Gå til innhold

Agp`s døds dag? \ flaksehals


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AGPISC (AGP International standards committe) har bestemt at utløpsdatoen skal være 31 juli 2006. Alle kort som som fremdeles er i bruk etter denne datoen vil automatisk kjøre med redusert AGP ytelse frem til 31 desember 2005, deretter vil de slutte å fungere fullstendig. Dette for å påskynde overgangen til PCIe.

Så du har god tid på deg. ;-)

 

Edit: Før noen hisser seg opp, dette var selvfølgelig en spøk.

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar

Agp er langt fra død, dagens pci-e løsninger greier faktisk ikke å utnytte båndbredden de får fra dette formatet og ytelseforskjellen mellom et agp og pci-e versjon av samme kortet ligger på 2-5% hvis det er noe i det hele tatt.

 

Ati og Nvidia vil komme med flere adapterte løsninger av skjermkort med pci-e til Agp bro, dog hvor lenge blir vanskelig å si, jeg tipper at vi vil se slutten på agp i desember 2006 / sommeren 2007.

Lenke til kommentar
Dette er mer et software issue enn et hardware issue. Dagens spill er designet rundt begrensingene til AGP bussen og siden det vil være mye større brukerbase med AGP kort lenge ennå vil det ta lang tid før det kommer spill som utnytter mulighetene med PCIe. Høna og egget problematikken.

Tja det viste jo seg at når agp 8x kom isteden for 4x så var ytelseforbedringene marginale da teknologien og spillene ikke greide å utnytte all båndbredden.

 

Det samme gjelder forsåvidt også Pata (ide) er vel ingen harddisk som greier å utnytte båndbredden der fult ut og dermed så er det avhengig av hardisken om båndbredden kan utnyttes.

 

Benekter ikke at fremtidens spill kommer til å ta i bruk båndbredden til PCI-E men forsåvidt så har jo heller ikke pci-e vært så veldig utbredt enda.

Lenke til kommentar

så sinnsykt fort som utviklingen går, så tror jeg at agp kommer til å bli nedprioritert ganske kjapt.. flere og flere hovedkort produsenter vil sikkert heller satse på PCIx.. men å få tak i kort med AGP vil nok ikke være et problem.. personlig tror jeg at i utgangen av året vil det være flere modeller med PCIx/ PCIx + AGP, enn rene AGP kort...

 

er nesten samme situasjonen med P-ATA og S-ATA.. veldig lite ytelsesforskjell med S-ATA, men tar mer og mer over for P-ATA.. regner med mitt hovedkort har kun P-ATA for å være bakoverkompatibel, når det kun er 2 stykker av den, mens jeg har 8 S-ATA porter...

Endret av espenah
Lenke til kommentar
AGPISC (AGP International standards committe) har bestemt at utløpsdatoen skal være 31 juli 2006. Alle kort som som fremdeles er i bruk etter denne datoen vil automatisk kjøre med redusert AGP ytelse frem til 31 desember 2005, deretter vil de slutte å fungere fullstendig. Dette for å påskynde overgangen til PCIe.

Så du har god tid på deg. ;-)

 

Edit: Før noen hisser seg opp, dette var selvfølgelig en spøk.

:!: haha :D

Lenke til kommentar
,14/02/2005 : 23:12]Veggen: den 2. utløpsdatoen er før den 1.. ;p

Å pokker, avslørt.....

 

On topic: Tror også AGP løsninger kommer til å leve i flere år fremover. Produsentene vil lage produkter så lenger det er etterspørsel og det er MANGE som sitter på AGP hovedkort.

Man får vel fremdeles tak i PCI og VESA skjermkort, men i ett begrenset omfang, slik vil det vel også være med AGP kort en stund fremover.

