Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Annlegg i 86 Corolla. mye tekst, liten plass


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Som et par av dere allerede har forstall har jeg fått kloa i en 1986 corolla, og liker den gangske godt.

Som et par av dere også sikkert har forstått kan jeg overhode ingenting om biler.

Men jeg vet at jeg vil ha litt kjøremusikk.

Så jeg tenkte på Sony X-plod pakketilbudet frabilradiospesialisten.

Så ut som et fint å enkelt tilbud til den som bare var ute etter litt musikk.

Jeg begynte derfor å måle for å se om jeg hadde plass.

Riktignok er ikke bagasjerommet mitt noe sibir, men en basskasse og en forsterker får fint plass inn der.

Men så kom problemene.

Etter hva jeg har forstått så er 6"x9" høytalerer seks tommer ganger 9 tommer.

virker logiskt.

Men jeg finner overhode ikke noe plass til dem.

Bilen kom orginalt med to høytalere på 4"x4" (er dette 10cm høytalere?), som til nød og neppe får plass.

 

Alternativ 1: Jeg kjøper nye 4"x4" høytalere og monterer dem isteden for de originale.

Dette vil utvilsomt se best ut, men jeg er urolig for hvor mye trøkk det ligger i så små høtalere, og om jeg kan spille noe høyt.

Vil ikke da en evt basskasse i bagasjerommet totalt overdøve dem?

Noen som kan hjelpe meg å busjeterer alt jeg trenger, med spiller ledninger to 4"x4" høytalerer forsterker +bass og kass?

 

Alternativ 2: Bakmidkonsollen, der spilleren skal sitte, helt inne ved pedalene, har jeg funnet et tomt rom.

Jeg lurer litt på om jeg kanskje får plass til to 6"x9" der, som da vil spille rett mot føttene mine og pasasjerens føtter.

Dette hadde sett litt kult ut, ettersom bilen beholder sitt "konebil" preg og alikevel får litt trøkk.

Men det er likevel bare et tomrom , jeg tviler på at det er noen serlig gunstige punkter til å feste høytalerene og det er en del som blokker lyden, ikke kjempemye men en del.

Men bredden på dette rommet er bare ca 13 cm. det betyr at de to høytalerene til sammen vil maks kunne være 12-13cm tjukke.

 

Alternativ 3: Sony X-plod pakken: alt i bagasjerommet.

 

Noen synspunkter? Forslag? Vil plasering av forsterker inne i en passreflex kasse være et problem?

Vil ikke lufte der være i bevegelse dermed gjøre det enda kaldere?

All hjelp blir satt stor pris på.

 

Tusen takk og beklager den lange teksten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du blir overgitt over kor bra eit par små høytalere kan spela. Men alverden er det jo ikkje.

 

2. vil eg ikkje sei er noke bra plass.

 

3. Vil heller kjøpe den pakken og bygge kasse bak og feste forsterkeren på utsida av kassen. 6x9" kan du jo sette i hattehylla om det er det(?). det vil jo bli greit

 

Men du sa ganske lite om kva type cd spiller du har, eller om du skal ha ny.

 

-OxBoW-

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Jeg begynner så smått å gi opp denne drømmen, det er rett og slett ikke plass.

Så alternativ fire, hva synes folket her om følgene, to ekstremt dyre 4" forran og to http://www.biltema.no/products/product.asp...0&iItemId=78516 bak.

Ja jeg er klar over at det er biltema og kvaliteten deretter, men dette burde vel kunne levere et lite smell? eller?

Så trenger jeg da litt hjelp med å velge to gode fronthøytaler på 4" (10cm) helst under 1500 kr men er villig til å gå over hvis det er verdt det.

Og en forsterker (jeg regner med at jeg trenger en forsterker?

Og kabler.

Hvis jeg har en forsterker på 200watt og fronhøytalerene tåler 150watt, er det noen måte å forhindre at alt går ad dundas foruten om å ikke spille på full guffe?

All hjelp blir satt stor pris på.

 

 

Tusen takk

Lenke til kommentar

For det første:

Glem alt du ser om watt! Watt er en opphauset benevnelse. Det som teller er strømforsyninga i forsterkeren og følsomheten til elementene.

Et element kan aldri yte antall watt som står påskrevet, det er benevnelse på elementets tolleranse for effekt som her blir oppgitt.

 

Var jeg deg hadde jeg heller satsa på et oppsett bestående av SS EGA 4" settet om det ikke er solgt ennå, en 10" Peerless Resolution sub, og drevet hele sulamitten med en BF0804 eller den største Lil' Wonder firekanalern fra Soundstream.

Da har du iallefall fått mye mer kvalitet pr. krone enn med det andre du har lista opp. Et godt 4" banker et slapt 6.4 sett any day.

 

Er du ute etter koaxhøyttalere så kan du jo se på Eltek's Sammi 4" og Soundstreams XTS4.0. Sammen med strøm, høyttaler og signalkabler samt sikring skulle dette samlet sett komme på rundt 5000.

 

Snakk med en forhandler av alt dette så kan han sikkert komme med et brukbart tilbud. Kan ikke se hvor du holder til så jeg kan ikke anbefale noen nær deg, men send en PM så kan jeg sikkert hoste opp litt info :)

 

-Og til mistenksomme sjeler der ute; nei, jeg samarbeider ikke med noen forhandlere, men tilbyr å gjøre dette fordi jeg faktisk gidder :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Takk for svar, men greia var å spare plass med bazooka basser.

Skulle veldig gjerne fått tak i noe som lager et godt dunk men sol likevel ikke tar opp så utrolig med plass.

Og det hadde vært litt kult å kunne forkle den som en NO2 flaske.

En basskasse på 40+liter vil ta opp nok plass til å gjøre kjøling til forsterkeren stort sett umulig.

Pluss at jeg ikke akkurat er noe kløpper når det kommer til snekring og ender helt sikker opp med å drepe lyden.

Men hvis det ikke finnes noen brukbare bazookaer så....

Er en noen åpenbare fordeler/ulemper med koaksialhøytalerer? Sammen med spilleren tre poster lengre oppe?

Puh jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten dere.... ville vel endt opp med en LP spiller eller noe...

 

EDIT: jeg befinner meg på ski. 2 mil utenfor oslo.

ingen problemer med å dra inn til byen om det skulle være noen forhandlerer der.

Endret av Darksun
Lenke til kommentar

Da kan du jo kontakte en av Norges beste bilstereobyggere; Lars Engen som også er forhandler av noe av det bedre en kan få lagt klauvene på innen bilstereo.

Men det betyr ikke at du må pantsette huset for det, prisene er meget rimelige i forhold til kvaliteten.

Han finner du her. Tipper løsningen på alle dine problemer ligger kun en telefon og en liten kjøretur unna :D

 

Liten kasse er null problem, en 10" krever kanskje så lite som 15L, og en bra 10" spiller bedre enn en mindre bra 12" ;)

 

Der vil du sikkert få tips om installasjon, delefrekvenser, kabling, montering og hele sulamitten :thumbup:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...