Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I en arbeidssituasjon kan det være greit å være i stand til å bygge opp en rapport skikkelig. Det kan man få trent litt i exphil om man går inn for det.

Og hvis man har gjort all fysikken man kan og likevel ikke klarer å løse problemet man er satt til å løse, så kan man påstå at Sokrates mente at ingenting kunne være fullkomment. Og da er jo det problemet løst.

Lenke til kommentar

Det som er så forkastelig er at den boka vi har sier at Sokrates mente det og Platon mente det.

Javel, hvordan kan dere vite det? De er jo personer som er mindre historisk sikre enn Jesus. Platon og Sokrates har blitt gitt ider som passer til de. Ex phill skal lære deg å sette spørsmål tegn ved det du lærer og tenke kreativt. Litt rart at oppgavene da kun er lagt opp til å gjenfortelle det boka sier er sanheten. Faget kunne vært kjempe gøy og nyttig hvis det ikke hadde vært lagt opp på en så utrolig dårlig måte.

Lenke til kommentar

Det er ikke før nå på mitt fjerde år at jeg ser litt av nytten med ex.phil. Faget er vel ment å bevisstgjøre hvor vitenskapene kommer fra og hvilke grunnleggende problemer de tar stilling til. Når man skal begynne å forske litt selv (jeg vet ikke hvordan det er på Gløs), kommer noen av tradisjonelle problemer med som relevante utgangspunkt og tenketanker.

Lenke til kommentar
Det er ikke før nå på mitt fjerde år at jeg ser litt av nytten med ex.phil. Faget er vel ment å bevisstgjøre hvor vitenskapene kommer fra og hvilke grunnleggende problemer de tar stilling til. Når man skal begynne å forske litt selv (jeg vet ikke hvordan det er på Gløs), kommer noen av tradisjonelle problemer med som relevante utgangspunkt og tenketanker.

 

Personlig har jeg aldri sett den store nytten, alt av ideer som presenteres i ex-phil er enten vas eller ting man gjerne har tenkt igjennom tidligere i sitt liv,for meg framstår det mer eller mindre utelukkende som et historiefag, et historiefag som ikke er særlig spennde eller relevant. Det er forsåvidt mye å lære seg om man skal drive med forksning, men ihvertfall for den type forskning jeg har vært borti så har ikke ex- hpil vært særlig nyttig (om i det hele tatt)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke før nå på mitt fjerde år at jeg ser litt av nytten med ex.phil. Faget er vel ment å bevisstgjøre hvor vitenskapene kommer fra og hvilke grunnleggende problemer de tar stilling til. Når man skal begynne å forske litt selv (jeg vet ikke hvordan det er på Gløs), kommer noen av tradisjonelle problemer med som relevante utgangspunkt og tenketanker.

Ex.phil handler mer om historie enn vitenskap. Skulle ex.phil vært mer nyttig for akademisk praksis synes jeg de skulle lagt større vekt på vitenskapsfilosofien, altså hva som gjør noe til vitenskap, vitenskaplig metode, osv.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Jeg har i alle fall registrert at jeg drev på med Kuhns paradigmeskifter og Poppers falsifikasjon for tre år siden, noe som dukket opp igjen nå. Om jeg bare hadde fulgt med da hadde jeg sikkert ikke behøvd å følge med nå :p

 

For min del kunne ex.phil vært mer vitenskapsteoretisk orientert, ja. Men det er nå en gang overstått for lenge siden og det meste er fortrengt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...