Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
hfthomas skrev (På 19.2.2021 den 14.17):

Så det ER faktisk matinntak og ikke sykdommer/gener som gjør en fet 🤪

Det er jo alltid så enkelt. Det er faktisk bare kcal inn vs kcal ut. Men problemet er vel ikke at folk ikke skjønner det. Tror ikke det hjelper med massiv folkeopplsyning om at for mye mat og for lite aktivitet gjør en overvektig. I såfall skulle vel alle vært tynne og spreke allerede.

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke bare "kcal inn vs kcal ut". :) Inntak og uttak er to uavhengige (ikke avhengige) variabler og som dermed påvirker hverandre. Videre er en kalori alltid en kalori, men hvordan kroppen metaboliserer kalorien er også en faktor som påvirkes av både miljø (hvordan lever du ellers?) og arv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok stor forskjell på kaloriene man putter inn. Men, det er også forskjell  på hvordan man reagerer på hva man putter inn og hvilke prosesser det man putter inn setter igang (Er jo det Dukien basically sier). 

For meg har sjokolade f.eks en ganske stor mettende faktor, mens for andre ville det kanskje gjort vondt verre? Og det er før man ser på hvilken GI matvaren har, hvilken insulinrespons matvaren gir hos den enkelte, hva annet man spiser i hverdagen, bakterieflora i tarm, stressnivåer ellers i kroppen osv.

 

Jeg diskuterte forøvrig lettbrus med ei som jobber i helsevesenet. Hun drikker pepsi max til frokost lunsj og middag, spesielt på ferie. For da skal man kose seg ikkesant? 
Jeg er imot lettbrus av flere grunner, men det var ikke snakk om å si noe imot lettbrus da det bare ble avvist med at det er 0 kalorier og det står på brusflasken. Dette fra ei som er sykepleier...

Hun er ikke den tynne og veltrente av oss for å si det sånn. 

Nå har ikke jeg mye forskning bak meg, men jeg har observert at de fleste jeg ser som drikker lettbrus har enten sykdommer, er late , eller har mye fett på kroppen. Om dette er på grunn av lettbrusen eller ikke, vet jeg ikke. Men, jeg har observert at stort sett de samme typene tiltrekkes av lettbrus. Sikkert noen her som er fan også, så jeg skal ikke være for bastant.

I mine øyne gjør lettbrus vondt verre, men det er uten å se på forskningen. Og her kan vi da ha et utgangspunkt til å begynne og diskutere kalorier inn vs ut.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (47 minutter siden):

Nå har ikke jeg mye forskning bak meg, men jeg har observert at de fleste jeg ser som drikker lettbrus har enten sykdommer, er late , eller har mye fett på kroppen. Om dette er på grunn av lettbrusen eller ikke, vet jeg ikke. Men, jeg har observert at stort sett de samme typene tiltrekkes av lettbrus.

Du har korrelasjonen feil vei her, ingenting i veien med lettbrus ;) Det er nettopp mange overvektige som drikker lettbrus som i et ledd i å redusere kaloriinntaket. De er altså ikke overvektige fordi de drikker lettbrus, de drikker det fordi de er overvektige.

Forøvrig skjønner jeg godt at du ble avfeid. 0 kalorier og ingen kjente farer med lettbrus. Eneste er at det ikke er så godt for tennene. Så hvorfor så "imot lettbrus av flere grunner" som du skriver?

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (1 time siden):

Det er nok stor forskjell på kaloriene man putter inn. Men, det er også forskjell  på hvordan man reagerer på hva man putter inn og hvilke prosesser det man putter inn setter igang (Er jo det Dukien basically sier). 

For meg har sjokolade f.eks en ganske stor mettende faktor, mens for andre ville det kanskje gjort vondt verre? Og det er før man ser på hvilken GI matvaren har, hvilken insulinrespons matvaren gir hos den enkelte, hva annet man spiser i hverdagen, bakterieflora i tarm, stressnivåer ellers i kroppen osv.

 

Jeg diskuterte forøvrig lettbrus med ei som jobber i helsevesenet. Hun drikker pepsi max til frokost lunsj og middag, spesielt på ferie. For da skal man kose seg ikkesant? 
Jeg er imot lettbrus av flere grunner, men det var ikke snakk om å si noe imot lettbrus da det bare ble avvist med at det er 0 kalorier og det står på brusflasken. Dette fra ei som er sykepleier...

