Gå til innhold

Den store Sketchup tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikka_bZerk: Kunne du laget en komponent ut av den viftestyringen som du har på skissen din? Veldig fin skisse, forresten ;)... Det er en Sunbeam Rheobus?

 

Trenger den til kabinettet mitt :p...

 

Takker hvis du kunne tatt deg tid til det...  :yes:

6109771[/snapback]

 

Bare glem det:P

 

Fant en ved å søke litt..

 

Må pugge inn adressa:

http://www.justfuckinggoogleit.com :tease:

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Jeg prøvde programmet for første gang nå og jeg sliter med at alle objekter blir connected, f.eks om jeg tegner en stol er den connected i gulvet og gulvet i taket osv. Dette gjør at jeg ikke kan velge enkelt objekter med 3 klikk slik jeg ønsker.

 

Jeg tror dette har med å gjøre at alt er tegnet "on surface" jeg vet ikke hvordan jeg unngår dette.

 

Problem nr 2. Jeg finner ikke ut hvordan jeg kan skrive inn nøyaktige mål på det jeg tegner, jeg finner ikke den verktøylinjen noe sted som de har på video tutorials.

 

På forhånd takk! :D

Vinkel1

Vinkel2

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Jeg er overhode ingen ekspert, men her er det jeg gjør;

 

tegner de enkelte objektene for seg selv, som bord, lamper, bokhyller. Når de er tegnet ferdig velger jeg alle strekene som dette objektet(eks bokhyllen) utgjør(velg select verktøyet og trekk en strekk rundt det du har tegnet) og trykker G som gir deg mulighet til å lage en "Component" - da kan du lettere velge den senere og flytte den dit den skal.

 

For å få nøyaktige mål så begynner jeg med å velge pennen eller firkant-tegneren og trekker en strek slik at det den går i rikitg retning(trykker ikke på musen - bare drar strken den veien den skal gå). Nede til høyre ser du et lite vindu med tall. Uten å trykke noen steder taster du bare lengden du ønsker og trykker enter - så har du en strek med nøyaktig mål. Samme kan du gjøre med en firkant, runding osv, en firkant krever to tall(lengde og dybde), og skriver da 202;111 dersom lengden skal være 202 og dybden 111

 

For å endre fra tommer til cm trykker du på Window>Preferences>Template og endrer det i rullegardinen der.

 

Vel, litt knotete forklart fra en nybegynner - håper det var til hjelp.

6175402[/snapback]

 

 

Nå fant jeg det ut, takk for hjelpen. Tar gjerne i mot mange fler tips =D

Endret av Hardfredd
Lenke til kommentar
Dersom du allerede har laget noe som du ønsker å gjøre mindre/større, er målebåndet til stor hjelp. Trykk på et hjørne på f.eks. bokhyllen, og trekk målebåndet i en retning(feks høyden), dersom du da skriver inn et tall og trykker enter får du spørsmål om du vil endre lengden til den du skrev inn.

 

 

 

Takk for flere flotte tips.

 

Hva gjør jeg galt med den over? Jeg gjør som du sier, og skriver følgende:

1,40000 og trykker ENTER. Jeg ønsker da at den ene siden i en firkant blir 1,4 cm.

 

Men Sketchup lager den 2,8 cm lang...

 

 

EDIT: og når jeg gjør det samme med den andre siden, så blir etterhvert målene helt anderledes..

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar
Det var små mål!

 

For å lage en firkant med målene 1,4 og X(du skrev ikke lengden her men vi kan si 1,7), så vill jeg valgt firkant verktøyet, trykket et sted på skjermen og så skrevet tallene 1,4;1,7 og så enter. Men tror du vil få på en firkant som er på grensen med hva programmet takler siden det blir så lite.

 

Dersom du etterpå endrer en av lengdene ved hjelp av målebåndet så vil du ikke bare endre den ene streken, men alt forholdsmessig(dobbler du lengden på en strek med dette målebåndet vil øvrige streker også dobble sin lengde).

6178924[/snapback]

 

 

Takker igjen, det var nok det enkleste ja.

Men tror du ikke programmet talker slikt da? Man kan jo velge 5-6 desimaler etter punktum, så nøyaktigheten er nok der. Det er nok heller bare meg som gjør noe rart. :yes:

Lenke til kommentar

Diverese svar :)

 

For og endre bakgrunn dimensjoner osv. Window / Model Info

.....

 

SketchUp Viewer.

SketchUp Viewer er det lite eller ikke noe poeng med. Det er bare for og ha en fremviser vis man ikke har SketchUp.

.....

 

Størelse dimensjonering.

Når du har fått feil mål på det du har laget så anbefaler jeg Tools / Scale

.....

 

Nøyaktig målgiving.

Nøyaktige størelser lager du ved og trykke en gang også dra i den retningen du ønsker linjen og skriver feks. 1.5 og enter uten og bevege musen.

Med firekantverktøyet skriver du 1.5,1.5 da får du en firekant på 1,5 * 1,5

 

Jeg teiner stort sett bare med mm med en nøyaktighet på 0.01mm så nøyaktigheten på programet er ikke noe og klage over.

.....

Gruper/Componenter

Vis du har teinet noe som du vil skille fra modelen så markerer du de linjene og flatene som du ønsker og ha for seg selv feks. en stol, høyremusklikk på det du har markert og trykk på Make Group

Vis du ønsker flere like stoler trykker du på Make Componet også kopiere. ved og endre en, endrer du da automatisk alle de andre av samme componet.

 

Feil? Bedre løsninger? Spørsmål som ble overset som ikke er svar på tideligere?

Lenke til kommentar
.....

Gruper/Componenter

Vis du har teinet noe som du vil skille fra modelen så markerer du de linjene og flatene som du ønsker og ha for seg selv feks. en stol, høyremusklikk på det du har markert og trykk på Make Group

Vis du ønsker flere like stoler trykker du på Make Componet også kopiere. ved og endre en, endrer du da automatisk alle de andre av samme componet.

 

 

Når du først har "groupet", hvordan får du de fra hverandre igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...