Gå til innhold

Noen spørsmål angående parabol...


Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte i løpet av noen uker...stedet jeg skal flytte til har faktisk ikke kabeltv (trodde det var kabel overalt i Oslo jeg :) ) Det ville koste noen hundretusen og grave kabel, så det er utelukket. ;)

 

Tenkte at dette ville ikke bli noe problem, det er jo bare og skaffe seg parabol. Men stemmer det at hvis vi feks har 2(eller fler) tver i huset så kan man ikke se på forskjellige kanaler på hver av dem? Dette kommer jo ikke til og fungerer...min far sitter bare og ser på NRK og sånt tull... :) Ser det for meg når jeg sitter og ser på 24, lost eller xfiles så plutselig kommer NRK eller noe på, da blir det husbråk....

 

Hvordan får jeg ordnet dette ? hva slags gadgets trenger jeg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke flere paraboler for å bruke 2 tunere. Er vel hodene på parabolene som avgjør det tror jeg. Bare å finne hoder med uttak for flere tunere. Er ikke helt sikker på om det slik det gjøres, men det er ihvertfall mulig å bruke flere tunere på en parabol uavhenging av antall hoder. Det er 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Du trenger en tuner til hver TV, samt en diseq-switch som deler signalet fra antennen til tunerene.
Nei, en diseq-switch brukes til å velge mellom flere hoder til én tuner.

 

 

Hør heller på Gromle. Du trenger en parabol og ett (1 grad vest) eller to (for 5 grader øst i tillegg) såkalte twinhoder (2 utganger) eller quattrohoder (4 utganger) og egen tuner (med nødvendig programkort) til hver TV.

 

Men som det også er foreslått, så kan du jo sette opp en vanlig antenne også. Det funker ofte ganske bra, men det spørs jo hvor i byen du skal bo...

Lenke til kommentar

Okeey...nå er jeg helt svimmel her av nye spennende ord og løsninger...

 

Eneste kanaler jeg trenger er tv2,tvnorge,tv3,nrk. Jeg har egentlig ikke behov for mer alle andre kanaler utenom de er bare bonus, men de der er nødvendig.

 

Jeg vil ha mulighet for og flippe og se på hva som helst på min tv mens min far gjør det samme på en annen tv. Hvordan gjør jeg dette enklest/billigst mulig ?

 

Med mindre jeg får noen tips her blir det 2 paraboler og 2 dekodere, det føles som så veldig sløsing.

Lenke til kommentar

Hvis du har flaks så klarer faren din seg med: NRK1, 2 , TV2 og TVN disse 4 kanalene får man inn med vanlig bordantenne.. så kan du kjøpe en parabol å koble til din tv.. så har du alle muligheter.. Dette er kanskje ikke en optimal løsning for din far.. men det er jo du som er viktig eller hva? :)

Lenke til kommentar
Er det mulighet og ha 2 dekodere koblet til samme kabel...og heller flytte på det tvkortet mellom dekoderne, avhengig av hvor jeg skal se på tv....?
Anbefales ikke. I såfall må den tuneren som ikke er i bruk slåes helt av for at det skal funke. Men det vil ikke koste så mange hundrelapper ekstra med et twinhode og en ekstra kabel.

 

Hvis dere klarer dere med NRK1, NRK2, TVN og TV2, så kan det holde med en vanlig antenne. Men det spørs litt om hvor du skal bo. (Kan du fortelle omtrent hvor du skal bo?)

Lenke til kommentar
Er det mulighet og ha 2 dekodere koblet til samme kabel...og heller flytte på det tvkortet mellom dekoderne, avhengig av hvor jeg skal se på tv....?

 

er du ikke tilbake på en dekoder samme program på begge tv'ene samtidig problemet da.. vel det er hvertfall en løsning!

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Hva er et ekstra twinhode ....skjønner at det dreier seg om noe med parabolen.

 

Så jeg trenger en slik twinhode dings, 2 decodere og 2 abonnent ?

 

Jeg hadde håpet på 1 abonnent, faren min hadde sikkert greid seg med bare vanlig antenne. Men av og til kanskje han har lyst på flere kanaler...og jeg bruker stua jeg og. Derfor tenkte jeg på 2 decodere slik at jeg bare kan flytte tvkortet. Og ha decoderen på mitt rom eller stua vil jo innebære at jeg må løpe opp og ned en etajse for og skifte kanal :!: haha...

 

Har null greie på parabolgreier så jeg tippet kanskje noen hadde en løsning. Er jo flere husstander rundtomkring i landet som har parabol og flere tver i huset. Da må alle se på det samme, og for og flippe kanal må de løpe til decodern ?

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Er jo flere husstander rundtomkring i landet som har parabol og flere tver i huset. Da må alle se på det samme, og for og flippe kanal må de løpe til decodern ?

 

det finnes andre løsninger(nå skulle de seff stått her, men dengang ei :) ).. men ja stort sett så er det sånn!!!

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
Så jeg trenger en slik twinhode dings, 2 decodere og 2 abonnent ?

Ja. :yes:

 

Et twinhode er et hode med tilkobling til to kabler og oppfører seg som to separate hoder. Man kan ikke splitte signalet fra parabolantenner fordi det går styresignaler fra tuneren til hodet i tillegg til signalet fra hode (antenne) til tuneren.

Lenke til kommentar

Tja, når jeg bor hjemme og ikke har lyst og betale selv så er det nødvendig. Kan betale selv, men vet ikke om jeg har så lyst på parabol.

Faren min ønsker at jeg skal fikse det for han siden han har lyst på parabol, og da er det veldig greit om jeg får brukt parabolen også. ;)

Hvorfor bryr du deg egentlig, har du ikke bedre og gjøre?

 

Er det bare CanalDigital og Viasat som har parabol tilbud eller ? Har lyst på tv3,tvnorge,tv2,nrk på samme kanalpakke....

 

Ifølge sidene til Viasat og Canaldigital

så er det ingen kanalpakker med de...er jeg kravstor ?

 

 

(btw... jeg er 21)

Lenke til kommentar

Nei, du er ikke kravstor, men det er et teit opplegg med kanalene. Man må velge noen, og velge bort noen - med mindre man vil ha et av hvert abonnement.

 

Vi har Viasat Gull-pakken nede i andre etg, og kabel-TV oppe i 3. Da er NRK, TV3, ZTV, TV3(S & DK), TV1000 etc. Oppe blir det de norske kanalene NRK, TV2 og TVN. Man har da alt man trenger (unntatt Premier League-fotball :(). Nå er det jo slik at du ikke kan få kabel-TV, og da blir vel antenne eneste mulighet hvis man ser bort fra både Viasat og Canal Digital-abonnementer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...