Gå til innhold

Størrelse og navn på partisjoner


Gummi-Tarzan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt å partisjonere den interne harddisken min på 200GB. Den består i dag av kun èn partisjon C:

(skal bruke PartitionMagic 8.0 til jobben)

 

Noen som har tips til antall partisjoner og størrelser?

 

Og så en liten detalj: Hvordan navngir man de nye partisjonene? (D og E er jo allerede opptatt av DVD-rom/DVD-brenner)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2stk

15-25gb til OS og resten i en. partisjon på 175-185gb krever litt sjølvkontroll.

Lag egne grunn mapper MP3, Spill, DivX osv...

 

Partition Magic fixer navn sjøl

 

Personlig flytter eg alltid mine dokumenter vekk frå C: partisjonen.

Dette for å ungå å ødlegge noe ved reinstalering av windows

Endret av meanbean
Lenke til kommentar

Dersom jeg deler HD i to, bør det da kun ligge windows på den første delen? Jeg er vant fra tidligere PC til å ha windows+andre programmer på C: og diverse data på D:

Bør det være slik at C: kun brukes til windows, og andre programmer legges på D: eller er det greit å legge andre progammer på samme partisjon som windows?

Lenke til kommentar
Det er ingen vits og partisjonere disken så lenge du kjører NTFS (det bør du gjør så lenge du skal jobbe med store vidofiler) som fil system. Med "gamle" FAT32 tjente du noe ekstra plass på HDen, dette oppnår du ikke i NTFS.

jeg ser ikke logikken bak dette utsagnet...er det fat32 vs ntfs og filsystemoverhead du tenker på? bah!

 

men seriøst

egen partisjon/disk til OS og applikasjoner er kjekt dersom uhellet skulle være ute. en formatering river ikke med seg hele sullamitten. videre er data og OS (+ apps) mer eller mindre uavhengige av hverandre...

 

forskjellig clustersize på OS-partisjon og datapartisjon er kjekt-å-ha (ytelse)

fragmentering er også noe å tenke på...(ytelse)

 

optimalt er egen (rask) disk til OS slik at datadisker plugges inn og ut på måfå

 

størrelse på systemdisken (les: OS- og appsdisken) har meanbean nevt, dog min synsing på dette området er 10-20 gig, men det er såklart avhengig av mengden apps man har installert, om swap er på c:\ osv

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...