Gå til innhold

Partisjonering av harddisk


Anbefalte innlegg

Først av alt: takk til dere som svarte på innlegget mitt om ekstern HD i går! (Har i dag gått til innkjøp av følgende eksterne disk: LaCie 160GB FW400/800/USB2.0 Harddisk Ekstern, 7200RPM, 10ms, 2MB cache , og håper jeg blir fornøyd med den.)

 

Holder imidlertid på å klargjøre den interne harddisken på maskinen min (200GB)

Denne består av bare en partisjon, C:

Det er vel lurt å partisjonere den? Noen med peiling som kan gi tips til antall partsjoner?

Størrelser på partsjonene?

Egnet programvare til partisjoneringen?

Lar det seg gjøre å partisjonere uten å slette data som er på denne HD?

 

SYNES DETTE ER ET GLIMRENDE FORUM, OG SETTER STOR PRIS PÅ AT DET ER NOEN SOM TAR SEG TID TIL Å SVARE!!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om jeg kan svare på alt, men kan ihvertfall svare på noe.

 

du kan benytte partition magic til å partisjonere uten å miste data. dette programmet koster penger. tror du kan finne noe gratis eller shareware på download.com. synes å huske å ha lest om noen slike et eller annet sted. feks pcworld.no har link til mange gratis gode programmer. husk å ta backup først.

du kan benytte win til å partisjonere, men da forsvinner dataene.

redhat.com har et verktøy som er tekstbasert og gratis, men det er ment for å gjøre plass til å legge inn linux. kan kanskje funke, men har ikke sjekket ut.

 

jeg benytter enten to eller tre partisjoner. en til programmer og win og en eller to til lagring. feks en til bilder/video og en til annet du vil ta vare på. den til win og programmer bør være ganske stor. på en så stor harddisk ville jeg tatt 60-70 gb. det bør holde i plenty, men tenk gjennom hvilke programmer du skal legge inn og hvor stor plass de tar.

 

du bør ha plass på den interne harddisken til å jobbe med redigering. deretter lagre resultatet på den eksterne.

 

håper noe var nyttig

Lenke til kommentar

på sidene til symantec står det at partition magic ikke kan klare disker større enn 80 gb. synes det var lite. du kan jo forsøke å sende dem en mail.

 

kjapt søk på download.com. feks programmet partition-manager:

http://www.download.com/Paragon-Partition-...tml?tag=lst-0-4

har ikke brukt det, men kanskje en mulighet? billig og teste opp til disker på 500 gb står det.

 

vet ikke noe mer om hvilken harddisk du bør bruke til redigering. firewire er jo raskt, så det går sikkert. kanskje forumet på amac.no kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
på sidene til symantec står det at partition magic ikke kan klare disker større enn 80 gb.

Det tviler jeg på, ettersom jeg har partisjonert min 160gb harddisk med Partition Magic.

Kanskje det var en eldre versjon av programmet som bare klarte disker på 80gb? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...