Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

F.A.Q - Bil og dens tekniske duppeditter


Dan Stamnes

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte en tråd som vi alle legger til innlegg i, så det kan refereres hit når folk spør om ting som er svart på hundrevis av ganger...

 

 

jeg kan mest om vw, da om MKII (golf/jetta), da med gasser osv

 

 

Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

 

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

 

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

 

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

 

PS, legg inn innspill, ikke start noen diskusjon, men rett meg gjerne, legg inn forskjellige ting du kan komme på som kan komme til nytte for andre forum brukere

 

Mvh

 

Dan Stamnes

3317123[/snapback]

 

 

Du nevner hva som er galt når gassen henger seg, men ikke hvordan man fikser det! Lyst til å hjelpe litt mer til?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Tenkte jeg skulle starte en tråd som vi alle legger til innlegg i, så det kan  refereres hit når folk spør om ting som er svart på hundrevis av ganger...

 

 

jeg kan mest om vw, da om MKII (golf/jetta), da med gasser osv

 

 

Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

 

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

 

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

 

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

 

PS, legg inn innspill, ikke start noen diskusjon, men rett meg gjerne, legg inn forskjellige ting du kan komme på som kan komme til nytte for andre forum brukere

 

Mvh

 

Dan Stamnes

3317123[/snapback]

 

:) Heisan. Vet ikke om det er noen som har greie på Amerikanske biler her, men forsøker allikevel. Jeg har kjøpt meg en Dodge Gran Caravan LE 94 mod. Problemet med den er at den fusker. Når man starter bilen går den som en drøm. Jeg kan gi gass og den fusker ikke. Men så fort jeg setter bilen i drive og holder bremsen inne mens jeg gir gass, så begynner den å fuske. Kjører jeg på flat mark med liten belastning så fusker den ikke. Men kjører jeg i bakker slik at motoren får belastning, så fusker den også. Den bruker også masse bensin. Det vi har forsøkt å bytte på den er: plugger, pluggledninger, coil, bensinfilter, bensinpumpe. Har også hatt den inne på Autonova hvor 2 mekanikere jobbet på den i 3 kvarter. De koblet til datamaskin i motorrommet uten å finne feilkode. De koblet seg også på kontakten inni kupeen uten å finne feil. Sjekket CO, lambda o.l og alt var helt topp. Nå i dag har vi sjekket omtrent alle kontakter som er i motorrommet og sprayet med kontaktspray. Sjekket luftfilter ok. Vi har ikke prøvd å bytte hjernen som sitter på torpedoveggen på høyre side, og heller ikke den boksen som sitter under sikringsboksen. Den har noe som heter SBEC kontakt. Inni der sitter det et stort kretskort. Kan det være en mulighet for at problemet ligger på en av disse 2 komponentene? Håper noen har noe tips ang. denne bilen. Begynner å gå tom for ideer. Hilsen Terje...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

LITT OM TOPPEN:

 

Toppen i motoren er en av delene som får mest "Juling".I toppen dras drivstoff inn i innsuget for å forbrennes i forbrenningskamrene.Drivstoffinntak og eksosutslipp styres av ventiler,som presses ned av mekaniske eller hydrauliske ventilløftere som styres av 1 eller 2 under eller overliggende kamakslinger.På noen motorer presses ventilene ned direkte av kamakslingene.Ventilene stenger igjen forbrenningskamerene ved hjelp av ventilfjører som sitter på ventilstammene.Kamakslingene som styrer "Timinga",har 2 kammer pr ventilsett,med forskjellig vinkling.Kamakslingene styres igjen av en drivreim eller et kjede som igjen blir drevet av Veivakselen.

Endret av S50B30
Lenke til kommentar

en hvass kam stenger innsugsventilene senere enn en vanlig kam

 

når motoren har høyt turtall så er farten på lufta som dras inn i motoren ganske stor

vanskelig å forklare, men siden farten på lufta er såpass stor vil dette føre til at det fortsatt presses inn litt mer luft selv om stempelet er på tur opp. omtrent som at den drar med seg mer luft i dragsuget.. derfor venter kam'en med å stenge ventilen til litt etter stempelet har begynt å bevege seg oppover.

 

ulempen med slike kam'er er at motoren går desto dårligere på lave turtall...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det kommer ann på hvordan du kjørte de 5 siste min av kjøreturen, har du kjørt rolig så er det relativt liten fare, men har du virkelig kjørt den og parkerer rett etterpå så er det ikke gunstig for turboen, når motoren stopper så stopper olje og vannsirkulasjonen til turboen.

Etter hard kjøring så bør helst bilen gå et par min på tomgang før du stopper den, slik at turboen får kjølt seg ned tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En klassisk feil

 

Når det skiftes hjul mellom sommer/vinter så er det som oftest forskjellige bolter/muttrer mellom felgene. For guds skyld, legg boltene/mutrene i bilen under kjøring. Ikke i garasjen eller boden.