Hun er ikke den tynne og veltrente av oss for å si det sånn. 

Nå har ikke jeg mye forskning bak meg, men jeg har observert at de fleste jeg ser som drikker lettbrus har enten sykdommer, er late , eller har mye fett på kroppen. Om dette er på grunn av lettbrusen eller ikke, vet jeg ikke. Men, jeg har observert at stort sett de samme typene tiltrekkes av lettbrus. Sikkert noen her som er fan også, så jeg skal ikke være for bastant.

I mine øyne gjør lettbrus vondt verre, men det er uten å se på forskningen. Og her kan vi da ha et utgangspunkt til å begynne og diskutere kalorier inn vs ut.

Denne blir litt for enkel.

Det er som å si at dødsårsaken til alle mennesker er for mye oksygen fordi alle pustet før de døde.

Jeg kjenner mange som drikker lettbrus, og de er ikke innenfor den kategorien du beskriver. Jeg drikker også kun cola zero selv (type frokost, lunsj, middag og kvelds) og er ikke overvektig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Matsemann said:

Du har korrelasjonen feil vei her, ingenting i veien med lettbrus ;) Det er nettopp mange overvektige som drikker lettbrus som i et ledd i å redusere kaloriinntaket. De er altså ikke overvektige fordi de drikker lettbrus, de drikker det fordi de er overvektige.

Forøvrig skjønner jeg godt at du ble avfeid. 0 kalorier og ingen kjente farer med lettbrus. Eneste er at det ikke er så godt for tennene. Så hvorfor så "imot lettbrus av flere grunner" som du skriver?

Jeg trakk ingen konklusjon, det var bare en observasjon.

Hvis lettbrus er for å slanke seg, hvorfor blir ingen av de jeg kjenner tynnere, men noen også feitere av overgangen til lettbrus?

Å si at "ingenting er i veien" med lettbrus er å ta litt lett på det i mine øyne.
Jeg tror personlig at lettbrus øker matlysten, fordi man setter igang de samme prosessene i hjernen uten at man tilfører disse søtstoffene til kroppen. Ergo så blir man mer sulten og mer fysen på søtsaker av å drikke lettbrus. 
Det er også lite forskning på hva denne drikken gjør med bakteriefloraen i tarmen. Samt diskusjonen med kunstige søtningsstoffer(som jeg ikke har lyst til å starte her). Jeg tenker, hvis man er usikker på om kunstige søtningsmiddel er bra eller ikke, hvorfor ikke la det være? 

Diskusjonen med denne damen var vel egentlig kalorier inn vs kalorier ut. Og hun mente da at siden det stod 0 på flasken så kunne hun drikke så mye hun ville. Det betydde at hun også ikke brydde seg om hva hun spiste så lenge kaloriene var innenfor. Det som er mest synd er at den to år gamle sønnen hennes også blir foret på samme måte. Kun kalorier inn vs ut. 

 

Lenke til kommentar
Just now, darkness| said:

Denne blir litt for enkel.

Det er som å si at dødsårsaken til alle mennesker er for mye oksygen fordi alle pustet før de døde.

Jeg kjenner mange som drikker lettbrus, og de er ikke innenfor den kategorien du beskriver. Jeg drikker også kun cola zero selv (type frokost, lunsj, middag og kvelds) og er ikke overvektig.

Absolutt, vi kan finne gode eksempler her.

 

Jeg bare lurer på dette: 

Hvorfor føler du behov for å drikke dette hele dagen? 

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (1 minutt siden):

Absolutt, vi kan finne gode eksempler her.

 

Jeg bare lurer på dette: 

Hvorfor føler du behov for å drikke dette hele dagen? 

Jeg synes det smaker godt og drikker det i stedet for annen drikke? Jeg drikker ikke kaffe, så når andre drikker kaffe så drikker jeg brus. Drikker ikke øl eller vin, så da tar jeg heller meg et glass brus. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, darkness| said:

Jeg synes det smaker godt og drikker det i stedet for annen drikke? Jeg drikker ikke kaffe, så når andre drikker kaffe så drikker jeg brus. Drikker ikke øl eller vin, så da tar jeg heller meg et glass brus. 

Fair enough.

Jeg synes det er spennende hvordan mennesker fungerer og hvor lett vi blir avhengig av stimuli. Så spør av ren nysgjerrighet.

