Gå til innhold

Tråden for barne-TV-nostalgikere


Anbefalte innlegg

Hei! Vi e nokre jenter som er født i 1999, og vi treng hjelp med å finne navnet på to barnetv-serier fra 2000 tallet.

 

Den førtse serien er en teineserie som handler om en jente med magedanserklær. Vi tror den gikk på tv2. I introen blir det spilt musikk og denne jenta danser gjennom en fontene. Det er også en gutt der (han er kanskje grønn, men det er vi veldig usikkre på). Enten så prøver jenta å finne gutten, eller gutten som prøver å finne jenta. Dansen til jenta er liknende magedansing. Vi tror også at det er noe rart med den gutten.

 

Den andre serien er også en tegneserie (Det kan hende det ikke er en serie, men en film, men er usikker på det). Usikker på om hovedpersonene er en jente eller gutt, men tror det er en jente. Det starter med en scene der vi får se folk dykke etter perler (slike som er inne i skjell). Et annet klipp som vi huser handler om denne hovedpersonen og en gutt/jente (tror det er en gutt) som byttet med en selger. Ho byttet til seg et stort skap, mot en høne. Gutten må bære skapet mens de går i gaten. Skapet var skillelig stort, og han må bære det på ryggen.

 

Kan noen ver så snille å hjelpe oss? Uansett hva vi søker på så finner vi ikke ut av det!! Takk på førehand :)

Brukte rundt 8 timer på å finne den riktige serien, men det høres ut som Prinsesse Sheherazada som finner en ånd i en stein og befrir ånden. Serien viser eventyrene til Prinsesse Sherazad med ånden hun befridde. Serien gikk på TV2 sin sommer barnetvsesong og her er en lenke til introen til serien på norsk.

Jeg ble født tidlig 2000 og bruker mye tid på å søke opp seriene som gikk på TV2 og NRK sin barnetv og finne introer og episode beskrivelser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!


Leter etter en serie som jeg lurer på om har gått på norsk Barne-TV, men er usikker.


 


Serien het TUGS på engelsk og ble vist på Britisk ITV først i 1989. Serien ble produsert av de samme folka som produserte Lokomotivet Thomas i sin tid. 


 


Her er introen:



 


 


Om noen har svar så hadde det vert kjekt med respons!


Endret av Ole Magnus
Lenke til kommentar

Hei, jeg ble født i 1999 og har nå lenge lett etter en serie jeg mener å huske å ha sett. Jeg er ganske sikker på at den var skandinavisk, men kan ta feil.

 

Det eneste jeg husker er at det var en gutt som var vokter eller noe sånt over en bok, og det var en portal til en verden som var helt lik i utseende til vår, bare ikke moderne. Det var en vennegjeng på 4 stykker (tror jeg) som hjalp gutten med å passe på boken, hvorav en av dem var søsteren til en annen. Disse 4, som kom fra vår verden, havnet i problemer med autoriteter for noen grunn, jeg husker ikke. Tror også at gutten som jeg nevnte først gikk med blå ullgenser og at portalen mellom de to verdenene kanskje var en brønn.

 

Ingen jeg kjenner husker denne, men jeg er helt sikker på at den ikke er funnet opp. Kanskje har jeg blandet sammen noen serier i hodet mitt, men jeg prøver nå her og ser om noen kan kjenne igjen det jeg sier :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg ble født i 1999 og har nå lenge lett etter en serie jeg mener å huske å ha sett. Jeg er ganske sikker på at den var skandinavisk, men kan ta feil.

 

Det eneste jeg husker er at det var en gutt som var vokter eller noe sånt over en bok, og det var en portal til en verden som var helt lik i utseende til vår, bare ikke moderne. Det var en vennegjeng på 4 stykker (tror jeg) som hjalp gutten med å passe på boken, hvorav en av dem var søsteren til en annen. Disse 4, som kom fra vår verden, havnet i problemer med autoriteter for noen grunn, jeg husker ikke. Tror også at gutten som jeg nevnte først gikk med blå ullgenser og at portalen mellom de to verdenene kanskje var en brønn.

