Gå til innhold

Test av Canon Digital Ixus 40


Anbefalte innlegg

Alastor : Om jeg vet så mye mer om kamera enn deg, vet jeg ikke. Kanskje jeg bare har sterkere meninger :) Ellers er det jo så klart bra at en kundebehandler kan anbefale kamera, og man må se på kundens behov. Når jeg blir spurt "Hva ville du valgt?" Svarer jeg først ut i fra mine preferanser, og hvorfor jeg ville valgt det, men deretter sier jeg "men ettersom du vektlegger..." og trekker frem de kamera som vil passe kundens behov best. På den måten tror jeg kunden får tillit til meg, fordi jeg gir to sider av samme sak, og viser at jeg ikke har én favoritt blant kameraene vi selger. Gir da inntrykk av at jeg faktisk setter meg inn i kundens behov, og ikke tenker kun profitt. Tror egentlig jeg er en litt dårlig selger på den måten, fordi jeg ikke har samvittighet til å "lure" kunder for å skaffe butikken mer penger :!: Heldigvis vil sjefen der jeg jobber at vi ikke skal lure kunder, så da beholder jeg kanskje jobben da. Hehe.

 

ClickClick : Neida, som sagt tror jeg ikke den jevne familiefotograf vil merke forskjell på Ixus 30/40 og Ixus 430/500. Men forskjellen er der. For de fleste vil nok imidlertid fordelene med raskt avtrykk, mindre kamera, større skjerm og bedre design være avgjørende. Mange av de som kjøper Ixus 30/40 der jeg jobber, kjøper det nettopp på grunn av disse grunnene... men litt skremmende er det at det også er veldig mange som kjøper det utelukkende på grunn av utseende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skal vel heller ikke glemme at IXUS 40 har den samme prosessoren som sitter i EOS 1D Mk II. Som kjent er jo dette verdens raskeste profesjonelle pressekamera. Så her fins det hastighet som de fleste konkurrenter bare kan drømme om!

 

Afseth: Joda, utseende på kamera og det meste annet elektrisk er veldig viktig for de fleste. De siste 3 mobiltelefonene jeg har kjøpt var "fete", -ikke bra :D

300D har jo lidd mye under massiv kritikk pga utseende.

Folk mener t.o.m. at det er et dårlig kamera nettopp pga dette(undervbevisst).

Salget av 300D har jo eksplodert igjen nå som den sorte er lansert!

Det er jo akkurat det samme kamera, men i en annen farge som tiltaler flere, og jeg kan ikke huske å ha sett at "den sorte" har fått noe annet enn positiv kritikk.

 

Merkelig dette ja.. :hmm:

Lenke til kommentar

Har kjøpt et Ixus 40 på Elkjøp som nå bl.a allerede har vært med på en ferie. Om jeg beholder det vet jeg ikke enda, og det pga:

 

- Sliter tungt i dårlig lys

- Treg fokus

- Gir mange uklare bilder

- Blitzen gjør alt som er nærme tidvis helt hvitt. Ofte lyser den altfor skarpt opp det i forgrunnen, og alt i bakgrunnen forsvinner i "mørket".

 

Etter en byferie på en årstid hvor solen går ned kl 1600, så var disse tingene ekstremt irriterende. De samme problemene gjelder forøvrig også innendørs.

 

Ellers er det en genialt kamera. Uten etui merker man ikke at man har det i innerlomma. Ladet før jeg dro hjemmefra og var borte i 3 dager uten å måtte lade på nytt, med normalt bruk som for meg er en god del bilder mer enn snitt turisten! Og designmessig er det en perle.

 

Det er vel noe med at man ikke skal forvente alt for mye av et kamera som veier 115 gram og er ca 2 cm tykt. Det er i lomma når du trenger det, og kvaliteten for Ola Dunk er nok mer en god nok. Og hvem i pokker sitter å printer alt i a4. Om jeg til nød printer så er det 10x15. Visningen skjer med dvd på tv eller projektor, og det gjelder vel flere og flere.