 

Det er vel dessuten ikke mange som kjøper nye PC løsninger med AGP lengre? Og nå som det endelig har kommet HK(eller kommer det snart?) til AMD64 med PCI-express blir vel AGP skaren enda mindre. De som tror AGP vil overleve over lengre tid kan nok bli veldig skuffet og hvertfall dersom man håper på å se high-end kort i AGP formatet. Broene er sikkert OK i low-end segmentet, men neppe i segmentet som vil ha maks ytelse. Man skal heller ikke glemme levetiden på en PC, hvor mange har en og samme PC i mer enn 3 år, etter 3 år er den somregel ett gammelt trauskeverk som man omtrent ikke får deler til og hvertfall ikke som det er verd å oppgradere med :)

Lenke til kommentar
Dette er mer et software issue enn et hardware issue. Dagens spill er designet rundt begrensingene til AGP bussen og siden det vil være mye større brukerbase med AGP kort lenge ennå vil det ta lang tid før det kommer spill som utnytter mulighetene med PCIe.  Høna og egget problematikken.

Tja det viste jo seg at når agp 8x kom isteden for 4x så var ytelseforbedringene marginale da teknologien og spillene ikke greide å utnytte all båndbredden.

 

Det samme gjelder forsåvidt også Pata (ide) er vel ingen harddisk som greier å utnytte båndbredden der fult ut og dermed så er det avhengig av hardisken om båndbredden kan utnyttes.

 

Ikke det samme. Spill utviklerene har et valg med å utnytte AGP8x eller ikke. Men båndbredden til AGP8x er nesten ingenting iforhold til båndbredden til VRAM, AGP4x holder ikke tilbake ytelsen fordi AGP bussen ikke blir brukt mye. Det er først når data oversvømmer til sysram at AGP bussen blir en flaskehals.

Når det gjelder PCIe så er som nevnt høyere båndbredde inn til kortet ikke den eneste fordelen.

 

In my opinion, PCI-E will have a major impact on how games are designed because you should be able to finally read from the graphic chip memory without breaking the streaming of the transactions between the core logic and the GPU. PCI-E is a point to point bus meaning that it works just like HyperTransport (dedicated upstream/downstream). On AGP, when you switch between read and write, you have to turn around and that takes time.

 

This should allow a new range of algorithms to be possible (like on consoles). You could use the GPU to calculate very quickly zone of dangers when the player is throwing a grenade (physic blast shadowing). The information could then by passed to your AI and Physics engine to help the AI makes a good decision on how to react to this event and to find out which objects should be impacted (where and how) by the blast. This kind of shadowing algorithm may or may not be efficient (compared to distributed ray casting) but it gives some ideas.

 

So overall, PCI-E won't have direct impact on rendering but it will have a big impact on engine design (only programmers will notice but games are going to get better more quickly).

 

All of this can be done on the CPU but people are going to start looking at the GPU to do other things than just graphics. All of this because of PCI-E.

_________________

Dany Lepage

Technical Director/Lead Programmer

Splinter Cell - X/3 (Chaos Theory)

Ubisoft Montreal

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
så sinnsykt fort som utviklingen går, så tror jeg at agp kommer til å bli nedprioritert ganske kjapt.. flere og flere hovedkort produsenter vil sikkert heller satse på PCIx.. men å få tak i kort med AGP vil nok ikke være et problem.. personlig tror jeg at i utgangen av året vil det være flere modeller med PCIx/ PCIx + AGP, enn rene AGP kort...

 

er nesten samme situasjonen med P-ATA og S-ATA.. veldig lite ytelsesforskjell med S-ATA, men tar mer og mer over for P-ATA.. regner med mitt hovedkort har kun P-ATA for å være bakoverkompatibel, når det kun er 2 stykker av den, mens jeg har 8 S-ATA porter...

Du mener vel PCI-e, ikke sant?

PCIx er en utvidelse av vanlig PCI som kjører på 66MHz/64bit mot den vanlige 33MHz/32bit PCI bussen.

Lenke til kommentar

Er først når textur-filene som brukes i spillene blir betydelig større (høyere oppløsning) at behovet for mer båndbredde dukker opp. Men bruken av større tekstur-filer begrenses bl. a. av faktorer ved skjermkortet. Tror minnemengden på skjermkortene må opp et hakk eller to før vi vil se noe utvikling her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...