Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Holder på å fikle med et lite prosjekt på skolen og har i den forbindelse lyst til at programmet skal komme med en liten lydsnutt når en spesiell hendelse inntreffer. Problemet er at ingen på skolen kan noe særlig om dette og jeg finner ikke så mye på Java API-sidene som jeg kan bruke...

 

Noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan få spillt av en liten .wav fil ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omtrent slik kan det se ut (jeg bruker dobbelbufring):

 

import java.awt.*;
import java.applet.AudioClip;



public class lydklipp extends java.applet.Applet
implements Runnable{

   Thread runner;
   Graphics offscreen;
   Image offscreenImg;
        
   AudioClip skudd;
  
    public void init(){

   	
   	offscreenImg = createImage(size().width, size().height);
 offscreen = offscreenImg.getGraphics();

 skudd = getAudioClip(getCodeBase(), "GUNSHOT7.wav");

 }

 

For å spille av lyden:

 

skudd.play();

 

Hvis det er en lang lyd må du også bruke

 

skudd.stop();

, for ellers vil lyden fortsette selv om brukeren lukker nettleseren.

Lenke til kommentar
Hmm ... kan se på den Java Sound-guide'n når jeg kommer hjem. (Noen må jo jobbe sent også).

 

Litt av poenget er at jeg ikke ønsker å bruke Applet. Det skal være et helt vanlig program... som kan klare å komme med en "Plong"-lyd eller noe sånt ;)

 

Trenger ikke lage deg en applet, nei. Jeg bruker audioclips i en applikasjon, og det virker fint.

 

Start med å laste inn lyden når du starter programmet:

plong = java.applet.Applet.newAudioClip(getClass().getResource("plong.wav"));

Så bruker du bare plong.play() for å starte avspilling av lyden.

Lenke til kommentar
Hmm ... kan se på den Java Sound-guide'n når jeg kommer hjem. (Noen må jo jobbe sent også).

 

Litt av poenget er at jeg ikke ønsker å bruke Applet. Det skal være et helt vanlig program... som kan klare å komme med en "Plong"-lyd eller noe sånt ;)

 

Trenger ikke lage deg en applet, nei. Jeg bruker audioclips i en applikasjon, og det virker fint.

 

Start med å laste inn lyden når du starter programmet:

plong = java.applet.Applet.newAudioClip(getClass().getResource("plong.wav"));

Så bruker du bare plong.play() for å starte avspilling av lyden.

Så supert !! :)

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...