 

Mvh Ben :whistle:

Lenke til kommentar
Ixus vs Exilim

 

Hvordan oppleves kameraet mot sin kanskje største konkurent, Casio Exilim Z-40/50/55?

Kameraet er garantert bedre enn Z40. Når det gjelder Z55 så er det andre problemer med billedkvaliteten, nemlig støy som gjelder. Ellers så er kameraene så godt som like.

 

Panasonic FX2 eller 7 er veldig gode alternativer om man skal ha knøttsmå kameraer og allikevel bevare billedkvalitet, eller sony DSCP100 eller 150 om man ikke skal ha alt knøttlite.

Lenke til kommentar

Jeg har også skaffet Canon Ixus 40. Hadde tidligere Canon Powershot A60.

Gadget feelingen er helmaks og er fornøyd med brukevennligheten, spesielt

video på 640x480 og 30 bilder/s er knallbra! Blitzen kan være litt skarp på

nære objekt som sagt tidligere her, men røde øyne er ikke problem hvis man

"skyter" hjelpelampe lyset litt i trynet på personen før man trykker av :-)

 

Noe jeg er usikker på Ixus 40 er valg av lukkerhastighet. På A60 var det en

egen "sport" funksjon på modushjulet som tok bra bilder av ting i bevegelse.

På Ixus 40 ser jeg ingen direkte liknende hurtigfunksjon. Men det er en modus

på Ixus 40 som heter "Dyr & Barn" som visstnok skal være modus for ting

i bevegelse, men virker ikke som den er like effektiv.

 

Er det i manuell modus mulighet å få til samme funksjon som "sport" modus

på Powershot kameraene? Jeg har testet stille inn på lukkertid funksjonen som

er fra 1 til 15 sek, men det er vel litt seint for sportsbilder feks?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal kjøpe minnekort til mitt Ixus 30 nå, og lurte på hvilket jeg bør kjøpe. Har hørt at det er ganske viktig og kjøpe ett raskt minne kort, og ett mellomstort ett siden det tross alt tar 2mb\s for film :\

 

Tenkte helst å bruke under 500kr.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt IXUS 40 og testa det.

 

Det er vel noe individuelt, men jeg synes ikke bildene ble noe bedre enn på mitt gamle IXUS 400.

 

Blitsen synes jeg var veldig svak.

 

Lokket som dekker over USB kontakten synes jeg var noe elendig plastmøkk. Jeg liker gummidekslet på de gamle IXUSene bedre. Mye lettere å ta av og på.

 

Ellers er kameraet pent, lite og raskt i bruk og jeg likte kvaliteten på videodelen.

Hvem gidder å oppgradere fra ixus 400 til 40?? Greit nokk et bedre kamera, men det er akkurat som å oppgradere fra en datsun bluebird 1986 modell til en 1987, den har liksom ikke så mye mer å by på annet enn litt stas...

 

Men ok, skal ikke legge meg borti det. Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Jeg har hatt IXUS 40 og testa det.

 

Det er vel noe individuelt, men jeg synes ikke bildene ble noe bedre enn på mitt gamle IXUS 400.

 

Blitsen synes jeg var veldig svak.

 

Lokket som dekker over USB kontakten synes jeg var noe elendig plastmøkk. Jeg liker gummidekslet på de gamle IXUSene bedre. Mye lettere å ta av og på.

 

Ellers er kameraet pent, lite og raskt i bruk og jeg likte kvaliteten på videodelen.

Hvem gidder å oppgradere fra ixus 400 til 40?? Greit nokk et bedre kamera, men det er akkurat som å oppgradere fra en datsun bluebird 1986 modell til en 1987, den har liksom ikke så mye mer å by på annet enn litt stas...

 

Men ok, skal ikke legge meg borti det. Bare en tanke...

