Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hva du driver med, men jeg synes nok at den komplekse delen var litt mer nyttig. Klart Furier rekker popper opp nå og da.

 

Tydeligvis blir det litt feil å si at en ting er mer nytting enn det andre. Siden det kommer veldig ann på hva du studerer/skal drive med.

 

Og jo jeg er enig at det ikke var så vanskelig, men det var i grunn ingen ting i 4k. 4K var i grunn bare mye jobb. Spesielt rekke delene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreløpig pensumliste for TMA4120 Matematikk 4K

 

Høsten 2006

 

-->

Avsnitt i Kreyszig Emne

5.1 – 5.7 Laplacetransformasjon

10.1 – 10.8 Fourierrekker og Fouriertransformasjon

10.10

11.1 – 11.6 partielle differensialligninger

12.1 – 12.8 komplekse tall og funksjoner

13.1 – 13.4 kompleks integrasjon

14.1 – 14.4 komplekse potensrekker

15.1 – 15.4 Laurentrekker, residuintegrasjon

Lenke til kommentar

wendel: nå skriver han jo faktisk at de vil sette opp en felles router, så å dra frem torrent-kortet blir for dumt.

 

Noe som uansett er greit å huske på: hvis du bruker router-funksjonaliteten i routeren, altså bruker WAN-porten mot NTNU, så samles dere under én felles IP-adresse. Hvis dere dropper nevnte funksjonalitet, ved å bruke en LAN-port i stedet, så vil alle få tildelt hver sin IP fra NTNU - så sant de ikke har noen begrensninger på hvor mange som kan koble seg til ett uttak (det har jeg ikke sjekket selv).

 

 

Ah, ja tenkte noe av det samme. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Skal ta fly til trondheim mandag morgen. Stopper flybussen i nærheten av Berg studentby? Om ikke, hvilken buss bør jeg skifte til osv.?

 

Om du går av ved Prof.Brochs gate er ikke det så fryktelig langt unna Berg. Kanskje 5-10 minutter å gå.

 

Har du imidlertid med deg en del bagasje, eller er usikker på hvor du skal gå, vil jeg anbefale å gå av ved Prinsenkrysset for deretter å ta buss nr. 5 mot Dragvoll. Berg Studentby er da en egen holdeplass =)

 

Edit: Litt usikker på hvor man skal bytte buss, men sjåføren på flybussen kan sikkert være behjelpelig.

Endret av bearman89
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurte på om noen har erfaring i følgende emne: TMA4155 - Kryptografi, introduksjon.

 

Dette er noe jeg er veldig interessert i og lurte på om det kunne være en god kombinasjon som valgfritt emne i bachelor/master i informatikk.

 

Takk for svar! :)

Hva er det du vil vite?

 

Det er en del arbeidsmengde i dette faget, så ikke vent et superlett fag (men det er vel litt implisitt når fagkoden inneholder MA uansett).

 

Man lærer både om klassiske og moderne kryptosystemer, pluss at det blir innlæring av og en del terping på såkalt modular aritmetikk, siden dette er viktig bakgrunn for å forstå moderne kryptosystemer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i sikkerhet er nok enten TTM4135 Informasjonssikkerhet, TTM4137 Sikkerhet i trådløse nett eller TDT4237 Programvaresikkerhet mer relevant.

 

TMA-faget tror jeg er mest matematisk, og tar for seg hvordan de største krypteringsalgoritmene virker. Hvis du går informatikk, er nok det indre i algoritmene mindre interessant faglig sett. Det har mye mer med matte å gjøre enn data :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Så at TMA4155 - Kryptografi, introduksjon, anbefaler minst Matte 3, så er nok en del matematikk i bildet her ja. TTM4135 Informasjonssikkerhet er noe jeg også kunne tenke meg å ta fordi jeg interesserer meg veldig for både it-sikkerhet og kryptografi. Eneste problemet med kryptografi blir vel matematikken!

 

@A-Jay: Det jeg lurte mest på var hvordan emnet er og hva man i hovedsak lærer, men dette har jo du alt svart på :) Men det er en ting, lærer man også hvordan man skal for eksempel angripe forskjellige kryptosystemer? Hvordan man behandler de.

 

/Seisi

Endret av Seisi
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Så at TMA4155 - Kryptografi, introduksjon, anbefaler minst Matte 3, så er nok en del matematikk i bildet her ja.

Man bruker en del matriseteori, så matte 3 er inne i bildet ja. Men kan ikke huske å ha brukt noe som helst av teorien fra matte 1 eller 2.

 

@A-Jay: Det jeg lurte mest på var hvordan emnet er og hva man i hovedsak lærer, men dette har jo du alt svart på :) Men det er en ting, lærer man også hvordan man skal for eksempel angripe forskjellige kryptosystemer? Hvordan man behandler de.

Man lærer også om angrep ja. Og får selv prøve seg med en del enkle angrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...