 

Eks: En bilist har kjøpt en ny bil av forhandler (førstegangsregistret) levert med stålfelger og hjulkapsler på hjulene. Etter all sansynlighet har denne bilen også stålfelg på reservehjulet, hvis bilen har reservehjul da. Mange biler blir i dag ikke levert med reservehjul, dette er blitt ekstrautstyr. Så kjøper denne bileiern vinterhjul på felg fordi dette er også ekstrautstyr. All sansynlighet taler for at denne bileieren vil kjøpe lettmetall felger til disse hjulene men vil etter all sansyngligvis få sjonglert om felgene slik at bilen får sommerhjul med lettmetall felger og vinterhjul på stålfelger med hjulkapsler og etter all sansynlighet vil bileiern også være den lykkelige eieren av 16 eller 20 hjul bolter/mutrer ekstra. Og sier til seg selv - se der ja, jeg har fått reserve bolter/muttrer med på kjøpet, disse legger jeg i garasjen.

Så nærmer det seg sommer og tid for hjulskift. Denne eieren velger som alltid før å få noen til å gjøre denne jobben og betale for det. Eieren bestiller time, det er lang ventetid for det er jo mange som gjør akkurat det samme. Timedagen kommer og levere bilen på et verksted om morgen før denne eieren drar på jobb og skal hente den på ettermiddagen. Verkstedet skal gjøre jobben men finner ikke boltene/mutrene, verkstedet ringer eieren og spør etter de ekstra boltene/mutrene og da sier eieren at dem ligger i garasjen, trodde dem var reserve.

Tid for ny time og da er boltene/mutrene på plass. Eieren kjører hjem og legger hjulene i garasjen og ser på boltene/mutrene og sier- disse trenger jeg da ikke, jeg skal jo ikke skifte hjul før til høsten igjen, og legger dem i garasjen igjen.

Tiden går og plutselig pungterer bilen. Dekket er ikke kjørbart så da må reservehjulet på men så var det dette med hjulskift, jeg er jo ganske rusten på dette sier eieren og styrer noe voldsomt vell og lenge. Omsider finner eieren ut av dette men da ser eieren at noe er galt, boltene/mutrene passer jo ikke på reservehjulet. Hva gjør jeg nå? Boltene/mutrene ligger jo hjemme i garasjen! Hmm!

 

Bergningsbil er eneste løsning her ja!

 

Konklusjon er: LA hjul boltene/mutrene ligge i bilen og helst ilag med reservehjulet.

Dette gjeller også nøkkelen hvis bilen har tyverisikring på en av skruene på hvert hjul.

Og en ting til, se etter om bilen er utstyrt med reservehjul, hvis ikke kjøp et!

Det skader heller ikke å skifte hjul en gang iblandt selv, det er lærerikt.

 

For ordens skyld, dette er ikke selverfart :)

Endret av Leomax
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Heihei allesammen.

 

Jeg er helt fersk og ny her på forumet så jeg håper dette er postet på riktig sted=)

 

Jeg og 6 andre gutter er Russ i år og har ordnet oss en fancy Dodge Ram B-250. Det er en 85 modell, Vazelina Bilhopphugger's gamle turnebil. SÅ DENNE STÅR DET RESPEKT AV!

 

Vi har nylig reparert girkassa for 12.000 fordi den hadde skjært seg og konverteren var helt brent opp.

 

Etter at de 12.000 var betalt ut og bilen nå går som en kule, fikk vi et stort glis og store forhåpninger siden vi enda har godt tid frem til russetiden.

 

Men så en vakker dag kjøpte vi Dags-prøveskilter for å ta den ut på en lita kjøretur. Bilen starter på første forsøk hele tiden og går som en kule, med russetiden så hører jo selvfølgelig stort anlegg, lys og effekter med. Så etter denne dags turen med bilen fikk vi et lite problem. Som sagt, startet vi den da vi startet turen og den startet på første forsøk, så kjøre vi en liten tur på 15 min ca, med musikk og "politiropert" med sirener osv osv på. Musikken ble spilt på full "guffe" selvfølgelig og vi koste oss. Da vi stoppet bilen på Esso for å fylle bensin fikk vi problemet, den ville ikke starte! Den fikk ikke strøm fant vi ut, helt tomt var det. Så lot vi den stå en 20min-30min ca og prøvde å fyre den igjen, da fyra den. Så det virker som den ikke lader når vi kjører, som sagt så lenge den får stå litt starter den, men det må jo ta slutt etterhvert når vi kommer til å stoppe den bare for en liten periode og for så og starte den igjen.

 

Vi har en liten aning om at det kan være dynamo-børstene som kan være nedslitte sånn at den ikke får produsert nok strøm til å drive denne strøm bomba, eller at ledningen som går bra dynamoen til batteriet er alt for tynn. Det er bare en 3-5mm kabel som går fra dynamoen til batteriet ser det ut som, har ikke tatt eksakt mål, men ser sånn ut.

