Gå til innhold

Modifisering av kjøleksap med peltier


Anbefalte innlegg

Vel.

 

For det første så kan du ikke bruke transformator på likestrøm, så den ideen må du nok gi opp.

 

En likeretter koster ikke mange kronene, det er mulig du må bruke noen kondensatorer til å glatte spenningen en smule, men jeg kan ikke se for meg at peltierelementene er så kresne på spenning. Jeg er litt usikker på hvordan den dimmeren regulerer effekten, men hvis det ren spenningsregulering så er det en viss sjanse for at det kan fungere... Jeg vet ikke nok om den dimmeren til å konkludere med noe som helst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok... så jeg må altså ha en likeretter + noen kondensatorer for å få det med de biltema-greiene til å funke... det er greit, skal seriøst prøve å få dette til, kan umulig være så vanskelig... tror jeg kjøper transformatorene på biltema uten dimmere, ettersom jeg vil ha egene regulatorer på viftene, og trenger ike regulatorer på peltierene...

og kan dere si meg hvordan kondensator jeg burde ha på?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

UPDATE:

 

rectifier er kjøpt hos clas olson... kosta 39,-/stk. må ha to, for skal ha to kretser...

peltier fra USA er sendt (burde vært i hvertfall)

skal kjøpe transformatorer på biltema snart...

 

Bilde av innmaten som er pillt ut:

img15369zi.th.jpg

 

Bilde av baksiden, med alt elektronikken pillt ut, jeg har også tegnet hvor jeg skal kutte:

img15381li.th.jpg

 

Bilde av kjøleskapet fra utsiden:

img15390lt.th.jpg

 

Bilde av alu.plata som er inni skapet, som peltieren skal ligge på:

img15433hw.th.jpg

 

Bilde av vannkjølinga som skal i, jeg har ikke kjøpt radiator enda:

img15403bl.th.jpg

Blokkene er av typene Magnum.

HER er blokka til GPU

HER er blokka til chipset.

HER er blokka til CPU.

Pumpa er av typen Enheim 1048.

(kjøpte hele settet med dobbel radiator for 500,-)

 

Bilde av "arbeidsbenken":

img15414ll.th.jpg

 

det var alt for denne gang... kommer mer når prosjektet tar litt mer "form"...

 

edit: update av linker (til overklokking.no)

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Blir stilig! Hvor mye kostet elementet og hvor mye ble frakten på? Hvor mange watt er det?

Elementet koster $9.90 og frakten var på $10.90 fra usa... (på pakken den kom i står det at verdien er $5 og frakten koster $2,90, så det er vel kanskje rom for prutting ved bestilling av flere)

effekten er på mellom 130 og 170 watt... (kommer ann på spenningen)

men i tillegg her kommer jo den orginale TEC'en (som er på 100watt ca)

+ to vifter ( på viftestyring)

har også noen planer om å sette i to termometere som jeg skal pille ut av bayen, lakke sølv og ha sensorene inne i vannslangene, en som måler temp før vannet går inn i kjøleskapet, og en som måler når vannet går ut... (må bare finne ut om de klarer å vise negative grader) Dette vil da bli en indikasjon på hvilkene viftespenninger som lønner seg i forhold til støynivå...Displayene skal da felles inn i veggen på kjøleskapet...

 

( :hmm: dette begynner å koste litt penger...)

 

Mulig jeg er helt på jordet her, men vil ikke en vanlig billader fungere som strømforsyning? Den leverer jo jevnt ca 12V  (Mulig du må ha en virkelig hissig en for å få 200W, men  )

 

Mye mulig det! men meningen med dette er at det skal ta så liten plass at det får plass inne i kjøleskapet der den orginale elektronikken var før jeg begynnte... (det er ganske liten plass bak her.. :p )

og hvis jeg skal kjøpe en billader som leverer 300W (25A), må jeg opp i noe enorme greier som koster skjorta! (tror jeg... :p )

Lenke til kommentar

Jeg skal være partypooper....

 

Dette prosjektet er dessverre DØDFØDT! Hvis man tror dette fungerer har man ikke forstått hvordan kjølesystemer med peltier fungerer. Lær med om teorien, gjør beregninger så ser man fort at dette bare koster masse penger og effekten er minimal.

 

Ikke meningen å være surpomp. Ønsker bare å spare deg for kjiipe kostnadder og ikke minst arbeidtimer som ikke gir noe igjen.

 

 

(Angående likeretter på 12V transformatoren som er nevnt: likeretteren må være av ultrafast eller schottky type, ikke den "vanlige" typen man finner på clas ohlson som er beregnet for 50Hz og ikke 20.000-100.000 Hz som kommer ut av transformatoren! Diodene kommer til å gå i lufta! Etter diodene vil spenningen være ca 10,5V, dvs. at du taper masse kjøleeffekt for peltierelementene.)

 

 

space

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere så koster slike systemer mer enn det smaker. Søk litt på nettet så finner du andre som har forsøkt på noe av det samme men få har lyktes noe særlig.

 

Hvis du likevel skal gjøre dette så vil jeg foreslå følgende løsning;

 

dobbelkrets.gif

 

Som du ser er ikke dette noe billig løsning, men den vil i alle fall kunne fungere godt.

 

Det viktigste ved bruk av peltierelementer er å kjøle den varme siden godt. Dvs. vannkjøling og stor radiator. Angående strøm til peltierelementer, så er PC-PSU'er det beste og rimeligste alternativet.

 

space

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
ny stømforsyning burde jo ikke være nødvendig etterom jeg trekker strøm fra stikkontakten i veggen... dette skal jo inn i kjøleskapet som går på 230V...

jeg takker for all hjelp MagE :D

3723370[/snapback]

 

Du, hallo i luken...

 

Det finnes ingen peltier element som går på vekselstrøm (dvs. du kan fint kjøre de på vekselstrøm, men da ender du opp med at den bare lager varme og ikke gjør noe fornuftig). Det betyr at kjøleskapet ditt har en likeretter som forer peltieret som står i den fra før med strøm. Denne likeretteren takler garantert ikke at du slenger på flere peltier element fra samme kilden.

 

Prosjektet ditt er eller ganske så .... optimistisk for å si det mildt. Du komemr nok ikke ut av dette med akseptable temperaturer er jeg redd =/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Space's løsning er nok uten tvil en av de bedre måtene å bruke peltier for å kjøle ned systemet (foruten kjøling direkte på kjernen som selvfølgelig er å foretrekke i alle tilfeller der det er mulig).

 

Dersom du er flink med isolasjon og maksimering av kontaktoverflater, så kan du faktisk få en skikkelig sterk kjøleløsning med 3-4 peltier elementer. Hovedporblemet da er jo selvølfleig at disse peltier-elementene vil trekke noe så INN I GRANSKAUGEN mye strøm og generere vanvittige mengder varme (så du bør en kraftid radiator med hissige vifter om du skal ha noe håp). Og hvor skal du få over 1000watt med gof nok kvalitet likestrøm spenning fra? Sånne strømforsyninger er heller ikke billig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...