Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Ta ex.phil i militæret.

Jeg hadde tenkt til å gjøre det samme, men var alltid på vakt når undervisningen var, så jeg hadde ikke anledning til å delta. Du får da faget godkjent av NTNU, og en evt. karakter føres ikke opp ;)

 

Du må som sagt ta et emne istedenfor, hvis du vil ha full omgjøring fra lån til stipend, men dette bør ikke være noe problem. Man kan enten ta et enkelt Dragvollfag, eller velge noe interessant. Jeg tok f.eks. Prosedyre- og Objektorientert programmering i vår istedenfor ex.phil, fordi jeg tok eksamen om høsten (studieretningen min har det egentlig om våren).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare føye meg til dem som mener at du absolutt bør ta exphil i militæret. Det må jo være en million ganger bedre (minst - dette er et konservativt estimat!) å ta exphil i militæret enn ved NTNU. Ikke bare får du noe litt intellektuelt å sysle med i Forsvaret, men du får som sagt mulighet til å ta et annet interessant fag ved NTNU til neste høst (og der er det jo en del å velge blant). Slå til.

Lenke til kommentar

Jeg tok akkurat denne varianten av ex. phil du snakker, som er en nettbasert "distriktsvariant" Univ. i Tromsø (UiTø) har for Forsvaret. Den er veldig gunstig, fordi karakteren settes på bakgrunn av hjemmeeksamen (innleveringsoppgaver) hvor du i stor grad kan velge tema selv.

 

NTNU godkjenner emnet automatisk, og du _kan_ ta et 7,5 sp emne i stedet for å ikke miste de 4000 kronene i stipend.

 

Som er ingenting, med tanke på at du sitter igjen med 250 - 300 000-ish i lån når du er ferdig anywayz.

 

Konklusjon: Ta exphil i Forsvaret, og enten ta ekstra svadafag (finnes mange) på NTNU eller gjør det bedre på de andre fagene / fest mer.

Lenke til kommentar
Jeg tok akkurat denne varianten av ex. phil du snakker, som er en nettbasert "distriktsvariant" Univ. i Tromsø (UiTø) har for Forsvaret. Den er veldig gunstig, fordi karakteren settes på bakgrunn av hjemmeeksamen (innleveringsoppgaver) hvor du i stor grad kan velge tema selv.

 

NTNU godkjenner emnet automatisk, og du _kan_ ta et 7,5 sp emne i stedet for å ikke miste de 4000 kronene i stipend.

 

Som er ingenting, med tanke på at du sitter igjen med 250 - 300 000-ish i lån når du er ferdig anywayz.

 

Konklusjon: Ta exphil i Forsvaret, og enten ta ekstra svadafag (finnes mange) på NTNU eller gjør det bedre på de andre fagene / fest mer.

 

mhm, samme tok jeg. Det er innlevering i stedet for eksamen, også... :)

 

Etikk og Filosofihistorie, som dette kurset har, er en bedre kombinasjon ( enn på ntnu ), da du kan velge etikkoppgave til "eksamen"/innlevering og slippe unna uten å pugge noe særlig. Dog, det er én innlev. per uke, pluss et par større oppgaver.

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg leverte kanskje 4 av 11 innleveringer i hvert fag. Litt masing om mye øvelser og lite tid til lesing osv. gikk rett hjem hos de ansvarlige lærerne, som tilsynelatende brydde seg ganske lite.

 

Det gjelder å legge mye arbeid i de store delinnleveringene som inngår i eksamenskarakteren (3 stykker).

Lenke til kommentar
Må bare føye meg til dem som mener at du absolutt bør ta exphil i militæret. Det må jo være en million ganger bedre (minst - dette er et konservativt estimat!) å ta exphil i militæret enn ved NTNU. Ikke bare får du noe litt intellektuelt å sysle med i Forsvaret, men du får som sagt mulighet til å ta et annet interessant fag ved NTNU til neste høst (og der er det jo en del å velge blant). Slå til.

 

Intellektuelt var vel å ta vel hardt i... Ex.phil er et puggefag, som f.eks historie, bare mye mye mindre interessant... Eneste grunn til at faget fortsatt er til stede (hvertfall i sin nåværende form) er at ex.phil-foreleserne er redd for å bli ubrukelige :p

Lenke til kommentar

Det trodde jeg også, men så leser jeg her at det står " 5. januar: Undervisningsstart for alle." Jeg spurte på Studentservice, men de visste ikke 100% sikkert.

 

Men OM undervisningsstart er den 12, så er det vel ikke noen vits i å være tilbake før den 11? Det skjer ingenting viktig den uka mellom semesterstart og undervisningsstart?

Lenke til kommentar

Dette er fra vår studieveileder :

 

Undervisningen i emnene starter altså fra 12. januar. I uka før (fra 5. januar) vil det bli gitt tilbud om kurs som studentene kan være med på (kurstilbudet er ikke klart fra NTNU sentralt ennå). Denne ”kursuka” erstatter de såkalte tiltaksukene som tidligere var lagt til uke 9-10.

 

Ergo ingenting viktig, men helt sikkert noe interessant den uka.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er vanskelig å få godkjent jeg.

 

Vi kan fastslå at det finnes en moral som er lik for alle, men at den kanskje er ulik i forskjelige siutasjoner. På mange måter er sofistene og Sokrates veldig like, sofistene sier også at moral kan være skiftene, men er fundementalt forskjelig fra Sokrates på den måten at de ikke sier at det finnes en felles moral som alle kan innse uavhening av samfunn og bakgrunn.

 

Er jeg smart nok?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...