 

Ingen jeg kjenner husker denne, men jeg er helt sikker på at den ikke er funnet opp. Kanskje har jeg blandet sammen noen serier i hodet mitt, men jeg prøver nå her og ser om noen kan kjenne igjen det jeg sier :)

Hmm, jeg er usikker, men mange likhetstrekk med «the never ending story»? I en av disse filmene drar de til «vår verden» på slutten, men jeg husker lite.. :-)

Lenke til kommentar

Jeg er på leting etter en traumatisk barne-tv opplevelse, fra noe jeg mener var animerte eventyr, med dukker eller kittfigurer..? Kanskje en unik tegnet stil? I episoden jeg sikter til er det en enslig hytte med en fattig familie som blir terrorisert av et troll som bor i fjellet like i nærheten. Trollet stjeler høna til familien, det eneste de eide, og kidnapper søstrene og den lille jenta (som er hovedpersonen) for å gifte seg med dem, og den minste av jentene klarer på en eller annen måte å redde seg ut av fjellet, med det skumle trollet jagende etter (han var flink, han som hadde den norske stemmen til dette trollet, for det var grusomt skummelt!). Men akkurat før jenta kommer hjem, kommer sola opp og når sollyset treffer trollet, og så blir han til stein. For meg høres dette ut som typisk nrk, og mener jeg så det på tidlig 2000-tall, mulig det var 2003-2006, men ikke godt å si.. any1?

 

Serier jeg var veldig opptatt av, som jeg ikke ser nevnt ennå, var simsala grimm, der to bamser blir levende og hopper på en flyvende eventyrbok og tar dem med til Grimm eventyr for å hjelpe i prøvelsene de møter.

 

Andre som kanskje er nevnt er HC andersen eventyrene som ble tegneserie! Mange gode minner fra lørdagskvelder med disse episodene.

 

Jeg arvet en del VHS filmer før det ble DVD og blueray, og var veldig interessert i mr. Bogus, eller Humbug som han het på norsk, men også Van der Quack som hadde en utrolig koselig intro!

 

Så noen lette etter Gizzly tales for grusome kids :-)

skumle greier.. ?
Lenke til kommentar

Noen som husker en serie som gikk på midten av 2000-tallet en gang, med en haug unger på eventyr i en fantasiverden. En slem snakkende grønn drage (kvinnestemme) som, om jeg husker rett, prøvde å stjele ett eller annet (hemmeligheten å fly kanskje?) Ikke en serie jeg så fryktelig mye på, men blir gal av å ikke huske hva den heter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har lett etter en tegnefilmserie siden barneskolen. Jeg er født i 1992, og husker jeg så på det grytidlig på morgenen (før skolen) rundt 1. eller 2. klasse. Husker ikke hvilken kanal det gikk på, men det kan kanskje ha vært TV 2?

Så vidt jeg kan huske begynte serien alltid med en (ekte) dame med lang svart parykk som lærte bort ulike trylletriks til seerne. Jeg er ganske sikker på at det var en del av serien, men det kan hende jeg husker feil. Jeg vet ikke om det var dubbet eller ikke. Selve serien var animert, og jeg mener bestemt at hovedpersonen (som hadde langt svart eller lilla hår) het Trixie. Det var noen magiske steiner som kunne brukes til å få ulike evner, som f.eks. å puste under vann. Og kanskje noen magiske potions? Det var action og magi, og jeg husker det som helt fantastisk.

Jeg blir helt gal av å ikke huske serien, har så lyst til å se den igjen. Tror aldri den var noe spesielt populær, for selv da dette var min absolutte favorittserie var det ingen andre i klassen min som så på det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om jeg husker rett :) På 80 tallet hadde vi en barne tv som het sommerkino som gikk på lørdager?? noen små tegnefilmer og en miniserie på slutten som man kunne følge igjennom sommeren. Mener Jack holborn var en sånn serie vi fulgte en sommer. men det var en ny serie året etterpå, en serie der de bodde ved en elv. det var noe med elvebåter og barn som bodde på elva. noen som husker denne ?

Lenke til kommentar

 en serie der de bodde ved en elv. det var noe med elvebåter og barn som bodde på elva. noen som husker denne ?

 

Svaret står i en diskusjon på fb-gruppa "Barne TV - mimrestund for dei mellom 25 og 35!" De nevner nettopp disse tingene, og serien het "Swallows and amazons forever"! Husker ikke denne serien like godt, men musikken høres veldig kjent ut. En slik musikk som jeg føler har blitt brukt til flere serier på Barne TV. 

