Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-120696
Hva synes dere om kjønnspoeng?

 

Jeg synes det er forkastelig. De best kvalifiserte bør komme inn uansett kjønn. Skal vi begynne å gi muslimpoeng fordi andelen muslimer på siving-studiene ikke er representativt for andelen muslimer i Norge? Skal vi begynne å gi homo-poeng på Gløs og hetero-poeng på Dragvoll? Skal vi begynne å gi negerpoeng? Skal vi begynne å gi ekstrapoeng til østfoldinger?

 

Dette blir for dumt! At man ønsker flere jenter er bra, men man bør ikke ta snarveier på bekostning av bedre kvalifiserte gutter. Det er ren kjønnsdiskriminering! Man må heller gjøre tiltak i grunnskolen for å forbedre jenters interesse for realfag og teknologi.

 

Haha!, fy faen så bra! :D

Lenke til kommentar
er det ikke slik at det er noen linjer hvor det er "guttepoeng" også?

 

Det finnes studier i Norge med guttepoeng, for eksempel veterinærstudiet. Tror ikke det er guttepoeng på Gløs, men det er i hvert fall én linje hvor det ikke er jentepoeng: industriell design.

 

Jeg er selvfølgelig motstander av kjønnspoeng uansett kjønn.

Lenke til kommentar

Fint med kjønnspoeng vel. Gjør det litt mer trivelig å være i en klasse som ikke er 100% kjønnsdominert i en retning. Hvis du ikke kom inn pga det kan du vel bare ta deg et år og finne på noe annet, istedetfor å klage over andre for at du ikke er tilstrekkelig god

Lenke til kommentar
Fint med kjønnspoeng vel. Gjør det litt mer trivelig å være i en klasse som ikke er 100% kjønnsdominert i en retning. Hvis du ikke kom inn pga det kan du vel bare ta deg et år og finne på noe annet, istedetfor å klage over andre for at du ikke er tilstrekkelig god

 

Om man ikke kommer inn pga kjønnspoeng i sin disfavør, så er man jo strengt tatt tilstrekkelig god faglig til å komme inn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fint med kjønnspoeng vel. Gjør det litt mer trivelig å være i en klasse som ikke er 100% kjønnsdominert i en retning. Hvis du ikke kom inn pga det kan du vel bare ta deg et år og finne på noe annet, istedetfor å klage over andre for at du ikke er tilstrekkelig god

 

 

Poenget er jo at man er tilstrekkelig god! [sarkasme] Man er riktignok dårlig på å samle inn kjønnspoeng, og jeg ser jo at dette kan være en nyttig egenskap i dagens kjønnskvoteringsbaserte arbeidsliv. [/sarkasme]

 

Argumentet ditt kan brukes om alle grupperinger. At det er "bare å ta seg et friår og vente", er ikke et argument for å holde fast på urettferdige systemer. Bør kapitalister finne seg i å vente et år ekstra på å komme inn på indøk?

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
*host* militærpoeng *host*

Jeg ble ikke tatt inn på poeng, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men er det ikke slik at det er noen linjer hvor det er "guttepoeng" også?

Jenter kan da også avtjene militærtjeneste. De kan også få to poeng for 60 studiepoeng, eller et år på folkehøgskole.

You missed my point: Militærpoeng er minst like latterlig i mine øyne.

Lenke til kommentar
You missed my point: Militærpoeng er minst like latterlig i mine øyne.

Hvorfor det? Når man blir tvunget inn i militæret, og dermed mister muligheten til å sanke poeng på andre måter, skulle det bare mangle.

 

Skjønt, det beste hadde kanskje vært å fjerne hele ordingen med ekstrapoeng. Så slipper vi at folk kaster bort flere år av livet sitt på å komme inn på et eller annet.

Endret av trøls
Lenke til kommentar
Fint med kjønnspoeng vel. Gjør det litt mer trivelig å være i en klasse som ikke er 100% kjønnsdominert i en retning. Hvis du ikke kom inn pga det kan du vel bare ta deg et år og finne på noe annet, istedetfor å klage over andre for at du ikke er tilstrekkelig god

 

Om man ikke kommer inn pga kjønnspoeng i sin disfavør, så er man jo strengt tatt tilstrekkelig god faglig til å komme inn.

 

AtW

 

Vel, sånn jeg mente det vil "tilstrekkelig god" da være at man leder med noen poeng på jentene, men var dårlig formulert ja.

 

Jeg innser at kjønnspoeng er litt gammeldags, men jeg har ikke noen bedre måte å stimulere jenter til å søke realfagslinjer, så før man får jenter interessert i matte av seg selv får man bare lure dem inn i det :D

Lenke til kommentar

Før man får sosialister interessert i bedriftsledelse, får vi bare presse dem inn vha ekstrapoeng. Før man får jøder interessert i asiatisk religionsvitenskap, får man gi dem ekstrapoeng. Før man får homser interessert i gynekologi, får man gi dem ekstrapoeng. Herregud...Er man ikke interessert, så er man ikke interessert. Og er man ikke dyktig nok så er man ikke dyktig nok. Hvorfor ikke legge forholdene til rette for at de mest interesserte og best kvalifiserte får studere det de vil?

