Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

F.A.Q - Bil og dens tekniske duppeditter


Dan Stamnes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis lustgassen ekspanderer, vil det bli MINDRE plass til luft og bensin. det man er ute etter, er å få plass til så mange som mulige oksygenmolekyler, jo lavere tempratur, jo mindre blir molekylene og du får plass til fler.

 

du kan jo tenke på deg selv, ville du greid best tid på å jogge en viss strekning i ca 5 varmegrader eller 45 varmegrader?

Lenke til kommentar
greia er at n2o deles i N2 og O2 når det varmes opp. Resultatet er mer oksygen til forbrenningen og lavere innsugstemp pga nitrogenet.

 

Mer oksygen gjør at man kan forbrenne mer bensin, som fører til økt effekt. I tillegg til at forbrenningen blir mer "effektiv".

5072172[/snapback]

Amen.

 

 

Tilbake til topic nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Varierer fra bilmodell til bilmodell. Noen har det i motorrommet, nærmere bestemt under plasten som dekker åpningen mellom torpedoveggen og frontruten (under bakkant av panseret), andre har det i kupeen, ofte bak hanskerommet. Ring verkstedet, de kan sikkert fortelle deg det helt gratis (hvis ikke, hadde jeg ihvertfall byttet verksted!).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Tenkte jeg skulle starte en tråd som vi alle legger til innlegg i, så det kan refereres hit når folk spør om ting som er svart på hundrevis av ganger...

 

 

jeg kan mest om vw, da om MKII (golf/jetta), da med gasser osv

 

 

Nevnes at 1.6 og 1.8L golf (1984 til 1988) bruker Pierburg/solex 2E2 Forgasser..

 

dette er ikke den beste forgasseren verden har sett, men det fungerer

 

har du problemer med den, så vil det som oftest ligge i vakuum slangene (dette grunnet at forgasseren er vakuum styrt)

 

Det kan også være (hvis tomgangen går høyt) problemer med en vokstermostat som styrer mye av tomgangen (kaldstart etc) .. eller det kan ligge i vakuumlåsene på baksiden av forgasseren, hvis disse ikke lukker(eller var det åpner) så vil bilen ha en tendens til å henge seg opp på ca 3 000 RPM .. dette skyldes i 80% ledningene

 

 

PS, legg inn innspill, ikke start noen diskusjon, men rett meg gjerne, legg inn forskjellige ting du kan komme på som kan komme til nytte for andre forum brukere

 

Mvh

 

Dan Stamnes

3317123[/snapback]

 

Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker?

Sikker på at det ikke er Zenith 2E? ;)

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker?

Sikker på at det ikke er Zenith 2E? ;)

5459731[/snapback]

 

 

tjah.. kan vel aldri være sikker. men var jo denne gasseren de fleste golf 2 med 1.6 og 1.8 kom med så..

 

 

men er ikke zenith det samme som pierburg egentlig da? (usikker på den der gitt).. men

 

 

Kan vi heller ta dette på PM..

 

OPUS: gidder du å ta en ryddesjau? fjerne alt offtopic fra denne tråden? hadde vært knall!

 

 

skal prøve og få lagt til noe mer, bare jeg kommer på noe glupt!

 

og du dellorto2 .. bare å legge ut om du har noe på hjertet som kan komme godt med for andre!

 

Mvh

 

Dan Stamnes

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er du sikker på at det er den/de forgassertypene de bruker?

Sikker på at det ikke er Zenith 2E? ;)

5459731[/snapback]

 

 

tjah.. kan vel aldri være sikker. men var jo denne gasseren de fleste golf 2 med 1.6 og 1.8 kom med så..

 

 

men er ikke zenith det samme som pierburg egentlig da? (usikker på den der gitt).. men

 

 

Kan vi heller ta dette på PM..

 

OPUS: gidder du å ta en ryddesjau? fjerne alt offtopic fra denne tråden? hadde vært knall!

 

 

skal prøve og få lagt til noe mer, bare jeg kommer på noe glupt!

 

og du dellorto2 .. bare å legge ut om du har noe på hjertet som kan komme godt med for andre!

 

Mvh

 

Dan Stamnes

5461785[/snapback]

 

 

Jau =) seff

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

VW Golf 2E2 forgasser:

 

Ja, mange problemer skyldes vokstermostat og pull-down-dose.

 

og siste, men ikke minst: Forgasseren må ha forgasser-olje på alle de aktuelle stedene, ellers kan du bytte og feilsøke til evig tid.

 

(Jeg smertelig og "økonomisk ruin" -erfaring med det med et verksted som holdt på å bytte og bytte deler, inntil jeg oppsøkte en med spesial forgasser-erfaring.)

 

Olje, for svingende. OLJE!

 

-Tom

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den største tabben folk gjør er og kjøre med dårlig bateri som blir utladet for hver gang du skal starte bilen og du klarer å starte bilen men det er så vidt at starteren klare det, det som skjer når spenningen faler er at start motoren utvikler varme og kobbertrådene gløder isteden for og skape magnetisk felt som tørner den rundt.

 

Enkelt sagdt og kjøre med batteri som holder dorlig på strømen er det samme som og ta en hammer og slå sundt startmotoren :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HVITT BELEGG

overhe10.jpg

Her har pluggen et hvitt belegg og slitt elektrode som tyder på

at motoren får en for mager blanding, øk blandingen til pluggen

er lett brunt belegg

 

 

Diskuteres her

3607038[/snapback]

 

Hei, hva mener du med "for mager blanding" og hva er det du skal øke, Og hvordan?

6048916[/snapback]

 

At den får for lite bensin i forhold til mengde luft. Det kan du stille på blandingsskrua i forgasseren.

 

---------------------

 

Når bilen ikke starter kan det være 3 ting som har skjedd (sikkert mer men disse er de 3 vanligste)

 

* Dårlig bensinblanding

 

Tom for bensin

Tett luftfilter

Feil blandingsforhold

 

* Dårlig kompresjon

 

Slitte stempelringer

Portene stenger ikke ordentlig

 

* Ingen gnist på pluggen

Lenke til kommentar
kan legge til dette med servo, iallefall på de biler som har hydraulisk servo (golf bl.a)

 

 

Hvis styring oppleves tung eller noe hakkete, så kan det være en idè og tenke på å bytte servo væske!

 

Dette gjøres helt enkelt ved å tømme systemet for gammel væske, og fylle på ny etter det. husk at du må "lufte" systemet, for å fjerne evt luft som gjemmer seg inni der! hold også øye med servovæske nivået!!

 

 

mvh

 

Dan

3952979[/snapback]

 

Eg trudde servo pompa gav trykk til ein sentrall som videre gjekk rett i tanken med mindre du ikkje brukte olja (svinget) alltså den "Lufter seg selv" eller har eg mistforståt noe her? :p vist eg tar feil hadde eg sat pris på og bli retta med god info :)

Lenke til kommentar
Eg trudde servo pompa gav trykk til ein sentral som videre gjekk rett i tanken med mindre du ikkje brukte olja (svinget) alltså den "Lufter seg selv"  eller har eg mistforståt noe her? :p  vist eg tar feil hadde eg sat pris på og bli retta med god info :)

7722164[/snapback]

 

Du har stort sett helt rett, "lufting" av servostyring består stort sett av å svinge rattet fra ytterpunkt til ytterpunkt et par ganger, og fylle opp oljebeholderen ettersom oljen fordeler seg videre ut i systemet. Ikke akkurat "rocket science", altså.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...