 

 

Sommerkino serier 1986-95

(...)Jeg husker vanligvis bare den spennende serien de hadde, men glemmer alltid hva den heter. Sjekket gjennom mange programblader fordi jeg lette etter en serie om en elvebåt, og noen gutter som rømte fra et eller annet. Fant dessverre ikke den. Kan hende den ikke var en del av sommerkinoen, men heller en del av en søndagsserie? Listen min er jo uansett ufullstendig.

Og det er vanskelig å vite hvilke serier som sendes, fordi de ble alltid innbakt i et annet program. Som f.eks "Fritjof Fomlesen viser filmer o.l"

Uansett, her er listen jeg lagde:

1986: Portveien 2 - "Superbestemor"

1987: Robinson Ole - "Jack Holborn"

1988: "Oliver Twist"

1989: "Frihetens barn"

1990: Finner ingenting. Mulig streiken har fått det fjernet????

1991: "Operasjon Mozart

1992: "Jenta fra fremtiden"

1993: "Lånernere"

1994: Fritjof Fomlesen - Aner ikke hvilken serie som gikk. Tror jeg sluttet å se på sommerkinoen omtrentlig her.

1995: Teodor og Eli Rygg - Har ikke peiling på hva de sendte. Når TV 2 kom, så fikk jeg bedre ting å bruke tiden på enn Eli Rygg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Jeg har en serie jeg såg på i kanskje 2005? Det handlet om en gutt som brøt seg inn i huset til en litt eldre dame. For å stjele kanskje? Så falt han ned en luke i gulvet til en potetskreller eller noe, der ble han lam? Eller satt fast og damen finner han og hjelper han. Hun går blande annet på butikken for å kjøpe medisiner til han osv. Noen som har noen ide om denne serien? Jeg tror den var norsk

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg leter sårt etter TV-serie (barne tv) fra sent 1990-tallet til rundt tidlig 2000- tallet. Jeg er født i ‘98 så gikk trolig på tv rundt 2001-2004.

 

I serien er det en sopp som finner på litt forskjellig. Jeg husker ikke konkrete episoder, men han driver blant annet med noen maskiner i hagen. I tillegg synger han i dusjen og i en episode er det en lastebil med mange mange egg som går i tusen knas.

 

Dog er jeg litt usikker på om jeg forveksler med en annen serie i tillegg, men kan noen gi meg svaret på en serie med en slik sopp innblandet? Har vært på utkikk etter navnet i 4-5 år nå.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Jeg leter etter en series som gikk på NRK Barne-TV i 1999, med repriser til 2001. Den het ''Rugekassa'', og ble sendt på høsten i Oktober og November. Programleder var Vera Micaelsen.

 

Noen som husker å ha sett denne serien nå den kom (og kanskje til og med har opptak)? 

Endret av Ole Magnus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, Jeg trenger hjelp å finne navnet på en serie. Jeg husker at de gikk i lyseblå jakke/dress og de bodde eller var i et klubbhus som hadde mange rom og i noen av dem var det natur og tropisk, andre var masse vind. Jeg husker også at en av dem gikk in i en butikk der det var en jente som skrellet poteter, gulrøtter etc. Jeg TROR Butikken var eid av noen som het Mr. Grå. Den ene av de blå folka hadde røntgenbriller og en annen hadde bart og cowboyhatt. Det er alt jeg husker. Vær så snill å hjelpe meg. Takk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lurer på en svensk serie som gikk etter Barne-TV på lørdager rundt 2004-2007, om jeg ikke husker feil. Mener de var to, tre barn og to ungdommer som hadde rømt og bodde i en båt. Ungdommene, av hvert sitt kjønn var søsken til hvert av barna. Fra episodene husker jeg at ungdommene dusjer i en foss, de stjeler, krangler og forelsker seg..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noe av det jeg husker. (Er født i 83)

 

Tøydukke Anna

Brannmann Sam

Fraglene

Postman Pat

Bertha (fabrikken som lagde ting)

Kalle Klovn

Sesam Stasjon

Den lille Muldvarpen

Kalle Klovn

Bilen Brumm.....mye artig i tiden da Barne-TV var noe som var 30 min om dagen.... no more.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg leter etter navnet på en animert serie, som gikk på NRK på 80/90 tallet.

Lurer på om de pleide å vise den på Portveien 2, men jeg er usikker.

I serien er det to litt store klumpete fyrer. De er helt like, men mener den ene har en flekk på seg. De prater et uforståelig språk. Jeg har introlåten på hjernen og prøver desperat å finne ut hva serien heter, før jeg blir gal :)

Ringer det noen bjeller hos noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...