermm:

Endret av Bone
Lenke til kommentar

hmm.. Jeg har fortsatt problemer med "Hardware Acceleration" ..hvis jeg slår den av, så begynner det å slite litt og gå litt treigt når jeg begynner å lage noe.. Og det er bare når jeg skal markere noe med pila den føkker opp... Jeg la inn SketchUp på den bærebare også.. med et MobilityRadeon9000 64mb -kort.. Der fungerer det helt flott, men ikke her på den stasjonære! :dontgetit:

 

..og her har jeg plassert Donald Pocket'n min i hylla! :D

 

 

EDIT: hehe.. SketchUp er GØY! :w00t:

Legger ved en videosnutt av Bokhylla og Pocket'n.. sikkert ikke noe spesielt for dere, men jeg synes nå det var litt morsomt (siden jeg ikke har oppdaget SketchUp før i går, eller hva det nå var..)

Bokhylle og Donald Pocket [ca 2,6 MB]

Endret av Bone
Lenke til kommentar

..ikke så my aktivitet her.. :( hmm..

 

Jeg skal lage hyller som ligger rett ovenfor hverande.. Jeg har laget ei hylleplate som compontent.. La oss nå si at jeg har 2 hyller/componenter, og jeg vil at de skal ligge helt likt (bare med en gitt avstand i mellom, når det gjelder den "blå aksen", altså vertikalt).. altså slik som dine vanlige hyller i bokhyllen din ligger.. er det en måte å få den øverste platen til å "smette inn i grid" i forhold til den nederste platen? Hvis dere skjønner? At man kan sette hylleplater rett ovenfor hverandre på en "korrekt" måte, uten å ta det etter øyemål? :ermm:

Lenke til kommentar

SketchUp er GØY JA! :w00t:

 

Jo da det går helt fint og kopiere det langs den blå aksen. Vis du bruker move holder inne Ctrl. klikk på componenten beverg den i ønsket retning og skriv inn avstand trykk enter woalla

 

Hylla di er ikke spesiel eller bane brytende design men det er uansett artig og se at det er flere som har det morro med SketchUp :D Så det er bare og legge ut bilder og film klipp.

 

Og nei Lørdags kveld er ikke den mest aktive kvelden i uka!

Edit: Ikke her inne vertfall :fun:

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar

@ Nitrob

 

Ja, det var faktisk ordentlig gøy! Har egentlig lett etter et sånt program en stund.. merkelig at jeg ikke har oppdaget det før.. Latskap, sikkert! :p

 

Men, tror kanskje du missforsto meg litt..

 

Jeg har laget 2 "hobbyplater" (som de jo faktisk heter i butikken) på 120x30x1,8 cm ..først plasserer jeg den første (nederste) et vilkårlig sted, SÅ kommer mitt lille "problem"; Hvordan jeg plassere hobbyplate nummer 2 RETT over den nederste hylla (de er begge identiske)? Altså at hjørnene er rett ovenfor hverandre.. ?

 

Slik som det er nå, så bruker jeg "Move" og bruker øyemål..

 

Hvis vi ser på bildet;

 

 

Jeg vil - uten å bruke øyemål - garantere, med letthet, at de to "langlengdene" ligger rett ovenfor hverandre, og det samme med "kortlengdene" ..slik at når jeg setter på "sideplatene" så blir det en bokhylle, uten noen "skeivheter" ..slik som det funger nå må jeg gjette meg frem til hvor den skal ligge med å manøvrere plata etter alle 3 aksene.. Høyde-aksen er jo variabel da det kommer ann på hvor "høye bøker" jeg skal ha i hyllen min! :) (Men, dette er ingen problem)

 

Håper dette ble bedre forklart!? :ermm:

 

..and while we're at it; Når jeg da også etterhvert setter på "sideplatene", så vil jeg at de skal ligge HELT INNTIL de horisontale hyllene! Igjen; slik som det er nå, så må jeg ta "move" frem og tilbake til den TILSYNELATENDE ligger helt inntil, men hvis jeg f.eks zoomer godt nok inn, så ser at at det faktisk er en liten avstand, eller at den kanskje har gått INN I treverket, eller annet..

 

 

 

Jeg spør om det finnen en funksjon / knapp som gjør at objekter / componenter kan "smette inntil hverandre", smette inn i en gitt akse som en annen en? Altså; få 2-og-2 components til å ligge symmetrisk..

 

 

Takker igjen! :)

 

 

PS: Hyllen var ikke noe banebrytende, nei.. Men, jeg syntes det var artig å importere "bildefiler" (les: Donald Pocket) og sette de på en overflate! :) Jeg scannet inn forside, baksiden, perm og topp og ark, osv.. hehe.. jaja.. Mine små gleder! :blush:

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønte hva du mente. Vis du bevger move i i retning av en akse så vil du automatisk få farven på den aksen på retningslinjen din og du vet at du er på riktig spor!

For og legge komponenter inntil hverandre så er det enklest og legge hjørne mot hjørne og flytte den ene komonenten i ønsket retning etterpå.

Du har mange støtte punkt på komponentene du har "endpoit", "midtpoint" og "on edge" av alle linjer

 

Det er ofte jeg bruker hjelpe linjer for og få ting nøyaktig hvor jeg vill! sånn som når du skal plasere side platene så tar jeg en linje fra det enne hjørnet av platen og går en bestemt lengde oppover på den blå linjen så plasere hjørne på sideplaten i den andre enden, kan forsovet være løsningen på begge dine problemer!

 

MSN er en fin ting så jeg sllipper og skrive så lange bortforklarende poster.

Hva slags skermrip program brukte du for og lage det film klippet

Endret av Nitrob
Lenke til kommentar

@ Nitrob;

 

Jeg fikk det endelig til! :) hehe.. Har ikke tid til å prøve så mye desverre..

Men, nå går det i hvert fall greit! Takker! :w00t:

 

 

*snip*

Hva slags skermrip program brukte du for og lage det film klippet

6750005[/snapback]

Jeg brukte det innebygde! :) Eksport animation, eller hva det var.. Også brukte jeg en Xvid-codec, fordi det kunne man velge selv.. og oppløsning og greier! :)

 

 

MSN-adresse sendt på PM.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har 4 søyler, hvordan kan jeg da lissom legge ei plate oppå de søylene?

Jeg får det ikke til, rectangle greia vil ikke sammarbeide..

 

Og en ting til, går det ann og forstørre "deler" som man laster ned..Har lagd ett bord, skal plassere en sub midt på det..Men den 12" suben er jo miniatyr i forhold til bordet mitt :blush:

Lenke til kommentar

Her har du en måtte du tar en linje ut fra søylen også trekker den et stykke i vinkel så tar du rektangulær verktøyet og drar platta slikk du ønsker.

untitled.jpg

Og du har skalering til og forandre på størelsen. marker det du skal forandre marker det ene hjørnet og skriv feks. 1.5 for og øke 50% og 0.5 for og forminske 50%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...