Lenke til kommentar

Over til noe helt annet.

Er det mange som har holdt treningen i gang gjennom koronaperioden?

Nå nærmer det seg jo et år fra første lockdown og innføring av masse nye smittevernsregler.

Jeg har trent jevnt og trutt når det har vært mulig. De gangene sentrene har måtte holde stengt så jeg fått låne utstyr med meg hjem (stang, vektskiver, manualer, benk osv).

Har vært nazi på bruk av håndvask, sprit, munnbind, møtt lite folk, holdt barna hjemme ved hvert minste lille host. Likevel har vi vært utrolig mye syk hele året. Jeg har følt meg tungpustet og lurt på om jeg har hatt korona. Hver gang jeg har presset meg litt på trening så har jeg fått vondt i halsen og hovne lymfekjertler på halsen. Har faktisk tatt koronatest hele 7 (!) ganger i frykt for å smitte andre. Har tenkt at immunforsvaret mitt er helt på tur.

Så slo det meg at jeg har vasket og vasket på utstyr på treningen. Hver skive, hver stang  noen ganger opp til 20 plater på én økt. Spray med klorblanding som pustes inn. Frykter for at det er lungene mine som rett og slett er irritert, og håper ikke jeg har påført meg selv noe varig skade.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, darkness| said:

Er det mange som har holdt treningen i gang gjennom koronaperioden?

Prøver å trene 2 ganger i uka, de gangene det ikke blir er det fordi dørstokkmila er for stor, og jeg er ikke så vant til å ha trening som en del av hverdagen ennå.

Vasker apparatene etter bruk, spriting ut og inn av treningssenteret. Ikke så veldig mye mer fokus på smittevern, men så er smitten på stedet jeg bor på ganske så lav og kontrollert.

Lenke til kommentar
darkness| skrev (38 minutter siden):

Er det mange som har holdt treningen i gang gjennom koronaperioden?

Som en detaljfreak har jeg tall på alt 😬
Fikk løpt mye på vårparten, men en fotskade satte dessverre stopper for det. Bikket akkurat 300km. Den er fortsatt vond nå 6 måneder senere så ingen løping...
Kneet var vondt på våren (derav mye løping), men fikk en ok sykkelsesong iløpet av sommeren allikevel. Rundt 4000km som var helt kurant, mye mindre enn 2019 men da syklet jeg jo også til og fra jobb hver dag og trente nesten bare sykling. Ble stort sett 2 økter på ukedagene nå, og så en langtur rundt 100km i helgene. Men merker kneet fortsatt, så kjører det rolig på rulla hjemme i vinter nå.
Svømmingen gikk veldig bra, 6-7 km på ~3 økter i uka da det faktisk var mulig å svømme. Svømte mye ute når svømmehallen stengt om sommeren, og så en del i hall igjen på høsten. Men nå har hallen vært stengt siden oktober ish så svømming har det blitt lite av. Ble totalt 164 km svømming i 2020.
Derimot fått gått en del på ski, ca. 5 mil i uka før varmen slo inn nå forrige uke. 442 km så langt denne sesongen. Har bare ett par ski så alt blir klassisk.
Styrke litt så-som-så på siden. Kjørt litt "Insanity" fra 2000-tallet 😂 2-3 økter i uka i høst. 1 økt i uka med pullups og litt div kettlebell.
Ellers kjørt en del yoga fra sommeren og til nå, ble 40 timer i 2020.

Så egentlig fornøyd med hvordan jeg har holdt det gående. Bare dritt lei av å gå og ha vondt i kroppen. Som om skadene mine ikke leger, selv om jeg slavisk følger det fysioer sier (vært 20+ besøk og 4 forskjellige i 2020), og alltid noe annet som ligger og murrer i tillegg. Så det legger en demper på motivasjonen. Kroppen føles også litt "skjelven", litt samme følelsen som når man har sovet lite, bare at den er der alltid i musklene. Brenner ofte i føttene. Så føler det er noe feil en plass, men aner ikke hva :( 

darkness| skrev (38 minutter siden):

Jeg har trent jevnt og trutt når det har vært mulig. De gangene sentrene har måtte holde stengt så jeg fått låne utstyr med meg hjem (stang, vektskiver, manualer, benk osv).

