Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Han kameraten din prøver å psyke deg ut slik at han kan føle seg bedre. Selvsagt stiller du sterkere. Erfaring fra arbeidslivet er bare bra. Men det at han skal ta påbygg iløpet av 1 år, noe vi alle andre bruker 3 år på. Det kan bli en utfordring å få med seg alt. Samtidig så er nok ikke motivasjonen helt på topp etter å ha tjent penger. Har ikke vært i situasjonen, så skal egentlig ikke uttale meg. Men det er hvertfall mine tanker. Du stiller helt klart sterkest med realfagskompetansen din.

 

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men motivasjonen for min del var høyere enn noen gang etter 2 års jobbing (jeg tok også yrkesfag først, med 2 års lærlingtid). Jeg var forøvrig skolelei så det holdt rett etter VGS, og jeg vet at jeg ikke er den eneste. Ofte er det greit med et par års pause fra skole. Gjelder ikke alle såklart, men noen.

Og: Å ta påbygg på ett år med alt man trenger (2MX, 3MX, 2FY) i tillegg til historie, norsk o.l. ER litt hardt, men etter min mening, ikke hardere enn første år på datateknikk.

 

Jeg mener at hvem som stiller sterkest ikke har noe med om man har gått yrkesfag eller allmennfaglig retning, men hvem som faktisk er mest motivert for å gå løs på 5 år med studier. De som ikke er motivert faller av, om de så har gått yrkesfag eller allmenn. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har eit spørsmål om Datateknikk studiet:

 

En kompis av meg går elektro og skal ta påbygg, mens eg går realfag. Begge planlegger å gå datateknikk når vi er ferdige. Han meinar at han vil få ein stor fordel fordi han har gått elektro pluss at han har ganske bra peiling på data. Han seier eg kjem til å slite, mens han kjem til å klare seg lett.

 

Har han rett?

Han kommer til å ta innersvingen på deg i Digitelteknikk med Kretsteknikk tenker jeg, men det er bare ett drittfag blant mange andre fag, så ellers stiller du vel like sterkt/sterkere enn han.

Endret av Bruun
Lenke til kommentar
Nei, 1103.

 

Aha. Da er det altså deg jeg skal spørre om jeg sitter fast på en øving.

 

Har forresten et spørsmål som jeg håper noen kan svare på: Hvordan er mulighetene for å skifte fra BFY til BMAT etter et år? Jeg går fysikk nå, og vurderer et skifte til matematikk etter sommeren. Er vel et par fag jeg må ta som jeg ikke har hatt på fysikk, men føler ellers jeg har hatt mye i lag med folk fra BMAT.

 

Det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Hei :)

Jeg går siste året på videregående nå, og vurderer absolutt en av siving linjene. Har ca. 5 i snitt per dags dato, og har hatt den vansekligste matten,fysikken og kjemien. Er i tillegg jente, og får vel noen poeng for det? Jeg er veldig usikker på hvilke linjer jeg skal søke på. Har sett på fysikk og matematikk, ettersom jeg ikke har noen formening om hva jeg vil gjøre videre, elektronikk for der ser jeg potensiale til å arbeide med musikk som jeg er veldig interessert i, og energi og miljø fordi jeg har en liten miljøaktivist i meg.

Tror dere jeg har sjangse til å komme inn på noen av de linjene? :) Hvilken vil dere i så fall anbefale? Hva skiller dem i praksis? Er det noen forskjell på nivået? Og er det mange østlendinger som studerer på NTNU?^^ kommer selv fra Oslo.

Ikke forvent veldig mye "miljø" på Energi og miljø. Linjen het vel Elkraftteknikk før. Du kommer nok greit inn. Det er ikke forskjell på nivået. Og ja, det er litt for mange østlendinger her ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal bli sivilingeniør, og tenkte jeg skulle gå ved NTNU. Hvor mange poeng må jeg ha for å komme inn på ingeniørstudiene på NTNU?

 

La oss si det er 53 poeng jeg trenger, kan jeg ha 4 tillegspoeng fra vgs og 4 fra militæret/folkehøyskole, slik at jeg trenger kun 4,5 i snitt?

 

Jeg går i første videregående da, så det er noen år til. Tror dere snittet kommer til å gå opp eller ned innen den tid?

Lenke til kommentar
I gråsoneland hva tråden angår: Tips til gode 10-15 km joggetraseer med start- og sluttpunkt ved Moholt mottas med takk.

Det er best å bevege seg utover fra byen, innover mot byen blir det fort mye veier og slikt som må krysses, og ut fra min erfaring er det ikke så heldig.

 

Jeg har aldri jogget med Moholt som utgangspunkt, men har syklet en del i området så jeg er kjent og kan komme med tips om områder du kan "utforske" for å finne fine joggesteder:

 

- På begge sider av omkjøringsveien (E6) nordover fra Moholt er det mye boligfelt med lavt trafikkerte sideveier og småstier. Det bør være mulig å jogge veldig lenge uten å måtte krysse noen tett trafikkerte veier der. Prøv for eksempel å jogge nordover fra rundkjøringen like ved omkjøringsveien (samme side som studentbyen), etter en halv kilometer er det en avkjørsel til et boligfelt, gå inn der så kommer du inn på en serie med sideveier og stier som går langsmed omkjøringsveien i atskillige kilometer. Tilsvarende på andre siden.

 

- I skråningen ned mot Nardo/Othilienborg. Like ved der biler kjører av E6 i nordgående retning er det en rød "låve", følg stien som går rundt låven og nedover i skråningen. Da ender du opp på Nardo, fortsett rett gjennom boligfeltet og jogg så sørover langsmed "hovedveien" på Nardo uten å krysse den. Da kommer du inn på veien til Otilienborg som slynger seg oppover i lia og ender på samme sted som du begynte, og du har en komplett "sløyfe" der du ikke trenger krysse noen sterkt trafikkerte veier. Ikke så lang, men veldig utfordrende da det er mye oppoverbakker.

 

- Ellers tror jeg at Dragvoll-området er det sikreste kortet. Rundt Dragvoll er det et nettverk av stier og sideveier gjennom skog og li som må være fine for jogging.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Tenkte bestille karakterutskrift snart.

 

Noen som har eksempler på de ulike sorteringsformene der (gjerne bilde)? Lurer særlig på hvordan "grupper etter fag" blir seende ut.

 

Da får du vel fagene fra de forskjelle instituttene etter hverandre. Personlig foretrekker jeg utskrift etter utdanningsplan. Eventuelle ekstra fag kan du da velge om du vil ha med på printen. Disse vil komme nederst under "andre emner".

Lenke til kommentar
Tenkte bestille karakterutskrift snart.

 

Noen som har eksempler på de ulike sorteringsformene der (gjerne bilde)? Lurer særlig på hvordan "grupper etter fag" blir seende ut.

Gå til Studentservice på Stripa og spør etter karakterutskrift. Folkene som jobber der kan få opp karakterutskriften på skjerm, og da kan du se hvordan den blir seendes ut før den printes.

Lenke til kommentar

Til hvilket utenlandsk universitet bør en siving-student dra på utveksling dersom han ønsker

 

- Bra faglig nivå, uten nødvendigvis å være et prestisjeuniversitet

- Tid til å oppleve landet utenfor lesesalen

- Bra studentmiljø og god mottakelse av og tilrettelegging for utvekslingsstudenter

- Gode muligheter for å reise rundt og få opplevd landet/regionen i ferier

 

?

Endret av bmoisa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...