Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Binde (dummy) adresser med ARP


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg Chello Plus (UPC 2MBIT) med 3 IP-adresser i abonnementet. Dette fungerer helt finfint, men de adressene vi får fra UPC havner i litt forskjellige subnet og er litt forskjellige fra gang til gang.

 

Det hadde derimot vært praktisk å ha en ordning hvor hver maskin kunne nås via en "dummy-adresse". Siden alle PCene er koblet i samme switch som igjen er koblet til modemet (som deler ut IP via DHCP), burde jo dette kunne gjøres via ARP.

 

Hvis jeg, på PC1, binder MAC-adressa til PC2 som 10.0.0.4 med lignende kommando :

arp -s 10.0.0.4 00-11-22-33-44-55-66  

 

så burde jeg vel kunne, på PC1, skrive 10.0.0.4 for å kontakte PC2? Når jeg ser i ARP-tabellen, så ser oppføringen lik som alle de andre som PCen til enhver tid "lager".

 

Men problemet mitt, er at det ikke funker. Er jeg helt på jordet, har glemt noe eller er verden bare slem med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pc2 vil ikke svare på andre ipadresser enn dens egen, med mindre nettverkskortet står i promiscous mode.

 

EDIT: tviler på at selv det er nok.

 

EDIT2: rart at du skulle havne i forskjellige subnett. du er sikker på det? kan du paste ipadresser og nettmasker?

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...