Kult at de lar en låne med greier hjem, da. Bra tilbud. Kjipt du også går med en følelse av at noe ikke stemmer med kroppen. Tror ikke folk som får den type lungeskader (renholdere osv) får det så "akutt" på en måte, men aner ikke hva det kan være.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (5 timer siden):

Det er nok stor forskjell på kaloriene man putter inn. Men, det er også forskjell  på hvordan man reagerer på hva man putter inn og hvilke prosesser det man putter inn setter igang (Er jo det Dukien basically sier). 

For meg har sjokolade f.eks en ganske stor mettende faktor, mens for andre ville det kanskje gjort vondt verre? Og det er før man ser på hvilken GI matvaren har, hvilken insulinrespons matvaren gir hos den enkelte, hva annet man spiser i hverdagen, bakterieflora i tarm, stressnivåer ellers i kroppen osv.

 

Jeg diskuterte forøvrig lettbrus med ei som jobber i helsevesenet. Hun drikker pepsi max til frokost lunsj og middag, spesielt på ferie. For da skal man kose seg ikkesant? 
Jeg er imot lettbrus av flere grunner, men det var ikke snakk om å si noe imot lettbrus da det bare ble avvist med at det er 0 kalorier og det står på brusflasken. Dette fra ei som er sykepleier...

Hun er ikke den tynne og veltrente av oss for å si det sånn. 

Nå har ikke jeg mye forskning bak meg, men jeg har observert at de fleste jeg ser som drikker lettbrus har enten sykdommer, er late , eller har mye fett på kroppen. Om dette er på grunn av lettbrusen eller ikke, vet jeg ikke. Men, jeg har observert at stort sett de samme typene tiltrekkes av lettbrus. Sikkert noen her som er fan også, så jeg skal ikke være for bastant.

I mine øyne gjør lettbrus vondt verre, men det er uten å se på forskningen. Og her kan vi da ha et utgangspunkt til å begynne og diskutere kalorier inn vs ut.

Vet om flere som både drikker lettbrus og spiser lettprodukter som er overvektige. Lettsmør, lettmelk, lettsaft, sukkerfritt godteri etc. Det er noen søtstoffer, som f.eks aspartam som i enorme mengder har vist dødelighet på mus i forsøk. Men ikke veldig stor positiv korrelasjon. Men mange tenker kanskje ikke at lettprodukter inneholder kunstige søtningsstoffer som er mange, mange ganger søtere enn sukker, og gir insulinøkning. Det er også produkter som fordrer hyppige måltider etter min mening. Tror mange overvektige har mye å lære. Kroppen kan ikke forbrenne fett når insulinnivået er for høyt.

Lenke til kommentar
darkness| skrev (4 timer siden):

Over til noe helt annet.

Er det mange som har holdt treningen i gang gjennom koronaperioden?

Nå nærmer det seg jo et år fra første lockdown og innføring av masse nye smittevernsregler.

Jeg har trent jevnt og trutt når det har vært mulig. De gangene sentrene har måtte holde stengt så jeg fått låne utstyr med meg hjem (stang, vektskiver, manualer, benk osv).

Har vært nazi på bruk av håndvask, sprit, munnbind, møtt lite folk, holdt barna hjemme ved hvert minste lille host. Likevel har vi vært utrolig mye syk hele året. Jeg har følt meg tungpustet og lurt på om jeg har hatt korona. Hver gang jeg har presset meg litt på trening så har jeg fått vondt i halsen og hovne lymfekjertler på halsen. Har faktisk tatt koronatest hele 7 (!) ganger i frykt for å smitte andre. Har tenkt at immunforsvaret mitt er helt på tur.

Så slo det meg at jeg har vasket og vasket på utstyr på treningen. Hver skive, hver stang  noen ganger opp til 20 plater på én økt. Spray med klorblanding som pustes inn. Frykter for at det er lungene mine som rett og slett er irritert, og håper ikke jeg har påført meg selv noe varig skade.

Har ikke kunnskap nok til å si om dette stemmer, men jeg har jo i hvert fall hørt at det kan være en kobling mellom rengjøringsspray og astma. Kjapt søk på Google ga meg et par treff: https://forskning.no/forebyggende-helse-hygiene-menneskekroppen/rengjoringsspray-kan-gi-astma/991965 og https://www.nrk.no/livsstil/overlege-vil-forby-vaskespray-1.12319593

Ellers har jeg holdt treningen godt i gang her, bygde meg hjemmegym da det stengte ned første gangen og har ikke angret på den investeringen med tanke på hvor lenge det har vært stengt her i Oslo. Blitt god styrkeøkning, men verre med kondisen. 

