Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet at disse tre emnene har heftige studiepoengreduksjoner seg imellom?

Jepp, derfor tanken ekstrafag.

 

 

TDT4127 er vel bare ITGK med numerikk i stedet for den generelle teoribiten i TDT4110/TDT4105? Jeg ser ikke noe poeng i å ta det om du allerede har TDT4105, siden det e er 2/3 studiepoengreduksjon. Python er sikkert lurt å kunne, men du kan lære deg det på egen hånd. Øvingsopplegget til TDT4110 var ganske bra og det ligger ute på Wikien, så du kan jo jobbe deg gjennom det i løpet av sommerferien om du vil: https://www.ntnu.no/wiki/pages/viewpage.action?pageId=83233999

 

Om du vil ha noe litt annerledes, så kan du kanskje vurdere IT2805 - Webteknologi. Det handler om å lage nettsider fra grunnen av, med HTML, CSS og Javascript. Det er ikke så vanskelig og det er lett å få god karakter, men det blir ganske mange timer arbeid på grunn av et stort gruppeprosjekt.

 

 

 

Ja, men er ikke så farlig med hvor mange SP jeg får av det, da det uansett skal være ekstrafag. Problemet er bare at jeg ikke vet om jeg har nok disiplin/vilje til å lære det på egen hånd, selv om jeg tror det er nyttig, derfor jeg vurderer å ta det som fag. (har ikke så mye tid i sommer)

 

Men IT2805 hadde jeg ikke hørt om før, og høres faktisk ut som noe jeg har vært på jakt etter å  lære!! Så det passet veldig bra, takk for tips.!

Lenke til kommentar

Hei,

Har søkt på NTNU til høsten, Digital forretningsutvikling(tidl IT-støttetbedutv). Jeg har tatt opp hele vgs i år, men ser ut som jeg akkurat ikke klarer snittet. Har samfunnsøk på andrevalg. Har en del venner som mener jeg kun kan søke intern overgang etter jeg har takket ja til samfunnsøk, bytte ut alle fag med fagene i DF, og dermed søke meg inn på 2.året - er det virkelig så enkelt?

 

Som ståa er nå virker det som jeg må ta et helt år til med jobb, og ta opp 1-2 fag, noe som er utrolig kjipt. Noen som har tips/råd til hva jeg kan gjøre, som jeg ikke har tenkt på?

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Jeg søker med 23/5 regelen, så det var nok noe misvisende at jeg har tatt opp hele VGS. Har tatt alle 23/5 fagene. Skjønner du/dere ikke kan gi konkret svar, men er det grei skuring å få byttet etter første året? Om jeg ikke får byttet så må jeg bruke ett år til på å forbedre ett par fag, for deretter å begynne på 1.året igjen..

Lenke til kommentar

Fortsatt imponerende da.

Vet om en del studenter har meldt overgang mellom siv.ing-studiene og mellom studier på Dragvoll. 

Du vil skifte fra Dragvoll til HIST/siv.ing virker det som? Du bør snakke med en studiekonsulent eller opptakskontoret om dette. Eller kanskje noen andre kan bidra med anektodisk erfaring på dette forumet. 

Lenke til kommentar

Samfunnsøkonomi er på Gløs ser jeg, mens Digital forretningsutvk er på Kalvskinnet. Klarer akkurat ikke snittet på sistnevnte og vil helst over dit. Så kluet er om jeg må waste ett år på å forbedre 1-2 fag også søke via samordna, eller takke ja til samfunnsøk, bytte ut fagene med fag fra DF også søke intern overgang på 2.året - har sendt mail til veileder nå. Men om jeg likevel må ha snittet fra Samordna for å kunne søke intern overgang, så er det ikke noe poeng i å takke ja til samfunnsøk, da jeg likevel vil komme til korte (uten å forbedre noen fag fra vgs). Takk for svar uansett :)

Lenke til kommentar

For å søke intern overgang så må du kunne begynne rett på 2. året på den nye graden. Det vil si at du må ha bestått 5 av de 8 fagene som er obligatorisk på førsteåret. Dette burde du klare uten større problemer, men du er fortsatt ikke garantert å komme inn på intern overgang. Søkere på intern overgang prioriteres etter samme poengsum som ved Samordna opptak (VGS-karakterene), så om det er mange søkere og/eller få plasser så kan det bli vanskelig.

