Gå til innhold

Advarsel mot å kjøpe "ferdig PC" - f.eks. Medion


Anbefalte innlegg

Har kjøpt Medion PCen fra COOP som jeg testet her;

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...p,and,test&st=0

 

Ulempene er der og blant annet nevnes;

- Mangel på SATA støtte

- 2MB cache på HDD

- CL3 minne (ikke så viktig på AMD64 system, men dog...)

 

Lurte på å bytte hovedkort til MSI K8NM - FISRB.

 

Spurte Medion hvordan dette vil påvirke garantien til andre komponenter (som skjermkort etc.) for å være på den sikre siden;

 

Les svar under:

>> Hei!

>> Denne maskinen ble levert med IDE disk og et

>> hovedkort som ikke hadde SATA støtte (noe som er

>> svært svakt og ikke i følge VIAs "standard").

>> Hovedkort MS-7010 (MSI).

>>

>> Har en SATA disk liggende som jeg ønsker å sette

>> inn og vurderer å bytte hovedkort (til MSI K8NM

>> FISRB) for å kunne benytte denne istedenfor å

>> sette inn SATA kontroller (nesten like dyrt).

>>

>> Lurer på hvordan dette påvirker garantien til

>> andre komponenter som for eksempel skjermkort

>> etc. Skjønner at dere ikke står ansvarlige for

>> hovedkort.

>>

>> Takker for svar.

>>

>>

>> Mvh,

>> XXXXXXXXXXXX

>>

>>_______________________________________________________

 

Svar fra Medion:

 

 

YYYYYYYYYYY  skrev:

 

> Hei!

> Et såpass stort inngrep som å skifte hovedkort vil dessverre føre til at

> garantien bortfaller.

>

> Med venlig hilsen / Best Regards

___________________________________________________________

 

Min reply:

 

 

På alle komponenter?

Skjermkort og DVD brenner?

 

Er ikke dette litt vell tåpelig? Det vil jo i praksis si at alle komplette PCer kjøpt av Medion ikke kan oppgraderes, og bare gi enda et argument på hvorfor man skal styre unna ferdigproduserte datamaskiner.

 

Dersom jeg kjøper en bil og bytter noen deler så gjelder fremdeles garantien på de orginale delene, mener jeg.

 

Er overrasket over dette svaret, da jeg bare spurte for å ha mitt på "det tørre" ved. evt videresalg e.l.

 

Venter på endelig svar før jeg kontakter forbrukerrådet og forhører meg om deres mening.

 

Vill ellers nevne at det er betenkelig å selge en datamaskin med VIA K8T800 brikkesett uten SATA støtte.

 

 

Mvh,

XXXXXXXXXXXXX

 

 

Til moderator: Håper og tror denne er postet rette plassen... i ettertid ser jeg at den kanskje passer best under "Webshop- og butikkdiskusjoner", men er vel meget passende her og?

Endret av JEG76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel....de kan i alle fall ikke gi deg support hvis du gjør slikt, og de vet jo ingenting om dette gjøres av en godkjent tekniker, så jeg skjønner det godt jeg. Det kan lett skje at du plutselig var litt "ladet" da du begynte å pirke inni der... Så jeg skjønner godt at garantien faller bort. Garantien gjelder jo som regel for hele pc'en, og ikke komponentene... det er derfor det er så greit å bygge selv. Individuelle garantier. :D

 

Hilsen Steffen

Lenke til kommentar

1. Man får hva man betaler for..(i dette tilfelllet vil jeg faktisk si at du får mer enn hva du betaler for :thumbup: ).

2. Bytte av hovedkort er et relativt stort inngrep, tviler på at du finner noen PC-leverandører som vil godta et slikt inngrep. At Medion nekter har jeg full forståelse for, prisen tatt i betraktning... :roll:

Lenke til kommentar

Dette blir nok i kategorien "for dumt" er jeg redd. HK er tross alt den viktigste komponenten i en PC, og du kan tross alt gjøre ganske mye feil ved et slikt skifte. Hva hadde du forventet til en PC til noen skarve tusenlapper? Det er jo en grunn til at den er billig da...

