Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Vel, er ikke noe som stopper dere fra å notere på PC. Bare å kjøpe en tablet eller lignende (tegnebrett). Det blir riktignok ikke med tastatur, men da får du i hvert fall lagret det digitalt. Bør dog heller ikke være noe problem å bruke LaTeX for all tekst og tegnebrett for eventuelle figurer.

 

Evt. kan dere jo prøve http://digitalpenn.no/ .. Vurderte det, men må uansett ha disse hersens arkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang jeg var på exphil-forelesning, så jeg ei som satt og tok notater på PC ved hjelp av Paint. Det verste var at hun hadde en rimelig brukbar teknikk, slik at hun fikk kopiert det som stod på tavlen (som jeg syntes var et eneste stort rot) på en forholdsvis ryddig måte.

Lenke til kommentar
Hvilke muligheter har en for å "overbevise" utleier til å holde på leilighet til man selv skal flytte til tr.heim? Garantere ett års leie? Betale halv leie i perioden frem til en flytter inn? Få noen andre til å leie leiligheten til en selv flytter inn?

 

du er litt vel tidlig ute med å søke hybel, kom heller i starten av sommerferien og dra en uke på visning (er alltid positivt så lenge du ikke ser ut som og oppfører deg som et takras). Så betaler du for tiden til du skal flytte inn.

 

Prøv og finn private billige hybler på singsaker bakklandet eller møllenberg, osloveien er fyfy og byåsen er håpløst. Moholt er ok om du skal på dragvoll/tyholt, men egentlig litt håpløst. Elgseter er greit om du er desperat, ikke ha vindu ut mot veien...

 

Vil si singsaker er beste stedet, kort til tyholt gløs bakklandet og byen samt idrettssenter.

 

Og jaggu var jeg off topic, og noe så vanvittig og da.... Burde kanskje få laget en guide her snart?

Det å prøve å få en huseier til å "holde av" en hybel er relativt håpløst. Om beliggenheten er god (som beskrevet over) vil man nesten alltid få leid ut hybelen hele tiden. Da hjelper det dårlig med halv husleie et halvt år, for huseier er det da snakk om tapte penger. Tapte penger er noe hushaier sjelden digger.

 

Om du søker via SiT (samskipnaden) har man mulighet til å søke ganske tidlig, tror man kunne søke fra man hadde sendt inn søknad om studieplass i Trondheim i fjor. Correct me if I'm wrong, men mener å huske vi hadde noen diskusjoner rundt det da, bakover i tråden.

Lenke til kommentar
Det var ingen dum ide! Om det er lovlig(?) så skal jeg i så fall lage meg et register med filmer fra hver forelesning når den tid kommer. Er jo utrolig hendig å kunne se forelesningene flere ganger om det er noe du ikke forstår.

NTNU har copyright på forelesninger og alt materiale som følger med de, og foreleserne blir heller neppe så begeistret om du legger ut. Så ikke legg ut forelesningene offentlig iallefall.

 

du er litt vel tidlig ute med å søke hybel, kom heller i starten av sommerferien og dra en uke på visning (er alltid positivt så lenge du ikke ser ut som og oppfører deg som et takras). Så betaler du for tiden til du skal flytte inn.

Starten av sommerferien er altfor sent. Boligsituasjonen har lenge vært prekær og de sier at den skal bli enda verre i år. Så man bør begynne senest til våren om man vil ha noenlunde brukbar hybel og vet man skal bo i Trondheim til høsten.

 

Prøv og finn private billige hybler på singsaker bakklandet eller møllenberg, osloveien er fyfy og byåsen er håpløst. Moholt er ok om du skal på dragvoll/tyholt, men egentlig litt håpløst. Elgseter er greit om du er desperat, ikke ha vindu ut mot veien...

Moholt er da ikke så ille siden man har buss dit hvert 10. minutt, pluss at alle kjellerne ligger der. Steinan er verre, siden bussen dit går sjeldnere og bruker lang tid på vei opp, pluss at det sosiale miljøet der ikke er like bra. Ellers er jeg enig i dine anbefalinger.