 

I denne situasjonen så tipper jeg du kommer inn på intern overgang, men det blir naturligvis bare spekulasjon fra min side. Linjen er ikke blant de aller mest populære, og du sier selv du nesten har høyt nok snitt til å komme inn på vanlig vis. Poenggrensen når du søker intern overgang våren 2020 kan være en del lavere enn på hovedopptaket til høsten 2019, det kommer jo an på hvem som søker. Husk du kan ta privatisteksamener både på høst og vår, så du kan ta det ved siden av mens du studerer de emnene du trenger på NTNU.

 

Blant alternativene dine er Samfunnsøkonomi (BSØK) og Digital infrastruktur og cybersikkerhet (BDIGSEC). BDIGSEC er en helt ny linje, så det er umulig å si hva poenggrensen blir. BSØK har et litt rart opplegg med fag, men du kan etterhvert ta en god del IT-fag der om du vil.

 

Jeg vet ikke helt hva opplegget med Digital forretningsutvikling faktisk blir, for de har endret hele studieoppbygningen uten å legge ut nye fagkoder/emnebeskrivelser. Jeg vet planen var å flytte studiet til Gløshaugen, men det kan hende de skal være på Kalvskinnet et år til.

Lenke til kommentar

 

 

 

#ITGK med Matlab er vel TDT4105. Emnet gikk på høsten i fjor og jeg har ikke hørt noe om at det er nedlagt, men du kan jo sende en e-post til instituttet/emneansvarlig og spørre#

 

tror det ble nevnt tidligere av en bruker at NTNU har tenkt å gå fra MATLAB og over til Python. 

 

Jeg snakket med noen fra instituttet om det med ITGK her en dag forresten Sandy, det ser ut som du hadde rett. Konteeksamen i august blir aller siste eksamen med Matlab, etter det blir det kun Python i alle variantene av ITGK.

Lenke til kommentar

Jeg har sett poenggrense 3 år tilbake i tid, og snittet har kun gått opp. Om jeg søker med samme utgangspunkt som alle de andre søkerne ved inter overgang, hvorfor tror du da jeg vil komme inn? Jeg hadde håpet på et tilnærmet normalt studieløp (uten å må ta opp fag på siden av en påbegynt bachelor) da dette året har vært slitsomt med både jobb, fulltidsstudier og en kid (jeg er 26). Men må man så må man. Forresten: om jeg bytter ut alle fagene på samfunnsøk med fagene på DF, og linja er full, hvordan blir det da når jeg kommer til forelesing (mtp plass og gruppearbeid o.l)?

Lenke til kommentar

Jeg snakket med noen fra instituttet om det med ITGK her en dag forresten Sandy, det ser ut som du hadde rett. Konteeksamen i august blir aller siste eksamen med Matlab, etter det blir det kun Python i alle variantene av ITGK.

 

Jepp. Kjipt. Synes personlig at MATLAB er bedre enn Python, men sistnevnte er jo gratis. Takk for bekreftelsen i hvert fall

Jeg har sett poenggrense 3 år tilbake i tid, og snittet har kun gått opp. Om jeg søker med samme utgangspunkt som alle de andre søkerne ved inter overgang, hvorfor tror du da jeg vil komme inn? Jeg hadde håpet på et tilnærmet normalt studieløp (uten å må ta opp fag på siden av en påbegynt bachelor) da dette året har vært slitsomt med både jobb, fulltidsstudier og en kid (jeg er 26). Men må man så må man. Forresten: om jeg bytter ut alle fagene på samfunnsøk med fagene på DF, og linja er full, hvordan blir det da når jeg kommer til forelesing (mtp plass og gruppearbeid o.l)?