Det er en del ny teknologi i IXUS 40 som ikke IXUS 400 har, men det hjelper jo lite når jeg ikke likte bildekvaliteten på IXUS 40. Så teknologimessig er nok steget en del lenger enn "en ny årsmodell".

Lenke til kommentar
Jeg har hatt IXUS 40 og testa det.

 

Det er vel noe individuelt, men jeg synes ikke bildene ble noe bedre enn på mitt gamle IXUS 400.

 

Blitsen synes jeg var veldig svak.

 

Lokket som dekker over USB kontakten synes jeg var noe elendig plastmøkk. Jeg liker gummidekslet på de gamle IXUSene bedre. Mye lettere å ta av og på.

 

Ellers er kameraet pent, lite og raskt i bruk og jeg likte kvaliteten på videodelen.

Hvem gidder å oppgradere fra ixus 400 til 40?? Greit nokk et bedre kamera, men det er akkurat som å oppgradere fra en datsun bluebird 1986 modell til en 1987, den har liksom ikke så mye mer å by på annet enn litt stas...

 

Men ok, skal ikke legge meg borti det. Bare en tanke...

Det er en del ny teknologi i IXUS 40 som ikke IXUS 400 har, men det hjelper jo lite når jeg ikke likte bildekvaliteten på IXUS 40. Så teknologimessig er nok steget en del lenger enn "en ny årsmodell".

Poenget mitt var at skulle man først ta et steg, burda man også ta et steg og ikke et musskritt!!

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at skulle man først ta et steg, burda man også ta et steg og ikke et musskritt!!

Det er ikke bare design som er nytt på Ixus 40. Det som irriterte mest med 400/430/500 kameraene var alt for treg autofokus og dårlig batterilevetid. Mange klaget også over for liten skjerm, og det var ikke det minste kameraet på markedet.

 

Nå er autofokusen på høyde med andre kamera i samme prisklasse, batterilevetiden er forbedret, skjermen er blitt mye større og det er like lite som de minste zoom-kamera på markedet.

 

Så har du design i tillegg, samt at noen knapper er flyttet litt på slik at kameraet er blitt litt mer brukervennlig.

 

Det er ofte mer enn man ser av forbedringer fra en modell til en annen. Men jeg er enig... har man Ixus 400, så er det ingen umiddelbar hasteaksjon å gå over til Ixus 40, men det gjelder ved alle kamerakjøp... man kjøper sjelden neste versjon av et kamera. Når dette er sagt, så er faktisk bildekvaliteten på forrige generasjon av Ixus kamera bedre, så hvis man er kresen og ser slike ting, er det kanskje lurt å beholde sitt gamle Ixus kamera uansett.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at skulle man først ta et steg, burda man også ta et steg og ikke et musskritt!!

Det er ikke bare design som er nytt på Ixus 40. Det som irriterte mest med 400/430/500 kameraene var alt for treg autofokus og dårlig batterilevetid. Mange klaget også over for liten skjerm, og det var ikke det minste kameraet på markedet.

 

Nå er autofokusen på høyde med andre kamera i samme prisklasse, batterilevetiden er forbedret, skjermen er blitt mye større og det er like lite som de minste zoom-kamera på markedet.

 

Så har du design i tillegg, samt at noen knapper er flyttet litt på slik at kameraet er blitt litt mer brukervennlig.

 

Det er ofte mer enn man ser av forbedringer fra en modell til en annen. Men jeg er enig... har man Ixus 400, så er det ingen umiddelbar hasteaksjon å gå over til Ixus 40, men det gjelder ved alle kamerakjøp... man kjøper sjelden neste versjon av et kamera. Når dette er sagt, så er faktisk bildekvaliteten på forrige generasjon av Ixus kamera bedre, så hvis man er kresen og ser slike ting, er det kanskje lurt å beholde sitt gamle Ixus kamera uansett.