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (10 timer siden):

Men mange tenker kanskje ikke at lettprodukter inneholder kunstige søtningsstoffer som er mange, mange ganger søtere enn sukker, og gir insulinøkning. Det er også produkter som fordrer hyppige måltider etter min mening. Tror mange overvektige har mye å lære. Kroppen kan ikke forbrenne fett når insulinnivået er for høyt.

Det gir ikke insulin-økning. Hadde det vært tilfelle hadde verdens diabetikere som er avhengige av insulin dødd. Nå er det heller ikke meningen at kroppen skal forbrenne fett ved insulin-utskillelse. Insulin er et metthet- og energiregulerende hormon. Ved høyt inntak av energi, er det meningen at kroppen skal lagre overskuddet og er helt normale fysiologiske reaksjoner. 

Når det gjelder aspartam er det her snakk om revers kausalitet; dvs motsatt årsaksammenheng. Overvektige går gjerne vekk fra sukkerbrus til sukkerfri brus og det er også det personer her har observert. I kliniske forsøk, når man matcher sukkerfri- mot sukkerbrus og vann, viser det et lite spontant fall i det totale energiinntaket; av og til også sammenlignet med vann. Noen ganger gir erstatningen et lite  hopp i energi, men ikke nok til at det matcher det inntaket man ville hatt med sukkerbrus. 

Det tyder på at søtbehovet vil delvis bli dekt av å skifte ut sukkerbrus mot sukkerfri brus og er å anse som et lite positivt tiltak om målet er å gå ned i vekt. 

Pliscin skrev (10 timer siden):

Det er noen søtstoffer, som f.eks aspartam som i enorme mengder har vist dødelighet på mus i forsøk.

Fenylalanin er den aminosyren med høyest potensielt toksitet av alle. Ved oppkokning av denne aminosyren, så kan den potensielt penetrere blod-hjerne-barrieren og være dødelig. Det er derfor alle sukkerfrie varianter har en advarsel om at det "er en kilde til fenylalanin". Denne aminosyren er også essensiell, som vi må tilført via maten. Alle her har autoamtisk blitt screenet for føllings sykdom/Fenylketonuri/FKU ved fødselen. Det er en sjelden tilstand hvor man mangler enzymet som omdanner fenylalanin til tyrosin. 

Det er også bakteppet til alle disse dyreforsøkene hvor en unngår fordøyelsen og bokstavelig talt sprøyter urealistiske mengder aspartam rett inn i rottehjerner, for å se hvor høy toksitetet vi snakker om og eventuelle mekanismer. Dessverre blir dette ofte misforstått med at aspartam er farlig, noe det ikke er. For aspartam tross alt, blir effektivt brytet ned i fordøyelsen.

Endret av Dukien
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Pliscin said:

Vet om flere som både drikker lettbrus og spiser lettprodukter som er overvektige. Lettsmør, lettmelk, lettsaft, sukkerfritt godteri etc. Det er noen søtstoffer, som f.eks aspartam som i enorme mengder har vist dødelighet på mus i forsøk. Men ikke veldig stor positiv korrelasjon. Men mange tenker kanskje ikke at lettprodukter inneholder kunstige søtningsstoffer som er mange, mange ganger søtere enn sukker, og gir insulinøkning. Det er også produkter som fordrer hyppige måltider etter min mening. Tror mange overvektige har mye å lære. Kroppen kan ikke forbrenne fett når insulinnivået er for høyt.

 

Yes, akkurat mine tanker.

Morsomt å ikke ha et lettprodukt i huset, og en gang var det et vennepar som tok med lettrømme til tacoen 😂 

Det folk også glemmer er at samtidig som studiene på at sukkererstatninger gjør vondt verre er inkonklusive, så er det faktisk samme sak med studiene som sier at det hjelper. 

 

Du nevner insulin. Har man insulin i blodet så forbrenner man ikke fett! Dersom en person har f.eks insulinresistens, så fikser ikke akkurat lettbrus problemet heller

 

Det blir snakket om at det kan hjelpe med moderate mengder, men moderate mengder betyr ikke frokost, lunsj og middag og alt i mellom. Hver eneste dag

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...