Du har både undervisningmelding og eksamensoppmelding til emnene. Hvis du kommer inn på førstnevnte, så får du plass, gruppearbeid og slikt. Alt blir gjort for deg. Ved sistnevnte får du ta eksamen, om du har fullført eventuelt obligatorisk arbeid. 

Lenke til kommentar

Jeg har sett poenggrense 3 år tilbake i tid, og snittet har kun gått opp. Om jeg søker med samme utgangspunkt som alle de andre søkerne ved inter overgang, hvorfor tror du da jeg vil komme inn? Jeg hadde håpet på et tilnærmet normalt studieløp (uten å må ta opp fag på siden av en påbegynt bachelor) da dette året har vært slitsomt med både jobb, fulltidsstudier og en kid (jeg er 26). Men må man så må man. Forresten: om jeg bytter ut alle fagene på samfunnsøk med fagene på DF, og linja er full, hvordan blir det da når jeg kommer til forelesing (mtp plass og gruppearbeid o.l)?

 

Jeg har aldri klart å få ut av noen i administrasjonen hva poenggrensene på intern overgang faktisk er, men jeg mistenker at de generelt er en del lavere enn poenggrensene ved Samordna opptak på høsten. Det er i alle fall ikke uvanlig at folk som ikke kom inn til høsten kommer inn på intern overgang året etter. Poenggrensen ved intern overgang kommer jo an på hvor mange som har sluttet og hvor mange som har søkt intern overgang til linja; det er helt separat fra Samordna opptak selv om de beregner poengene på samme måte.

 

Om du kommer inn på BSØK og vil over til DF, så melder du deg opp til fagene i DF manuelt. Hvis du får lov til å melde deg opp i fagene så har du like mye rett på plass, undervisning etc som alle andre som tar faget. Det kan kanskje bli litt mer styr å finne gruppe til gruppearbeid f.eks. siden du ikke kjenner folk fra fadderuka, men det går nok fint. Noen emner kan være adgangsbegrenset slik at kun de som går spesifikke linjer (som DF) får lov til å melde seg opp i emnene. Da må du spørre pent om de har plass til deg likevel, så kan emneansvarlig/studieveileder (kanskje) melde deg opp manuelt. Husk å si at du skal søke intern overgang om du må gjøre det, da bruker ting ofte å ordne seg selv om det egentlig er umulig.

 

Edit:

Det er selvfølgelig risikabelt å satse på å komme inn på intern overgang. I verste fall har du kastet bort en del tid på emner du ikke kan bruke opp igjen i andre grader. Likevel, du har en sjanse der selv om du ikke kommer inn på Samordna opptak, og om du ikke kommer inn så kan du ofte bruke noen av emnene i en annen grad.

 

Det er også mange andre studier som er helt kurante, du kan jo se litt nærmere på dem og se om noe annet kan være interessant. Samfunnsøkonomi med ITK-fordypning er jo et helt greit studie om du kommer inn der, de jeg kjenner derifra virker i alle fall fornøyde.

Endret av L12345
Lenke til kommentar

Du blir automatisk meldt opp til emnene som hører til studieprogrammet ditt, men du kan bare melde deg av ja. Det er generelt sett ingen som bryr seg om hvilke emner du tar eller ikke tar sånn sett, bortsett fra at Lånekassen vil du skal ta 30 studiepoeng i hva som helst per semester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter det som sies her. Så lenge du er klar over risikoen for at du ikke kommer inn på intern overgang så er det greit. Jeg gikk med en som begynte på engelsk, men tok intern overgang til informatikk. Er bare å melde seg opp i alle fagene på linjen du vil gå. Anbefaler deg å ta en prat med studieveileder på programmet du ønsker å bytte til i begynnelsen av studieåret, slik at dere kan legge en plan. I noen tilfeller kan vedkommende melde deg opp i fag som ellers er adgangsbegrenset. Sjekk forøvrig opp at det går an å søke intern overgang til programmet du vil inn på. Man kan feks. ikke søke intern overgang til medisin og indøk, og den listen kan endres. Det er sikkert ikke et problem, men kjedelig om du satser alt også er det noe slikt som hindrer deg. 

