Gå til innhold

Sony TRV 950 E


Anbefalte innlegg

Sony TRV-950 E ble kjøpt nå sist september som erstatter for et meget anvendt PC-105.

 

Det har dog ikke vært mye anvendt, til nå ikke mer enn ca. 5 timer opptak. Kameraet opptrer noe ustabilt ved bruk utendørs i temperaturer under null. To ting er problematisk - ved zoom ut fra max tele til vidvinkel slipper kameraet fokus uavhengig av om dette er i auto eller satt manuelt. Kameraet leverer etter en tid også blank tape, med varsel om "cleaning cassett"! Kameraet settes på opptak, men resultatet er altså helt eller delvis blank tape.

 

Jeg anvender kun Sony Premium DV-tape i SP, helt nye kassetter. Batteri er toppladet og av typen Sony Info-Lithium batteri NP-QM91. Opptak innendørs er dog uten anmerkning.

 

Er dette noe som tilsier at kameraet må inn for service? Eller er det vårt klima som ikke håndteres av dette kameraet? Jeg gjør jo mange opptak utendørs året rundt, slik at dette var noe skuffende, sammenlignet med PC-105 som har tålt det aller meste.

 

Andres erfaring er av stor interesse.

 

degas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har dessverre ingen erfaring med TRV950, men jeg har brukt andre Sony kameraer som har slitt i kulden..

Brukte et TRV33 og endte opp med ubrukelige videoer etterpå.. Bildet flippet og vrengte seg helt...

 

Men Sonys kameraer skal tåle kulde.. Har brukt PD150 og TRV900 ute i 20 minus, og opplevde ingen andre problemer enn en drastisk nedstatt levetid på batteriet...

 

Kameraet du bruker trenger nok service, men det kommer an på hvor mye penger du ville legge i det og om du kommer til å bruke det mye utendørs.. Men har du garanti, så er det vel ikke noe problem...

Lenke til kommentar

Tok ett TRV33 rett ut fra varm bil til minus 5, hadde litt problemer med flimring og veldig lys blåfarge i bildet de første 3-5 klippene. Ellers la jeg merke til at ett par klipp etter at bildet ble ok så virket det som tapen gikk fortere fordi bildet i begynnelsen av et par klipp gikk fortere enn resten...men ikke lyden. Dette forsvant og merkelig nok etter noen minutter.

Gjorde så det man skal være forsiktig med, tok kameraet rett inn i bil under oppvarming...

Fremdeles funker alt bra.

 

Du har ikke tilfeldigvis tatt utsatt kameraet for Kulde->inn i varmen fort..?

 

Mistenker nesten at dette kan varirere fra kamera til kamera.... :hmm:

Lenke til kommentar

Kameraet er jo praktisk talt nytt, og ved henvendelse til sony.no, er svaret tilbake at bruk utenom temperaturområdet: 0 - 40 grader C ikke kan justerers for ved service. That's it?.....

 

Kameraet bringes fra bil til natur, og blir der i et par timer. Gjør man det motsatte, fra kalde omgivelser og inn i varme, det er da kondensen kommer. Kondens opptrer ikke fra varme til kalde omgivelser, normalt.

 

Det er etter vel 1/2 time at disse fenomenene inntrer når temp ligger under - 5. Batterispenningen er hele tiden tilfredsstillende med det batteriet jeg anvender, det største. I tillegg benyttes ikke skjerm, kun søker.

 

Kanskje stillongs på kamera hadde vært noe?.......

 

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...