Gå til innhold

Hvordan da gode bilder inne i idrettshaller?


Anbefalte innlegg

Datteren min spiller håndball, og som den stolte far (eller stolte D70 eier??) så vil jeg gjerne forevige dette. Jeg disponerer en 70-300 zoom (+ kit-linsa 18-70), en SB600 blitz og alt for lite kunnskap. Hvis jeg står bak mål er typiske avtstander 3-6 meter, av og til 8 meter.

Jeg skjønner godt at dere ikke kan ta bildet for meg (og det vil jeg jo ikke heller, jeg vil lære dette selv), men jeg blir mismodig av dårlig kvalitet. Kan dere gi meg forslag på valg av programfunksjon, ISO og blitz-instilling - eller kanskje noen andre praktiske erfaringer som i alle fall kunne gjøre bildene mine LITT bedre uten bare å blende spillerne med fånyttes blitzlys.....

Først og fremst sliter jeg med riktig eksponering (de blir støtt under- eller overeksponert), tidvis også skarphet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem blitzen!

Blenderprioritet. (Størst mulig åpning).

Manuell fokus, forhåndsfokus på posisjonen de vanligvis skyter fra (Ingen av linsene dine er dessvere raske eller lyssterke nok til å følge med)

ISO - 800 eller 1600 (Nødvendig for å få rask nok lukkertid).

 

Fast optikk 50 eller 85 mm med lysstyrke 1.4 eller 1.8 er nok betydelig bedre egnet i dårlig opplyste innendørshaller.

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Fast optikk 50 eller 85 mm med lysstyrke 1.4 eller 1.8 er nok betydelig bedre egnet i dårlig opplyste innendørshaller.

Takk for veldig konkrete og nyttige råd froggyler.

 

Dette med linsevalg likte jeg. Nå har det gått alt for lang tid siden jeg sist kjøpte noe nytt kamerautstyr (må da minst være 2 mnd???). Disse fastobjektivene virker interessante, for da kunne jeg kanskje prøvd meg på litt portrett også. Men nå var det fotografering i idrettshallet gjadt. Jeg trodde egentlig jeg burde hatt i alle fall 150-200 mm brennvidde, men der er jeg kanskje på ville veier?

 

edit: Stoners - posten din kom umiddelbart etter at jeg hadde sendt dette svaret. Kjempegreier med posten du refererte til. Takk!

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...