Gå til innhold

Minst usunt, cola eller Øl?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Cola er nok sunnest. Øl inneholder østrogen, og alkohol kan i tillegg bremse testosteronproduksjonen. Dessuten bryter alkohol ned kreatin og C-vitaminer.

Men alkohol høyner insulinproduksjonen ... i begynnelsen i alle fall. Virker som du tenker på hvis en bodybuilder drikker det.

 

Cola inneholder mye dritt, blandt annet vanvittig mye sukker. Jeg er rimelig sikker på at flere titalls brukere her inne har diabetes II uten å vite det en gang (er rundt 80k av dem i Norges rike). Dessuten er Cola etsende og inneholder en del koffein (forebygger sykdommer som Parkinsons, men påskynder andre som magesår/kreft).

 

Er vanvittig med karbs i øl. Øl, eller alkohol hindrer et stoff som heter ADH å bli produsert i hypofysen i hjernen. ADH er et stoff som hjelper kroppen ta opp stoffer som vann og vitaminer fra forurinen som dannes i nyrene. Når det ikke er noe ADH er det heller ikke mye reabsorbsjon, derfor all pissingen. Man pisser ut mye næringsstoffer som man egentlig hadde trengt selv.

 

Jeg vet sannelig ikke jeg.

 

Gutten som har følgt med i biologi-timene :p

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men disse effektene av alkohol, er de relevante om man drikker bare to-tre øl i løpet av en dag (og man ikke gjør det daglig)?

Ja, i en liten grad, skulle jeg tro. Tror ikke det er så veldig farlig å mangle littegrann ADH i en liten periode.

Lenke til kommentar

Energi-innhodet i øl er lavere enn cola, det ser du ganske enkelt ved å sammenligne kJ/100g veridene på etikettene. I cola kommer så å si all energien fra rørsukker. I øl er det litt mer variasjon: sukker, proteiner, alkohol, osv.

 

Om rørsukker er mindre sunt enn annet sukker er en annen diskusjon, men det er uten tvil et sukker som vi får i rikelige mengder fra dagens kosthold.

 

Så med mindre du drikker deg fullstendig drita er øl en helsedrikk sammenlignet med cola.

Lenke til kommentar
Energi-innhodet i øl er lavere enn cola, det ser du ganske enkelt ved å sammenligne kJ/100g veridene på etikettene. I cola kommer så å si all energien fra rørsukker. I øl er det litt mer variasjon: sukker, proteiner, alkohol, osv.

 

Om rørsukker er mindre sunt enn annet sukker er en annen diskusjon, men det er uten tvil et sukker som vi får i rikelige mengder fra dagens kosthold.

 

Så med mindre du drikker deg fullstendig drita er øl en helsedrikk sammenlignet med cola.

Enig.

 

Mener å ha hørt at moderate mengder øl er sunnere enn ingenting. Det eneste jeg her hørt om cola, er at du skal se til helvete å holde deg unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...