Gå til innhold

Mer RAM i en Elitegroup G551 C1400 fra Multicom


Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Har sittet her en stund på jobb nå og lekt meg med tanken om å skaffe mer RAM til min bærbare Elitegroup G551 C1400 (hvis jeg husker riktig). Har nå 512Mb med gudene vite hvilket RAM, og ikke minst om det er 2x256Mb eller 1x512Mb brikker (dette kan jeg nok finne ut av med en mail til Multicom om det skulle vise seg å være nødvendig). Tenkte i utgangspunktet å oppgradere til 1024Mb. Hva vil dette koste? Har ikke noe særlig snøring på RAM (vet man ikke bør blande forskjellige typer/merker) og særlig ikke til bærbare.

 

Bør jeg skifte det selv? Er ikke særlig nevehendig (er det et ord?) på innsiden av maskinen, men klarer da noe :) Hørt rykter om at det er kun å åpne et lokk på undersiden og skifte, så det burde jeg nok klare. Dersom jeg må skru for mye er det kanskje best å la vær. Hva ville det eventuelt kostet å fått Multicom til å gjøre dette? Litt lite lyst til dette da det betyr å sende maskinen fra meg *snufse* I tillegg, vil jeg tulle det til med garantien min dersom jeg gjør jobben selv?

 

Som dere ser er jeg stort sett ute etter tips/råd/anbefalinger/kommentarer på "planen" min. Aller helst lurer jeg på pris. Har fått en del innfall i det siste som koster :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min maskin er det et enkelt lokk på undersiden som skal åpnes. (Har et lokk for hver minnebrikke, og det er mycket enkelt å skifte). Så det første du bør gjøre er å finne ut om du har 2x256 eller 1x512. (Dette kan du sikker gjøre med et program som cpu-z eller aida32 også).

 

Det neste du må gjøre er å finne ut hastigheten på minnet ditt.(Her kan produktspesifikasjonen på maskinen hjelpe, og trolig ogsa aida32) Jeg er rimelig sikker på at du har DDR-minne (trolig PC2700). Har du DDR-minne ville jeg trolig gått for PC3200-minne. (Dette blir klokket ned til PC2700 om du allerede har en PC2700-brikke i maskinen). Minne til bærbare kalles SO-DIMM. 512-brikker koster vel fra 600,- og oppover!

 

;)

Lenke til kommentar

Har sjekka litt (som du vet Krister), og jeg har altså 2x256Mb DDR SDRAM PC2700 (333MHz) brikker. Irriterende at det var to brikker, men var vel helst forventa. Aller helst vil jeg bytte begge da, men folk kan jo komme med forslag på hvilke brikker jeg burde velge. PC3200 ville jo vært best antar jeg, men de er vel også dyrere?

 

Forslag til hva jeg burde gjøre mottas med takk :)

Lenke til kommentar

I og med at det står PC2700 ram i den så drar den neppe nytte

av PC3200 ram om du skulle sette det i den.

 

Koster vel ca 600 kr for en 512 mb PC2700 brikke... så da blir det

vel å koste deg 1200 kr for 1024 sånn ca.

 

Du kan jo selvsagt sende en rask mail til multicom å spørre om maskinen støtter 400 MHz ram ...

 

Kan og være lurt å høre med dem om hva slags ram som er kompatibelt. Kan være at enkelte merker ikke vil fungere.

 

(Edit: bare gjetter på at du har kjøpt maskinen fra multicom, var hvertfall der jeg kjøpte min elitegroup 551)

Endret av amigaguy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei, men da var to 512Mb brikker bestilt :) Jada, vet det er år og dag siden denne tråden var aktuell, men tenkte jeg skulle informere folket anyway! Ble pc3200-brikker, som betyr at jeg må "kvitte" meg med de to eksisterende 256Mv pc2700 brikkene. Kanskje jeg finner noen kamerater som har lyst på dem :p Takk for hjelpen uansett folkens!

Lenke til kommentar

Nå har faktisk Multicom tilbyd seg å ta imot de gamle brikkene mine mot valgfrie varer fra dem til en verdi av 450kr, samt fri frakt av disse. Tilbudet i seg selv er jo ikke overveldene, men det at de uppfordret gir meg et slikt tilbud er veldig bra! Disse brikkene kunne endt med å ha blitt liggende i en skuff her dersom ikke noen kamerater fikk behov for dem, og dette ville jeg jo ihvertfall ikke tjent på!

 

Skal nevnes at tilbudet kom gjennom PM her på forumet grunnet denne tråden. Uvanlig, men effektfull metode :) Takk Multicom!

 

EDIT:

 

Ok, de gjorde det kanskje litt på grunn av den gratis reklamen de nå får ;) Men for meg er tilbudet forstsatt bra så :w00t:

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...