Gå til innhold

Få windows til å boote raskere!


Anbefalte innlegg

Kjør -> msconfig | der styrer man hvilke programmer/tjenester som starter ved oppstart, mye crap som kan fjernes der etter en tids bruk av en pc.

 

Edit:

 

 

Det er faktisk det samme som punkt en, og det er tryggere, da herjing i registeret kan føre til at Windows ikke vil fungere skikkelig.

Skal du skru av tjenester, burde du heller kjøre services.msc fra Start -> Kjør. Se forøvrig BlackViper sin anbefaling av hvilke tjenester du kan klare deg uten hos Majorgeeks.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Prefetch er kun i XP.

Å slette innholdet er hel trygt. Mappen tjener kun til å fortelle XP at dette er ting du bruker ofte som maskinen gjerne kan sørge for at starter raskere. Det som ligger i Prefetch-mappen er kopier.

4675348[/snapback]

Tar sjansen på å dra denne litt opp igjen. Den quoten over er det langt fra alle som er enige i.

 

Sakset fra XPMyths:

Prefetch (.PF) files are not a cache and are not preloaded into memory upon windows startup. They are never even accessed until you launch an application. Only one Prefetch (.PF) file per application is created. There is never ANY reason to delete these files. Cleaning the Prefetch folder is actually a temporary self-inflicted unoptimization. Why you would want to deliberately hurt your PC's performance I have no idea.

Prefetch-teamtikken er i det hele godt forklart der, og forøvrig står det mye annet XP-interessant på sidene til Andrew K., så de er vel verd et besøk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

hvis man går på msconfig -> boot.ini og ser der det står tidsavbrudd.

er ikke helt sikker men hvis man skrur den litt ned kan pc'en bli raskere når den boot'er då eller?

er ikke helt flink med pc'en så jeg har ikke så lyst til å prøve selv.

håper noen kan prøve det for meg kansje noen som vet litt mer om hva som kan skje hvis man skifter den.

 

hvis jeg følger alle tipsene til pc^2004 kan det da skje slik at ting ikke vil fungere eller slik en annen spurte tidligere at ting ikke vil starte i oppstart?

hvordan kan jeg lage backup av de oppstartfilene forstod ikke helt hvordan pc^2004 mente.

 

takker for svar :w00t:

 

ettermelding: leste litt mer på hjelp der og fant ut at jeg kansje ikke burde tukle med ting der for pc'en kan kansje ikke kunne brukes etterpå.

Endret av lordlappy
Lenke til kommentar
Prefetch er kun i XP.

Å slette innholdet er hel trygt. Mappen tjener kun til å fortelle XP at dette er ting du bruker ofte som maskinen gjerne kan sørge for at starter raskere. Det som ligger i Prefetch-mappen er kopier.

4675348[/snapback]

Tar sjansen på å dra denne litt opp igjen. Den quoten over er det langt fra alle som er enige i.

 

Sakset fra XPMyths:

Prefetch (.PF) files are not a cache and are not preloaded into memory upon windows startup. They are never even accessed until you launch an application. Only one Prefetch (.PF) file per application is created. There is never ANY reason to delete these files. Cleaning the Prefetch folder is actually a temporary self-inflicted unoptimization. Why you would want to deliberately hurt your PC's performance I have no idea.

Prefetch-teamtikken er i det hele godt forklart der, og forøvrig står det mye annet XP-interessant på sidene til Andrew K., så de er vel verd et besøk.

5137052[/snapback]

 

Ikke helt enig .

Prefetching kan gjøre systemet tregere over tid grunnet applikasjons prefetching

som er default og legger programmer i minne som du kanskje ikke skal bruke den dagen/økten.

Jeg bruker kun drivers og bootup m/layout.ini, key 2 i registry .

Samt Raxco defrag som plasserer ihh til layout.ini (boot+drivers) filer først på disken.

PF filene spiller ingen rolle om de ligger der eller ikke , det er innholdet i layout.ini

og enableprefetcher verdi 3 vs 2 som betyr noe.

 

Clean "hele" prefetch folder er ikke tingen for å optimere .

Men å sette enableprefetcher til 2 etterfulgt av

run "rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks" for å lage en ny layout fil .

Etter dette er dog applikasjone *.pf filer unødvendige og kan slettes .

 

Les:

http://techrepublic.com.com/5100-1035_11-5165773.html#

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=300772

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=392694&st=0

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=516733

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Etter forespørsel fra en annen kar her <<Fader>> så skal jeg mekke en liten guide, som får maskina til å boote raskere. Men kom så gjerne med andre metoder og forslag, dette er bare noen få tips av de mange triksene kan gjøre ;)

 

RASKERE BOOT

Vel, når du har brukt maskina di i et par mnd, så merker du kanskje at maskina ikke booter like kjapt lenger. Dette kommer ofte pga. at Windows-registret hoper seg om med mye klabb og babb, og at det ligger mange rare programmer som vil kjøre i oppstarten for å sjekke etter oppdateringer etc.

 

Jeg bare begynner med det du kan gjøre..

 

Fikse litt i registret;

Tips #1, fjern noe av det som ligger i oppstarten etter man har logga inn:

Start->kjør->regedit

I regedit går du inn på følgende katalog:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

Her vil du få en liste over det som skal starte opp når du har logga inn, sannsynligvis så finner du mye check, og update ting her! Disse tingene bruker jeg bare å slette. Det gjør at man får en litt kjappere boot etter man har logga inn.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#2 Denne gjør at du visstnok skal få en 5-15 sekunders raskere boot

Slett filene som ligger i mappen C:\WINDOWS\Prefetch (Win2000 C:\WINNT\Prefetch)

Gå inn til følgende katalog i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSe\Control\SessionManager\MemoryManagement\PrefetchParameters 

Der det står EnablePrefetcher, skal du skifte desimalen fra 3 til 0

Reboot!

Lag en fil i C:\WINDOWS\Prefetch som heter layout.ini

Gå inni registret igjen, og sett EnablePrefetcher til 2.

Det ble en litt forkorta versjon. Det står mer beskrivende under her:

 

Hentet utifra <<syar2003>>  En mer bedre og mer beskrivende løsning står her: LINK

 

bootguide_2_regedit.png

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#3 Dette trikset gjør at pcen skrur seg av raskere!

Gå til følgende katalog i registret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet(dersom du har 001, 002, 003 må du gjøre det samme i alle mappene)\Control

Ende verdien til nøkkelen ? WaitToKillServiceTimeout? til 200

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Andre triks?

Tips#4 Defragementere C:

Dette gjør at man ofte kan få en litt raskere oppstart. For å defragementere så går du inn på Min Datamaskin->Høyreklikker på C:-> Velger fanen ?Diskverktøy->gå inn på defragementer.

 

bootguide_1_defrag.png

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tips#5 Klote i BIOS

Det er som regel mange ting man kan gjøre i biosen for at oppstarten fra du trykker på <<PÅ-KNAPPEN>> til windows starter skal bli raskere.

Så gå gjerne inn i biosen, disable tng du vet du ikke har bruk for (ekstra diskkontrollere, minnesjekk osv.)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

Tips#5 Bruke programmer for å optimalisere boot

Orginalt fra <<RonnyAA>>

BOOTVIS

Dette er et program fra Microsoft for å endre boot instillinger.

Link for nedlastning G o o g l e

Link til mer tweaks

Supertweaks

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT 28.2.05 22:02

Endra litt på forklaringa med noe mappe greier i registret.

La til forslaget til <<RonnyAA>>[/i] . og <<syar2003>>

3754500[/snapback]

 

pcn min ble ikke noe raskere :ermm:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...