Gå til innhold

DS vs PSP Grafikk!


Skepan

Anbefalte innlegg

Hei Pastor Lorentzen.

 

Jeg er ny i dette forum og har ikke lest så mange innlegg, men ditt innlegg skjønner jeg ikke helt.

 

 

Jeg trodde jeg forklarte meg ganske greit, men jeg får forsøke en gang til.

 

Å si at bedre grafikk ikke vil gjøre et bra spill bedre fatter jeg ikke. Elsker Doom og med ZDOOM får man samme spillet med bedre grafikk. Hvorfor vil jeg ikke ha det?

 

Det er slett ikke det jeg sier, jeg sier at grafikken må tilpasses gameplayet. For eksempel har Street Fighter-spillene enkel todimensjonal grafikk. Når Capcom prøvde å lage Street Fighter med mer teknisk avansert (i dine øyne bedre) 3D grafikk, ble spillene dårligere. Det enkle grafiske uttrykket passet spillene bedre, og gjorde dem til bedre spill.

 

Jeg tror du mener bra grafikk er teknisk avansert grafikk, mens jeg mener bra grafikk er grafikk som formidler spillopplevelsen best mulig. ZDOOM formidler sikkert en like bra eller bedre spillopplevelse enn Doom klarte, Street Fighter 3D klarte det ikke. Det er ikke svart/hvitt dette, som jeg skriver i mitt forrige innlegg er det en fare for at noen spill kan bli dårligere enn sitt potensiale på PSP pga at for mye tid går med på å utvikle grafikk.

 

Så sier du PS2 ikke har bevist noe, men så sier du ” PS2 har ikke bevist noe mer enn de andre.” Har PS2 (og andre konsoller) bevist noe eller ikke?

 

Tull. Jeg har aldri skrevet at PS2 ikke har bevist noe. Du påstod at PS2 har bevist at spillbarhet og bra grafikk går hånd i hånd, jeg sa bare at alle konsollene har eksempler på spill med grafikk som gjør gameplayet perfekt. Igjen, to forskjellige definisjoner på "bra" grafikk.

 

Jeg deler ikke din frykt for at kraftige håndholdte vil levere dårligere spill.

 

Jeg har ingen slik frykt, så vennligst slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har. Det jeg prøvde å forklare deg er at jo mer tid en utvikler må bruke på grafikk, desto mindre ressurser får man ofte til å gjøre spillet perfekt gameplay-messig. Dette er et anerkjent problem som mange spillutviklere har ytret sin bekymring for. Igjen, det gjelder ikke alle spill i hele verden som kommer på PSP.

 

Når det gjelder mitt poeng med bærbare PCer, så bommer du jo på skiven. Les innlegget et gang til, men bytt ut Doom 3 med Doom. Get the Point?

 

Jeg skjønner hva du vil frem til og igjen, jeg har aldri hevdet at alle spillene på PSP vil bli dårligere, eller at bedre teknologi automatisk fører til at spillene blir dårligere. Jeg skriver at det er en fare for at noen spill kan bli det.

 

Når folk mimrer til gamle dager og snakker om at spillene var så mye bedre før, så var spillene ofte veldig bra fordi utviklerne hadde mindre ressurser til grafikken. Det var en grense for hvor bra grafikken kunne bli med sprites på 16x16 pixler i tre farger, og med 16 bakgrunnsfarger. Derfor måtte man fokusere på å gjøre gameplayet best mulig for å veie opp for de rene grafiske manglene. De siste ti årene når teknologien har rast fremover, og fotorealistisk grafikk begynner å nærme seg, har vi sett mange eksempler på spill som gjør det motsatte, fokuserer på å gjøre grafikken mest mulig teknisk avansert, på bekostning av gameplayet.

 

Jeg skjønner at du er en stolt PSP-eier, men det går allikevel an å ha et objektivt syn på ting, og ikke se på mitt innlegg som et angrep på PSP.

 

Til slutt så beviser du jo at du bare er en kverulant.

 

Jeg snakker jo om min drøm innen det felt vi diskuterer her! (ikke mine drømmer for livet)

 

Det er trist at dagens ungdom ikke skjønner en spøkefull kommentar uten at den blir ufarliggjort med et smilefjes bak.

 

Uff, uff. Du lever opp til tittelen Pastor. Les bedre og skriv mindre.

 

I like måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, like sjeldent som å se en Nintendo fanboy snakke varmt om noe annet enn Nintendo. ;)

en fanboy er en person som bare beskytter sin egen maskin og ikke sier noen ting bra om andre konsoller eller håndholdte fra andre firmaer. det vil si at det er umulig for en fanboy å si noe positivt om en annen konsoll, for da hadde han ikke vært en fanboy lenger, så du har helt rett, det er sjeldent at en nintendo FANBOY snakker bra om sony eller microsoft, fordi det er nemlig umulig :D

Lenke til kommentar

Du forklarte jo egentlig bare det jeg skrev, levilord.

 

Det er jo akkurat det jeg mener. ;)

 

Tenkte bare jeg skulle forhindre at det ble skapt en myte om at det kun var Sony fantaster som var ekstreme på dette punktet. Noen påsto jo indirekte dette tidligere i tråden.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar

Dette er vel i utgangspunktet en komplett poengløs diskusjon, er det ikke? PSP er nesten tjue ganger så kraftig som Nintendo DS. Selvsagt vil da PSP-en få spill med teknisk bedre grafikk. Ikke at det utelukker muligheten for pene spill på NDS, grafikk er som de mindre huleboer-aktige blant oss sikkert allerede har oppdaget, minst like artistisk som teknisk betinget. Det finnes fantastisk pene spill som ikke engang har teksturfiltrering, som for eksempel ICO.