 

Noen som har noen formening om dette, evt. vet hva som er feil?

 

Setter VELDIG stor pris på all hjelp jeg/vi kan få.

 

Takker på forhånd fra meg selv og 6 andre gutter.

 

EDIT: Legger ved et par biler bare for å vise bilen for sikkerhetsskyld, får beklage de fulle gutta som er på bildene:P hehe. Også selvfølgelig bare for å "brife" med at det er Vazelina Bilhopphuggers gamle turnebil;) hihi=) Enjoy

 

Bilde 1: russebileninneum7.jpg

 

Bilde 2:

russebilenutecw6.jpg

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei

 

Regner med det er ok å spørre om hvilken type olje som passer til bilen min.

Har en '01 Audi A4 8E (vanlig bensin ikke diesel),og i håndboka står det at jeg skal bruke VW 503.00 - VW 503.01.

Saken er vel at jeg var innom en Shell stasjon hinn dagen og kjøpte (fikk anbefalt) denne typen.

 

Shell Helix Ultra Fully Syntetic Motor Oil 5W-30, på baksiden står det VW 504.00 - VW 507.00.

 

I noen av service papierene står det at de har brukt 5W-30 oljen før, så ble litt usikker.

 

Ser ut som den jeg bruker i bilen min nå er Mobil 1 New Life 0W-40 :s

 

 

Bilen trenger ikke olje akkurat nå men greid å vite om jeg skal gå tilbake å få byttet den Shell oljen.

 

Takk på forhånd ifra en som er helt grønn angående bil ;p

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tenkte jeg skulle starte en tråd som vi alle legger til innlegg i, så det kan refereres hit når folk spør om ting som er svart på hundrevis av ganger...

 

 

jeg kan mest om vw, da om MKII (golf/jetta), da med gasser osv

 

 

Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

 

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

 

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

 

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

 

PS, legg inn innspill, ikke start noen diskusjon, men rett meg gjerne, legg inn forskjellige ting du kan komme på som kan komme til nytte for andre forum brukere

 

Mvh

 

Dan Stamnes

 

 

 

hei jeg har en volvo 440 jeg ikke får start på målt bateriet og den er på 12,50 v

dynamoen går ikke rundt når jeg vrir om tenninga. det er fult lys på hele bilen og jeg har prøvd og starte med start kabler for tenkte at hvis dynamoen er gåen så vil jeg jo få start på bilen uansett. så jeg lukter at det er starteren min som har tatt kvelden.det som jeg syns er litt merkelig er at når jeg vrir om tenninga så hører du at det er noe som går rundt om det er starteren eller hva det er vet jeg ikke har ikke så mye bil peil. er det starteren jeg hører man tro?

noen forslag på hva jeg kan gjøre? har hørt at man kan dunke på starteren med en hammer at det kan hjelpe hvis den har skilt seg men frustrerende og ikke vite hvor man skal lete.

noe annet jeg lurer på er hvordan ser et starter ut og hvor sitter den? og er det noen som vet om det går ann og få tak i bilde av startmotoren? jeg har prøvd og finne og søke etter bruksanvisningen til bilen min da dette ikke følgte med når jeg kjøpte bilen. takker for råd og tips hviss noen har noe

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Et lite tips til folk som har biler med Hydraulisk kobling

 

Er det en hydraulisk clutch på bilen så sjekk veskenivået!!

Koblingsveska kan bli dårlig akkurat som bremseveska

kan bli, og skal faktisk byttes med gjevne mellomrom

for å beholde en god pedalfølelse, det kan benyttes vanlig

bremseveske på koblinga. Jeg kjøpte meg nettopp e brukt

bil der det var akkurat samme problemet men en

brå kobling, da jeg undersøkte vesken på koblinga var

den ikke bare grumsete men det var vann i den også.

Etter å ha tømte hele systemet og kjørte inn ny veske

så ble clutchen helt fin igjen, husk også å bli kvitt ev luft

også som måtte være i systemet

 

hei

at veskenivået må sjekkes og evntuelt byttes er folk stort sett klar over, men problemet begynner når man skal gjøre det. er til stor hjelp om du forklarer litt om åssen man skal tømme bremse/clutchveske og åssen man blir kvitt luften i systemet. det der har folk flest problemer og sliter med

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har en Toyota Carina E 95 modell, som i de siste 2-3 ukene har hatt problemer med gasspedalen. Oftest når jeg skal starte bilen om morgenen, så virker gasspedalen hard. Man må presse den inn til den blir myk. Akkurat som om den sitter fast, og man løsner den etter å ha trykket den ganske hardt inn. Men etter dette så er den myk, til neste morgen. Da sitter den fast igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...