Når det er sagt, så kan du også begynne på det du kommer inn på, ta 60 studiepoeng, og samtidig ta opp de to fagene du mangler. Står du i 60 studiepoeng får du to ekstra poeng å søke med på neste års opptak. Vet ikke hvordan det fungerer med 23/5-regelen, men det kan du sjekke opp. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, 

Jeg har søkt masterstudier (økonomi) ved NTNU til høsten, og har derfor noen spørsmål angående studiene.

Jeg fullførte bachelorstudiene i fjor høst og har det siste året jobbet. Er veldig fornøyd med arbeidsplassen min, og ønsker derfor å fortsette i stillingen. 

 

Derfor lurer jeg på hvordan en kombinasjon av studier/jobb hadde fungert hos NTNU? Er det noen som har erfaringer med dette? Er de samarbeidsvillige til å legge opp til et deltidsløp ved forespørsel? Hvor strengt er progresjonskravet? 
Hvordan foregår forelesningene? Blir de for eksempel publisert på nett etterpå? 

Arbeidsgiver har sagt seg villig til å støtte en eventuell utdanning ved å gi meg muligheten til f.eks. hjemmekontor og nedtrapping av diverse arbeidsoppgaver ved behov. 

 

Kort fortalt har jeg tre muligheter: 

1) Fortsette i jobben, uten noen videre utdanning. 
2) Fortsette fulltid i jobben, samt prøve og kombinere med studier ved siden av (deltid?) 
3) Redusere stillingsprosenten for å fokusere på studiet fulltid. 

 

PS. Har kontaktet lærested med lignende spørsmål, men ønsker likevel input hvis noen har erfaringer med noe lignende. 
Har også lest meg opp på deres nettsider. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Datateknologi, hvor begge fagene er mulige valgfag 3. året. Forventer jo å lære mer om henholdsvis programmeringsspråk og webutvikling, men nå har jeg ikke særlig kjennskap til noen av emnene så jeg lurte på om noen her har erfaringer å dele. Jeg tenker jo kanskje webutvikling er lettere og mer gøy (80% av karakteren baseres på arbeider), mens programmeringsspråk er mer nyttig for å bli en god programmerer.

Lenke til kommentar

Datateknologi, hvor begge fagene er mulige valgfag 3. året. Forventer jo å lære mer om henholdsvis programmeringsspråk og webutvikling, men nå har jeg ikke særlig kjennskap til noen av emnene så jeg lurte på om noen her har erfaringer å dele. Jeg tenker jo kanskje webutvikling er lettere og mer gøy (80% av karakteren baseres på arbeider), mens programmeringsspråk er mer nyttig for å bli en god programmerer.

 

Jeg synes personlig du skal ta IT2810 Webutvikling, faget er veldig praktisk anlagt med flere prosjekter som gjøres i gruppe. De starter med vanilla JS og beveger seg videre til rammeverk. Her lærer du deg rammeverk og viktige forskjeller mellom de, f.eks. React og JQuery. Det kommer ofte til nytte med mer web-kunnskap enn andre "kjedelige" fag som operativsystemer. Men jeg kan ikke si noe om det andre emne, og om det er bedre eller ikke.

 

Jeg kan si at flere studenter strever veldig med JavScript + rammeverk. De mangler egetinitiativ til å lære seg det, eller så mangler de nok CSS/HTML til å kunne utnytte JS.

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...