 

Start et nytt emne der dere diskuterer noe interessant istedet, som for eksempel hvilke av de kommende spillene, eller til og med hvilke av de allerede lanserte spillene, som ser mest interessante ut til begge konsollene. For meg har PSP ett stort salgsargument, nemlig Lumines, mens DS-en jeg har i lomma først og fremst var attraktiv på grunn av mulighetene, samt selvsagt Feel the Magic, WariWare Touched. Nå kommer Konamis Lost in the Blue også, som ser temmelig fantastisk ut. Enda mer å glede seg til ... da gjenstår det bare å se om PSP-en klarer å skilte med noe som faktisk lokker meg til å kjøpe det. En håndholdt Katamari Damashii ville solgt meg, men med tanke på streaming-teknikken som brukes i det spillet, blir det nok umulig uten batterilevetid på like under to timer. Blir spennende å se om noen klarer å se forbi PS2-liknende grafikk og istedet få øye på de andre mulighetene. Archer McLean's Mercury ser iallfall ut til å være på rett vei.

Endret av SHDR
Lenke til kommentar
Dette er vel i utgangspunktet en komplett poengløs diskusjon, er det ikke? PSP er nesten tjue ganger så kraftig som Nintendo DS. Selvsagt vil da PSP-en få spill med teknisk bedre grafikk. Ikke at det utelukker muligheten for pene spill på NDS, grafikk er som de mindre huleboer-aktige blant oss sikkert allerede har oppdaget, minst like artistisk som teknisk betinget. Det finnes fantastisk pene spill som ikke engang har teksturfiltrering, som for eksempel ICO.

 

Start et nytt emne der dere diskuterer noe interessant istedet, som for eksempel hvilke av de kommende spillene, eller til og med hvilke av de allerede lanserte spillene, som ser mest interessante ut til begge konsollene. For meg har PSP ett stort salgsargument, nemlig Lumines, mens DS-en jeg har i lomma først og fremst var attraktiv på grunn av mulighetene, samt selvsagt Feel the Magic, WariWare Touched. Nå kommer Konamis Lost in the Blue også, som ser temmelig fantastisk ut. Enda mer å glede seg til ... da gjenstår det bare å se om PSP-en klarer å skilte med noe som faktisk lokker meg til å kjøpe det. En håndholdt Katamari Damashii ville solgt meg, men med tanke på streaming-teknikken som brukes i det spillet, blir det nok umulig uten batterilevetid på like under to timer. Blir spennende å se om noen klarer å se forbi PS2-liknende grafikk og istedet få øye på de andre mulighetene. Archer McLean's Mercury ser iallfall ut til å være på rett vei.

Endelig noen som tenker utenfor boksen...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Quote GBAx.com review av PSP

 

"This is the single most impressive thing i've ever seen in the console world, its not just a new handheld, its a whole new generation ahead of the DS, its like the James Bond of handhelds with the DS being Billy Murray in 'The man who knew too little'. Seriously.

 

If it were a race the PSP would be a sleek muscle car, probably a V12 while the DS would be a car made from old washing machines and fridges. Have I explained enough how much this system is going to blow your face clean off your head? "

 

:D

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Quote GBAx.com review av PSP

 

"This is the single most impressive thing i've ever seen in the console world, its not just a new handheld, its a whole new generation ahead of the DS, its like the James Bond of handhelds with the DS being Billy Murray in 'The man who knew too little'. Seriously.

 

If it were a race the PSP would be a sleek muscle car, probably a V12 while the DS would be a car made from old washing machines and fridges. Have I explained enough how much this system is going to blow your face clean off your head? "

 

:D

Også noen som burde få med seg at DS ikke er et direkte svar på PSP, det svaret kommer senere. Og det svaret kan ha noe med hvorfor GC bruker mini dvd'er... En annen ting, ytelse er ikke alt.

Lenke til kommentar
Quote GBAx.com review av PSP

 

"This is the single most impressive thing i've ever seen in the console world, its not just a new handheld, its a whole new generation ahead of the DS, its like the James Bond of handhelds with the DS being Billy Murray in 'The man who knew too little'. Seriously.

 

If it were a race the PSP would be a sleek muscle car, probably a V12 while the DS would be a car made from old washing machines and fridges. Have I explained enough how much this system is going to blow your face clean off your head? "

 

:D

Også noen som burde få med seg at DS ikke er et direkte svar på PSP, det svaret kommer senere. Og det svaret kan ha noe med hvorfor GC bruker mini dvd'er... En annen ting, ytelse er ikke alt.

jaja, måtte bare quote det :)

Lenke til kommentar

Altså først skal det sies at sterkest maskinvare ikke betyr best.. Det hele kommer ann på spillene som blir utgitt..

Se feks på xbox, den hadde sterkest maskinvare av de tre konsollene og den sugde (no offence til xbox fans) men det er iallefall min mening...

 

Etter litt tid kommer nok DS til å vise seg å være best.. Men så har vi jo alle de PS horene som kjøper PS sine produkter bare fordi det er status!

Lenke til kommentar
Etter litt tid kommer nok DS til å vise seg å være best.. Men så har vi jo alle de PS horene som kjøper PS sine produkter bare fordi det er status!

Nettopp!

det avhenger jo av hva du selv liker da, du kan jo ikke bare si at DS er best, punktum. jeg har feks bestemt meg for PSP for jeg liker den best og spillene som kommer \ er kommet..(RR, GT4, GTA, Untold Legends spes.) mens andre heller vil ha DS.. har selv lyst til å kjøpe DS pga Mario DS alene, men har ikke råd til begge.

 

just my 2 cents..

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...