 

Du stimulerer ikke jenter til å søke realfag ved å gi dem realfagspoeng. Du øker derimot jenteandelen som kommer inn.

 

Ville du søkt veterinærutdanning dersom du fikk 1000 Gebby-poeng?

Endret av pumaen
Lenke til kommentar
*host* militærpoeng *host*

Jeg ble ikke tatt inn på poeng, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men er det ikke slik at det er noen linjer hvor det er "guttepoeng" også?

Jenter kan da også avtjene militærtjeneste. De kan også få to poeng for 60 studiepoeng, eller et år på folkehøgskole.

You missed my point: Militærpoeng er minst like latterlig i mine øyne.

Disse poengene teller på sekundærvitnemålet uansett. Jeg vil heller klage på at folk får ekstra poeng til primærvitnemålet, fordi de har et annet kjønn. For sekundærvitnemålet får du alderspoeng, militærpoeng, poeng for å ta studier, etc.

Lenke til kommentar
*host* militærpoeng *host*

Jeg ble ikke tatt inn på poeng, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men er det ikke slik at det er noen linjer hvor det er "guttepoeng" også?

Jenter kan da også avtjene militærtjeneste. De kan også få to poeng for 60 studiepoeng, eller et år på folkehøgskole.

You missed my point: Militærpoeng er minst like latterlig i mine øyne.

Disse poengene teller på sekundærvitnemålet uansett. Jeg vil heller klage på at folk får ekstra poeng til primærvitnemålet, fordi de har et annet kjønn. For sekundærvitnemålet får du alderspoeng, militærpoeng, poeng for å ta studier, etc.

 

Jeg synes det er trivelig med kjønnspoeng. Selv om en jente ikke har godt nok snitt før hun får jentepoengene vil ikke det si at hun ikke kan bli en like god siving. Men jesus gutter, dere har jo kommet inn på studiet, er det ikke trivelig å studere med jenter? Kanskje det er en som henger her inne og er skikkelig bitter fordi han ikke kom inn pga en annen jente tok plassen rett forran trynet på han. OBS

Endret av ingj
Lenke til kommentar
*host* militærpoeng *host*

Jeg ble ikke tatt inn på poeng, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men er det ikke slik at det er noen linjer hvor det er "guttepoeng" også?

Jenter kan da også avtjene militærtjeneste. De kan også få to poeng for 60 studiepoeng, eller et år på folkehøgskole.

You missed my point: Militærpoeng er minst like latterlig i mine øyne.

Disse poengene teller på sekundærvitnemålet uansett. Jeg vil heller klage på at folk får ekstra poeng til primærvitnemålet, fordi de har et annet kjønn. For sekundærvitnemålet får du alderspoeng, militærpoeng, poeng for å ta studier, etc.

 

Jeg synes det er trivelig med kjønnspoeng. Selv om en jente ikke har gått nok snitt før hun får jentepoengene vil ikke det si at hun ikke kan bli en like god siving. Men jesus gutter, dere har jo kommet inn på studiet, er det ikke trivelig å studere med jenter? Kanskje det er en som henger her inne og er skikkelig bitter fordi han ikke kom inn pga en annen jente tok plassen rett forran trynet på han. OBS

 

Ja, alle som synes dette er prinsipielt galt er bare sure og bitre jentehatere. Hva med å holde seg til litt saklig argumentasjon istedet for å framstille det som folk bare er imot pga bitterhet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg synes det er trivelig med kjønnspoeng. Selv om en jente ikke har gått nok snitt før hun får jentepoengene vil ikke det si at hun ikke kan bli en like god siving. Men jesus gutter, dere har jo kommet inn på studiet, er det ikke trivelig å studere med jenter? Kanskje det er en som henger her inne og er skikkelig bitter fordi han ikke kom inn pga en annen jente tok plassen rett forran trynet på han. OBS

 

For all del, det hadde vært kjempeflott med flere jenter på de forskjellige sivinglinjene (Spesielt på datateknikk :p. I 2. klasse data er det knapt noen å se, desverre), men fremfor alt så synes jeg opptak til studier bør bestemmes ved kvalifikasjonene, ikke kjønn! Jeg er prinsippielt imot kvotering, og jeg er imot å gi et kjønn fordeler ovenfor et annet.

 

Jo, og hva om det faktisk er jenter som ikke har lyst til å ha over seg at de har kommet inn ikke pga. at de hadde gode nok karakterer, men at de var jenter? Uten at jeg skal snakke for dem, så regner jeg med at det finnes en del av dem som synes det føles bedre å ha kommet inn fordi de har jobbet hardt, enn at de tilfeldigvis ble født med kjønnsorganet innover istedetfor utover.

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...