Gå til innhold

Ekstern HD blir korrupt ved brenning!


oZo

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med den eksterne harddisken min: Hver gang jeg brenner fra den med Nero, blir den korrupt.

 

Litt info først:

 

Harddisken er en Seagate Barracuda 200 GB U-ATA100 som er satt inn i et ICYBOX ekstern harddiskkabinett. Den er koblet til PC-en via firewire inn i lydkortet (Audigy 2 ZS, har ellers ingen USB2.0 eller firewire-innganger på PC-en).

 

Til å begynne med fikk jeg denne feilmeldingen i Windows XP (SP2):

 

Delayed write failed. Windows was unable to save all the data for the file

 

hver gang jeg flytta over store mengder data (>200-400 M(i)B) fra/til den interne harddisken (Western Digital Caviar 60GB ATA/100). Dermed måtte jeg slå av og på harddisken for å få kontakt igjen.

 

Etter diverse forumsøk, prøving og feiling (testa forskjellige kabler), fant jeg ut at det ville hjelpe å øke PCI Latency til 128 i BIOS. Siden da har jeg fått feilmeldingen bare en sjelden gang.

 

Men i det siste har jeg forsøkt å brenne direkte fra den eksterne harddisken. Da ble både fila på cd-en og originalfila på harddisken korrupt. Etterhvert ble hele harddisken korrupt og jeg måtte kjøre recovery for å redde innholdet.

 

Med korrupt harddisk menes det at jeg fikk følgende feilmelding da jeg skulle inn på G: (som er den eksterne harddisken)

 

G:\ is not accessible.

 

The file or directory is corrupted and unreadable.

 

Nå har jeg testa med 3 forskjellige versjoner av NERO (bl.a. 6.6.0.0 og 6.6.0.3) og det samme skjer hver gang jeg brenner direkte fra den eksterne harddisken: Den blir korrupt.

 

Kanskje det er noen sammenheng mellom det første problemet (Delayed write failed) og dette siste brenneproblemet?

 

Noen som har noen idéer om hvor problemet ligger og/eller hva jeg kan gjøre for å fixe dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at jeg har samme problem. Hadde kabinettet tilkoplet USB i noen måneder før jeg byttet til FW. Nøyaktig samme feilmelding

"Delayed write failed. Windows was unable to save all the data for the file" disken begynte å lage rare lyder og gikk så konk. Hadde en Maxtor disk som jeg fikk kreditert på garanti fra MPX, og bestilte så en Hitachi disk. Tre dager gammel begynner det samme kjøret igjen. Når store datamengder overføres kommer denne feilmeldingen etter en stund. Kan det være FW kontrollern i kabinettet?

 

Dette må da ha en sammenheng med Firewire tilkoplingen?

Lenke til kommentar

Saken kan være ganske enkel i første innleget og det er at firewirer kontrolleren som han bennytter på lydkortet ikke er bra nok...

 

Jeg kjører selv ekstern disk 250 Gb uten noe problem. Kan gjøre alt med den.

 

Den er tilkoblet firewire kontroller som sitter på hovedkortet...

 

Så den beste løsningen er å kjøpe en ekstra firewire kontroller syns jeg da.

Kan aldri tenke meg at firerwire på lydkort er bra liksom...

Isåfall hør med Creative om problemet. Dew pleier å være behjelplig med sånt.

 

 

Lykke til...

Lenke til kommentar

 

Harddisken er en Seagate Barracuda 200 GB U-ATA100 som er satt inn i et ICYBOX ekstern harddiskkabinett. Den er koblet til PC-en via firewire inn i lydkortet (Audigy 2 ZS)

 

Har akkurat det samme oppsettet som deg. Koblet det til FireWire-inngangen på Audigy 2 kortet i PC'n. Har hatt en del tapt data på grunn av det. Førte over store mengder filmer og fikk feilmelding etter at overføringen hadde pågått en stund. Var nødt til å formatere disken for å få den til å funke, recovery funket ikke. Byttet til USB 2.0 og etter det har jeg ikke hatt noe problem. Mistenker at det er problemer med inngangen på Audigy 2, men det kan jo også være FireWire kontrolleren i ICYBOX'n som er problemet. Tør i alle fall ikke bruke FireWire'n lenger...

