Gå til innhold

Motorstøy fra DCR-HC40/42


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er andre her på forumet som opplever motorstøy fra Sony DCR-HC40/42 eller andre kameraer i samme serie?

Fikk nettopp mitt HC42 og merket med en gang den rimelig høyfrekvente motorstøyen fra kameraet. Denne lyden ble også med på opptakene. Etter en stund fant jeg ut at jeg hadde glemt å svitsje fra 12 til 16-bits lyd. Når jeg gjorde det ble det straks mindre hørbar støy på opptakene.

Det eneste er at når jeg setter i gang et opptak er det mer støy de 2-3 første sekundene. Etter 2-3 sekunder bli støyen merkbart mindre igjen. Hva kan dette komme av?

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt HC40 kamera er det også forskjell på støynivået ved 12 og 16 bit. Med 12 bit hører jeg tydelig høyfrekvent støy når jeg har testet kameraet i helt stille omgivelser, men jeg må skru opp volumet litt mer enn normalt for at støyen skal genere. Da er det også mye susing (hvit støy). Med 16 bit hører jeg bare susing, kanskje litt høyfrekvent støy hvis jeg skrur volumet veldig høyt. Hvorfor støynivået forandrer seg etter noen sekunder på kameraet ditt har jeg ingen forklaring på. På mitt kamera er det konstant.

 

Problemet har også vært diskutert en del i andre fora, eks. camcorderinfo.com. Det virker som om noen er plaget av støy, andre hører ingenting. Og det gjelder ikke bare Sony kameraer. Noen mener det skyldes dårlig kvalitetskontroll hos produsentene, at de leverer noen gode og noen dårlige kameraer av samme type. Andre igjen mener det bare er subjektiv oppfatning, at noen mennesker legger merke til det mens andre ikke tenker over det. Jeg tror vel at det er en kombinasjon av alt dette.

 

Jeg er stort sett godt fornøyd med kameraet. I de aller fleste opptakene jeg har gjort er det noen bakgrunnslyder, og da syns jeg ikke støyen er plagsom i det hele tatt. Selv ikke med 12 bit.

Lenke til kommentar

Susingen ved avspilling i 16 bit er rimelig konstant, men det er en buzzelyd som bare høres idet opptaket settes i gang. Har laget en mp3-fil som inneholder lyden fra starten av tre forskjellige opptak. Hør her. Denne er tatt opp i et stille rom, men denne lyden høres også i litt mer støyende omgivelser.

 

Etter at jeg laget denne mp3-fila fikk jeg hørt noen opptak gjort av et PC105E. Jeg kan faktisk høre den samme lyden også her, men MYE svakere. Så det er nok størrelsen på HC42 spiller inn her.

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Den lyden du hører i starten av hvert opptak (antar at det er tre opptak i eksempelet) har jeg aldri hørt i mitt kamera. Der er det jevn sus hele tiden.

Ja, det er starten på tre forskjellige opptak. Men lyden kommer av og til tilbake lenger ut i et opptak.

Har forsøkt å filtrere bort denne lyden, men det er nesten umulig uten å redusere den øvrige lyden betraktelig.

Lenke til kommentar

Jeg tok en kjapp frekvensanalyse av lyden, og det ser ut som det meste av støyen ligger i området 3kHz - 7kHz pluss en del rundt 1700Hz. Filtrerer du vekk dette så fjerner du også det du ønsker å høre på. Et stykke ut i opptak nr 2 kommer lyden svakt tilbake et kort øyeblikk. Tror nok jeg ville klaget på dette.

Lenke til kommentar

Ulempen med 16bit lyd er vel at du ikke kan legge til lyd ved redigering i ettertid?

 

Synd det støyet såpass mye, jeg kunne kanskje tenkt meg et HC42 selv, men ikke med så merkbar støy. Folk har klaget over motorstøy fra Canon MV600 og 700 serien, men dette må vel være enda verre?

Lenke til kommentar
Ulempen med 16bit lyd er vel at du ikke kan legge til lyd ved redigering i ettertid?

 

Synd det støyet såpass mye, jeg kunne kanskje tenkt meg et HC42 selv, men ikke med så merkbar støy. Folk har klaget over motorstøy fra Canon MV600 og 700 serien, men dette må vel være enda verre?

Hmm..tror jeg blir å styre unna det videokameraet, synd for jeg hadde blinket det ut. Aner ikke hvilken andre alternativer jeg skal vurdere for maks 6.000 :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg tok en kjapp frekvensanalyse av lyden, og det ser ut som det meste av støyen ligger i området 3kHz - 7kHz pluss en del rundt 1700Hz. Filtrerer du vekk dette så fjerner du også det du ønsker å høre på. Et stykke ut i opptak nr 2 kommer lyden svakt tilbake et kort øyeblikk. Tror nok jeg ville klaget på dette.