Joda, det er bedre enn de andre kameraene du nevner! Men jeg synes steget er så lite i forhold til det at bildene ikke blir særlig mye penere. Misforstå meg rett; Det er et godt kamera, bevares, men å oppgradere fra Ixus 400 synes jeg er et lite steg. Bildekvaliteten på de 2 kameraene er så liten, at jeg ville heller ha ventet litt og kjøpt meg et enda bedre kamera, eller tatt ett større steg i dag. Mange små steg i utviklingen, blir ofte fort dyrt å følge med!

 

Men dette er bare en tanke jeg sitter med... Var nettopp i samme situasjon: Tenkte på å oppgradere fra 10D til 20D, men utsatte det etter at jeg hadde prøvd kameraet. 20D er et bedre kamera, men ikke så mye bedre at jeg ville solgt 10D for 4-6000 for så å kjøpt et 20D til 12-14000. Steget ville vært for lite. I stedet valgte jeg å beholde min 10D enda litt lengre å kanskje oppgradere til neste versjon kommer... Ingen som deler min tankegang?

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at skulle man først ta et steg, burda man også ta et steg og ikke et musskritt!!

Det er ikke bare design som er nytt på Ixus 40. Det som irriterte mest med 400/430/500 kameraene var alt for treg autofokus og dårlig batterilevetid. Mange klaget også over for liten skjerm, og det var ikke det minste kameraet på markedet.

 

Nå er autofokusen på høyde med andre kamera i samme prisklasse, batterilevetiden er forbedret, skjermen er blitt mye større og det er like lite som de minste zoom-kamera på markedet.

 

Så har du design i tillegg, samt at noen knapper er flyttet litt på slik at kameraet er blitt litt mer brukervennlig.

 

Det er ofte mer enn man ser av forbedringer fra en modell til en annen. Men jeg er enig... har man Ixus 400, så er det ingen umiddelbar hasteaksjon å gå over til Ixus 40, men det gjelder ved alle kamerakjøp... man kjøper sjelden neste versjon av et kamera. Når dette er sagt, så er faktisk bildekvaliteten på forrige generasjon av Ixus kamera bedre, så hvis man er kresen og ser slike ting, er det kanskje lurt å beholde sitt gamle Ixus kamera uansett.

Joda, det er bedre enn de andre kameraene du nevner! Men jeg synes steget er så lite i forhold til det at bildene ikke blir særlig mye penere. Misforstå meg rett; Det er et godt kamera, bevares, men å oppgradere fra Ixus 400 synes jeg er et lite steg. Bildekvaliteten på de 2 kameraene er så liten, at jeg ville heller ha ventet litt og kjøpt meg et enda bedre kamera, eller tatt ett større steg i dag. Mange små steg i utviklingen, blir ofte fort dyrt å følge med!

 

Men dette er bare en tanke jeg sitter med... Var nettopp i samme situasjon: Tenkte på å oppgradere fra 10D til 20D, men utsatte det etter at jeg hadde prøvd kameraet. 20D er et bedre kamera, men ikke så mye bedre at jeg ville solgt 10D for 4-6000 for så å kjøpt et 20D til 12-14000. Steget ville vært for lite. I stedet valgte jeg å beholde min 10D enda litt lengre å kanskje oppgradere til neste versjon kommer... Ingen som deler min tankegang?

Jo da. Jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Ser at minnekort har blitt endel billigere i disse dager. Og lurer derfor på om jeg like godt skal kjøpe meg et high-speed kort. Ser Sandisk (Ultra II) har noen på 10/9MB i lese-/skrivehastighet og Kingston (Digital Elite Pro) har 5MB eller de "gamle" med 1,5MB hastighet. Blir evt. et 512MB av eldre type eller 256MB av de nye raske.

 

Lagrer kameraet bildene så raskt i disse dager at man merker forskjell? Man merker vel forskjell når man stapper d i kortleser'n og fører over til PC, men bortsett fra det lissom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...