 

Biffo

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si at garantien på de komponenter ryker, men til gjengjeld, så har du selv tatt ut produktene og satt dem på noe som hoved-produsenten ikke støtter. Så hvis du må gå gjennom medion sin support, eller coop, eller hvem nå det er som tar seg av det, så er det sannsynlig riktig at din garanti hos dem bortfaller.

 

De kan jo tenkes at det er statisk elektrisitet som dreper HDD'en eller skjermkortet i prosessen, så er det jo helt riktig at garantien ikke skal gjelde. Så de kan enkelt å greit si at alle inngrep av ikke-godkjent service sted fjerner garanti.

Lenke til kommentar
Garantien fra produsenten av hver enkelt komponent gjelder vel uansett. Eller?

Godt poeng, men jeg tror du kun kan gjøre evt. garantispørsmål gjeldende mot "hovedprodusenten". Så kan de igjen kreve dekket evt. garantisaker hos sine underleverandører. Bryter man garantibetingelsene til hovedleverandør sitter man således fint i det :ermm:

Lenke til kommentar

Når du kjøper komplett pc så får du garanti på pcen som ett produkt. Samme som med playstation. Skrur du opp playstationen og begynner å tulle inni der, mister du garantien. Sony eller de som står for garanti er vel ikke spesielt begeistret for å gi garanti på resten av delene som du ikke bytter.

 

Kan du ikke spørre om å få sende inn pcen slik at de "kvalifiserte teknikerne" deres kan ta hånd om det da?

Lenke til kommentar
Kan du ikke spørre om å få sende inn pcen slik at de "kvalifiserte teknikerne" deres kan ta hånd om det da?

Det tror jeg ikke de gjør, da support bare logger seg på et nettsted og leser opp standard problem/løsninger osv, der forutsetningen er de produkter som kom med PC'en. Akkurat som med Dell.

 

Tror uansett ikke at endring av ting går under "gratis" kategorien heller. Ekstra-service koster som regel kassen.

Lenke til kommentar
Skrur du opp playstationen og begynner å tulle inni der, mister du garantien. Sony eller de som står for garanti er vel ikke spesielt begeistret for å gi garanti på resten av delene som du ikke bytter.

Men dette er jo litt annerledes. Jeg mener at man ikke burde miste garantien på f.eks. DVD-brenneren fordi man har skiftet en minnebrikke e.l.

 

Jeg kjenner en person hvis Playstation gikk i stykker etter 2 år eller noe i den duren. Butikkens garanti hadde iallefall utgått. Han leverte den likevel inn, og det ble oppdaget at det var laseren som var gåen. Og den var det visst 5 års garanti på, så han fikk helt ny.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner en person hvis Playstation gikk i stykker etter 2 år eller noe i den duren. Butikkens garanti hadde iallefall utgått. Han leverte den likevel inn, og det ble oppdaget at det var laseren som var gåen. Og den var det visst 5 års garanti på, så han fikk helt ny.

Det er nok reklamasjon og ikke garanti.

 

Man har lovpålagt reklamasjon på to eller fem år avhengig av forventet levetid på produktet.

 

Garanti er frivillig og gis av produsent eller forhandler. Den skal gi deg utvidede rettigheter i forhold til reklamasjon.

Lenke til kommentar

Er det et sånn problem da. Du får hva du betaler for, og spesifikasjonene finner du på dinside og på forumet under coop pc tråden.

 

Billig pc med mye ytelse.

 

Hvis du er skruppelløs så kan du bare skifte hovedkortet og tar vare på det. Hvis det skulle skje noe, noe som er lite sannsynlig med mindre du ikke har peiling, skifter du bare tilbake til det gamle hovekortet uten å si ifra.

 

Skjønner de godt at de nekter deg garanti når man gjør et slikt ingrep i en pc, du endrer maskina radikalt i grunn.

Lenke til kommentar

er faktisk mer avh. av mer MHz..... lest tester og prøvd selv-

 

Men la oss ikke diskutere det i denne tråden

 

KVTL: Igjen: For eller mot -> Samma søtten!!! Dette er en advarsel / til info.

 

 

Ang COOP tråden og testen;

Klar over det.... det er jeg som har laget disse tråden og testet den!!!

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...