Gå til innhold

Dirkesett og dirking...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant en genial guide til dirkingHowStuffWorks og fikk lyst til å prøve litt selv.

 

Det jeg lurer på er:

1) Er det lovlig å ha/oppbevare/bære dirkesett i Norge uten å av en eller annen grunn trenge det (yrke osv.)

2) Er det lovlig å omsette og kjøpe dirkesett i Norge uten at kjøperen har noen spesiell grunn for å kjøpe det?

3) Hvor i Norge får man i såfall kjøpt det, og hvis ikke i Norge, hvor da? - så man kunne kjøpe det på nettet, men det virka litt tvilsomt for meg + det at jeg må kjøpe gjennom mamma :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mer ute etter dirk som fungerer på dører, hengelåser og sånn...

Slipper å ha med så mange nøkler + at det er mer moro å dirke :p

 

Hva er dirk på svensk, finner det ikke på spyshop.se

 

EDIT: glem det, fant ut selv...

 

Prisene virket litt stive i forhold til prisen fra en amerikansk nettbutikk - spesielt da varer som må importeres fra sverige må koste minst 1000,- + 300,- frakt :no:

 

Ingen som vet om noe sted i Norge hvor jeg kan skaffe?

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

er omtrent halvveis på en dirk nå...

 

Har skjært den opp til riktig lengde, og driver å gjør den enden som skal inn i låsen tynn nok...

 

Noen som vet hvor tykk den enden som skal inn i låsen skal være?

Har den nede til 1 mm nå, men får den fortsatt ikke inn i låsen...

Mulig at den er for bred også - noen som vet hvor bred jeg skal ha den?

Dirken er 0,5 cm bred nå...

 

Hvis ønskelig kan jeg legge ut et par bilder etterhvert...

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Det er veldig lett å dirke opp vanlige hengelåser, banket en spiker flat med hammer og filte kantene litt, stappet den inn i låsen og lirket noen sekunder så spretter de fleste opp, trenger ikke bruke no teknikk.

 

Har ikke prøvd låsen på ytterdøren min, men må jo ta litt i for å vri om nøkkelen, dvs at man trenger en sterk dirk eller noe som letter selve omvridningen. Tror ikke jeg blir å prøve meg på den låsen for det kan jo bli litt krøll hvis noe brekker eller blir skadet inni låsen hehe.

 

Har sett webshops som har solgt elektriske dirker som gjør alt automatisk, men de kostet enormt mye og var bare egnet til bestemte typer låser. Lignet litt på en batteridrevet skrutrekker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...