Endret av barkindog
Lenke til kommentar
Byttet til USB 2.0 og etter det har jeg ikke hatt noe problem. Mistenker at det er problemer med inngangen på Audigy 2, men det kan jo også være FireWire kontrolleren i ICYBOX'n som er problemet. Tør i alle fall ikke bruke FireWire'n lenger...

Tror det er FW controllern i Icyboxen som er problemet iom at jeg også har dette problemet. Har sendt mail til Raidsonic support, får se om man får svar derfra.

Har byttet til USB nå, og det ser ut som det går knirkefritt.

Spørmålet er jo bare om disken (Tre dager gammel) har fått varige skader.

Skal forsøke å ringe MPX også idag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oisann, her har det plutselig dukket opp en del svar! Har ikke fulgt med på forumet i jula...

 

Så problemet ligger altså i ICYBOXen? Jeg kjøpte også denne fra mpx.

 

Fikk du tilsendt en ny ICYBOX eller en annen type? Fungerte i såfall FW på denne? Fikk du noe svar med Raidsonic?

Lenke til kommentar

Jeg har selv ICYBOX med 200GB Western Digital disk. Har kjørt Firewire på denne i over 2-3mnd nå og ikke opplevd noe tull i det hele tatt. Eneste jeg passer på er å bruke "safely remove hardware" hver gang jeg skal ta ut firewire kabelen.

 

Ellers har jeg overført 15Gb 2-3 ganger og aldri opplevd at noe har skjedd. Gikk også forbausende fort!

 

Dere har sikkert NTFS filsystem på diskene, det jeg gjorde var hvertfall å formatere den som primary og NTFS første gang jeg fikk den. Tror faktisk jeg brukte PartitionMagic 8 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Håper det ordner seg hvertfall!

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefalle en FW 3.5" boks som "oser av kvalitet"...? Tørr ikke gamble med datene mine....

 

Har forrøvrig hatt samme problemet med en Emagic 3.5" USB2/FW boks, har oppgradert firmware'en og ikke merket noe galt ennå. Denne hadde jeg brukt omtrent ett år før den nevnte feilen oppsto. Kan ikke si hva jeg gjorde for å utløse det heller.

Lenke til kommentar

Visste ikke at dette var et kjent problem. Da hjelper det sannligvis lite om de sender meg en ny.

 

Får vel ringe mpx etterhvert og forhøre meg... de selger jo ingen andre typer HD-kabinett med firewire...:hmm:

 

ken8: Er formatert som NTFS ja. Og jeg har også vært påpasselig med "safely remove hardware". Har til og med forsøkt med "optimize for quick removal" og "optimize for performance" etter forskjellige formateringer, men med samme resultat ved brenning. Jeg har også overført store mengder fra/til ICYBOX-en flere ganger med en suksessrate på ca. 90 %. Men når jeg skal brenne fra den skjærer det seg hver gang. :hrm:

Lenke til kommentar

Jeg har kun cd-brenner og har funka bra hver gang jeg har brent. Kanskje jeg bare har vært heldig :w00t: Sitter på en bærbar Inspiron 8200 og bruker den innebygde firewire porten.

 

Prøvde akkurat å brenne nå, gikk på nero-start-smart og da klikka den eksterne disken som du sa. Slo av/på disken igjen og koblet til. Åpnet nå Nero Burning ROM med en gang og nå kan jeg browse disken uten at noe skjer. Åpnet nero igjen gjennom start-smart og nå ser alt ut til å funke.

 

Var første gang jeg fikk den feil mld. Det lover ikke bra. Får du feil under brenning også? Har bare 1 tom cd nå, så kan jo prøve å brenne, men tror det funker bra.

Lenke til kommentar

Får ikke feilmelding under selve brenningen nei... har bare prøvd Nero burning ROM og ikke "Start smart", men det har vel neppe noe å si.

 

Etter brenning fra harddisken min er formatering den eneste måten å fixe den på (som jeg vet om). Det hjelper ikke å skru av/på hos meg. Filene på CD-ene blir oxo korrupte.

Lenke til kommentar

Har også et icybox fw+usb2 kab, og det er bare ÉN metode som har fungert for meg for å unngå at filsystemet blir korrupt ved bruk av firewire: bruke bryteren mens disken er koblet i og maskinen på. Har fått korrupt filstruktur ved å bruke Windows sin safe removal sak (jommen sa jeg safe), og ved å restarte/slå av og på maskinen. Disken som sitter inni er en nyere samsung sak.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...