Ja, det er helt håpløst å fjerne dette og samtidig beholde resten av lyden høvelig intakt.

Har nå bestilt meg et nytt HC90 for å se om det oppfører seg bedre. Klarte ikke å få tak i et annet HC42 for sammenligning. Må ha kameraet før påske.

Vurderte også å bestille den eksterne Gun Zoom Mic'en, men valgte heller å prøve HC90 først.

 

Se forøvrig ny test av HC42 her. Må innrømme at testene på denne siden ikke virker veldig gjennomarbeidet, men er delvis enig i det de sier om opptak i dårlig lys med HC42. Men til mitt bruk var det ok.

 

Forøvrig vil jeg anbefale alle som er interessert i HC42 om å teste lyden på dette selv. Det finnes sikkert Hc42'er som ikke har den samme støyen jeg opplever.

Lenke til kommentar
Ulempen med 16bit lyd er vel at du ikke kan legge til lyd ved redigering i ettertid?

 

Synd det støyet såpass mye, jeg kunne kanskje tenkt meg et HC42 selv, men ikke med så merkbar støy. Folk har klaget over motorstøy fra Canon MV600 og 700 serien, men dette må vel være enda verre?

Dersom du redigerer video på pc'en kan du legge på så mange ekstra lydspor du vil. Anbefaler å ta opp med 16-bits lyd. Du kan riktignok ikke overføre alle disse lydsporene til DV-tape etterpå.

 

Jeg har ikke erfaring med andre kameraer enn Sony, så jeg vet ikke hvordan disse støyer med unntak av støytestene på www.dvspot.com. En del av disse videokameraene har betydelig mer støy enn mitt HC42. Men støyen fra flere av disse ligger i et frekvensområde som ikke er like irriterende i mine ører.

 

Dersom du har lyst på et HC42, anbefaler jeg uansett å teste kameraet selv.

 

Hadde det ikke vært for at jeg trenger kameraet til påske, hadde jeg nok forsøkt å få sammenlignet med et annet HC42 i stedet for å kjøpe et HC90.

Det mulig HC90 har den samme støyen, vi får se.

Lenke til kommentar

Lykke til med HC90! Fint hvis du kommer tilbake med noen erfaringer når du har testet det.

 

Opptak i dårlig lys er ikke spesielt bra på HC40 heller, men fargestøyen de klager på i den testen syns jeg ikke er plagsom. Det er et større problem at fargene blir blasse i dårlig lys. Vil tro at det er et generellt problem for alle slike små kameraer.

Lenke til kommentar
Lykke til med HC90! Fint hvis du kommer tilbake med noen erfaringer når du har testet det.

 

Opptak i dårlig lys er ikke spesielt bra på HC40 heller, men fargestøyen de klager på i den testen syns jeg ikke er plagsom. Det er et større problem at fargene blir blasse i dårlig lys. Vil tro at det er et generellt problem for alle slike små kameraer.

Har nå fått HC90 og det har den samme lyden som mitt HC42. Muligens enda litt værre. Har ikke fått sammenlignet skikkelig enda. Syntes det er utrolig at et kamera til veil. pris kr. 11000 skal ha denne lyden. Ikke har det mikrofoninngang heller.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp den gun zoom mikken. Jeg har den til mitt sony TRV80. Den gir dårligere lyd enn den innebygde mikrofonen. Greit nok, den gjør det den skal, ta opp lyden som er foran linsen. Men lyden er mye tynnere enn den som blir tatt opp fra den innebyde mikrofonen, det mangler fullstendig bass. Støyen fra kamera blir litt mindre, men ikke så mye at det er verdt kronene. Da må du kjøpe en mye dyrere mikrofon. Gode mikrofoner koster mye penger. Sennheiser MK300 (hvis jeg husker navnet riktig) er minstekravet hvis du vil ha en del bedre lyd.

 

Jeg bruker Vegas til redigering. Hvis jeg hører godt etter i stille segmenter på lyden så merker jeg jo at det er litt støy, og en mer irriterende motor buzze lyd. Den buzze lyden filtrerer jeg lett vekk, det er bare å finne frekvensen. Taper ikke noe annen lyd ved å filtrere den vekk. Skulle jeg i tillegg filtrert vekk støyen så hadde det vært værre, da ville det gått på bekostning av fugle kvitter og andre små bakgrunnslyder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...