Gå til innhold

Vidvinkel zoom til Nikon D70


Anbefalte innlegg

Jeg er fornøyd, godt fornøyd, med kit linsa (18-70) til mitt Nikon D70. Likevel opplever jeg den som for lyssvak i en del situasjoner. Jeg vurderer å erstatte den med enten Sigma 18-50 F2.8 EX DC eller Nikon 17-55 F2.8 AF-S DX IF-ED. Det er mildest talt en himla stor prisforskjell mellom disse (ca 4500 mot 12500) og selv om jeg kjøper dem brukt så er det myyyye penger å spare på Sigmaen.

Men jeg er ikke (helt) dum. Jeg betviler ikke at jeg får mer for Nikon enn for Sigmaen. Men hvor mye? Noen som har kommentarer? Kjenner til sammenlnignende tester? Jeg har prøvd å lese på Produktguiden, men synes ikke jeg har fått oversikt over forskjellene.

Alternativt: Finnes det andre kvalitetsobjektiver for Nikon D70 som dekker fra "skikkelig vidvinkel" (ca 17-20) og opp til normal/nær tele med F 2.8 eller bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vurdert en vidvinkelzoom for å utfylle kit-objektivet? F.eks. en Nikkor AF-S DX12-24mm f/4G IF-ED.

Hvis hovedproblemet er lysstyrken kan du også utfylle med en Nikkor AF 35mm f/2D e.l., du har vel en fast 50mm fra før?

Et enda dyrere alternativ er Nikkor AF-S 17-35mm f/2.8D IF-ED, men da må du være millionær.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar så langt.

For å være litt tydeligere på behovet mitt: Jeg ønsker et bedre "all round" objektiv som jeg skal ha på kameraet de gangene jeg ikke ønsker å dra med meg en masse spesialobjektiv.

Anderfo: Joda - jeg snuser på AF 50mm 1.4, men jeg tar sjelden portrettbilder, føler at det objektivet gir meg litt for smalt bruksområde. Men jeg er ikke sikker så jeg vurderer det sterkt....

Lenke til kommentar

Om kitobjektivet er for lyssvakt og du må ha zoom, tror jeg at jeg ville gått for Sigma 18-50 f2.8. Om du ikke må ha zoom og synes en 50mm f1.4 har for lang brennvidde, hva med den nye Sigma 30mm f1.4 som kommer snart?

Ellers så nevnes både Nikkor 12-24 og Sigma 10-20 her. De er ikke spesielt lyssterke (f4), men med så kort brennvidde kan du bruke lenger lukkertider håndholdt også. Tamrons nye 11-18mm og Tokinas nye 12-24mm kan være rimeligere alternativer til de supervidvinkelzoomene nevnt over. Sistnevnte koster kun $499 på bhphotovideo.

Lenke til kommentar

OK. Da tror jeg de lyssterke alternativene dine er Sigma 18-50, Nikkor 17-55 og Nikkor 17-35. Jeg mener også å ha hørt at 17-55 er å anbefale framfor 17-35, fordi den er såpass mye billigere og har større zoomområde, uten å ha så mye bedre kvalitet (selv om 17-35 er hakket bedre). Jeg tror det var Bjørn Rørslett som skrev det på foto.no.

Har du sett på Tamron eller Tokina sine alternativer? Edit: Ser ut til at kai_frode allerede har nevnt noen av dem, men jeg tror de også har noen med område á la 17-35.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...