 

Vel, er ikke noe som stopper dere fra å notere på PC. Bare å kjøpe en tablet eller lignende (tegnebrett). Det blir riktignok ikke med tastatur, men da får du i hvert fall lagret det digitalt. Bør dog heller ikke være noe problem å bruke LaTeX for all tekst og tegnebrett for eventuelle figurer.

 

Evt. kan dere jo prøve http://digitalpenn.no/ .. Vurderte det, men må uansett ha disse hersens arkene.

Sikkert bra hjelpemidler, men veldig dyrt for en fattig student... :(

 

ble vel endret i år til da du søker ntnu tror jeg. Men du må gå på ntnu for å bo der (kanskje histere kan bo der og(?))

Alle studenter på universitet og høyskoler i Trondheim kan bo på SiT-hybel.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Angående det med leilighet er det noe jeg lurer på. Altså, man bør prøve å finne seg noe før sommeren. Jeg kommer til å ha NTNU på førstevalget, men derimot UiB på andrevalget mitt. Om jeg kommer inn på NTNU er veldig usikkert, så orker ikke lete før jeg vet hvor jeg faktisk kommer inn. Hva er mulighetene mine for boplass da? Regner med dette ikke vil være noe med god beliggenhet..

 

Kanskje jeg bør satse på militæret etter vgs og få et år ekstra på å lete etter boplass..

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar
Hvis du får bolig fra SiT, trenger du ikke å betale noe hvis du ikke kommer inn i Trondheim. Bare husk å gi dem beskjed.

 

Greit å vite! Da har jeg jo en god løsning der!

 

Om du søker via SiT (samskipnaden) har man mulighet til å søke ganske tidlig, tror man kunne søke fra man hadde sendt inn søknad om studieplass i Trondheim i fjor. Correct me if I'm wrong, men mener å huske vi hadde noen diskusjoner rundt det da, bakover i tråden.

 

Hadde vært greit å få litt klarhet i dette angående når jeg kan søke. Sendt inn søknad, hva teller som "sendt inn søknad". Kan jo søke allerede begynnelsen av februar, men fristen er jo mye lengre for det (15. april?) og enda lenger når det gjelder å stokke om på rekkefølgen? Beklager hvis jeg virker forvirret/lite kunnskapsrik nå :p.

Lenke til kommentar

Noen som har vært funk under UKA før? Hvor mye tid vil det gå pr. uke ca til jobbing? Vet at det er variert ettersom hva slags funk man er, men vil ha noen grove tall sånn at jeg kan vurdere det. Til høsten har jeg Matte4 som kan felle meg litt mens jeg har det moro som UkeFunk.

Lenke til kommentar

Heisann. Jeg går andre året på VGS nå. Har FY1, KJ1, R1 og engelsk som valgfag. Jeg bare lurte litt på hvordan poengteringen fungerer når man søker seg inn på universiteter? Jeg har jo sett at det ikke er samme systemet som er når man søker seg inn på videregående. Er det også riktig forstått at jeg får:

1 poeng for R2 og FY2

0,5 poeng for KJ2?

2 poeng for at jeg fyller 20 før sommeren jeg ev. begynner på NTNU?

2 poeng for førstegangstjeneste

= 4,5 p.

 

Lurer også litt på hvor syke krav det egentlig er der. Jeg er ikke et naturlig geni innenfor realfag, men med god innsats har jeg en sikker 5, mens 6 er litt mer i det fjerne, i alle fall i matte. Er det så og si bare folk som er naturlig gode og skjønner alt på 2 sekunder som kommer inn på steder som NTNU? Tenker da på utdanninger som går innenfor realfag, og ikke sånt som historie o.l.

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Noen som har hatt IAESTE-sommerjobb, eller? Hvilke erfaringer har dere? Er jobbene vanskelige, for lette eller passe utfordrende? Hvordan er betalingen? Hvor lenge og hvilken periode av sommeren jobber man? Hvor stor er sjansen for å få jobb? Hva får man dekket?

 

Det ligger rapporter skrevet av folk som har hatt IAESTE-jobber på IAESTES hjemmesider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...