Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

varmeapparat virker plutselig dårlig


eander

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være at du har for lite vann i radiatoren. Dette kan medføre at varmeapparatet ikke får varmt vann fra motoren. Man behøver ikke å merke det på motorens temperatur før vannivået blir enda lavere.

 

Ellers kan det være at termostaten din er gåen, og da vil du se at motortemperaturen din er lavere enn normalt.

Lenke til kommentar

Jeg har omtrent det samme problemet på bilen min. Det som er litt rart er at temperaturen i følge tempmåleren i bilen er normal, men den gir rett og slett ikke ordentlig varme fra apparatet. Jeg dekte til fronten på radiatoren helt med ei pappskive, ikke engang det hjalp noe særlig. Jeg har kjøpt en ekstra varm termostat (92 grader) og håper at det hjelper. Helst tror jeg at det er noe galt med varmeapparatregistret, det blir gøy å demontere hele dashbordet... NOT!

Lenke til kommentar
Det kan være at du har for lite vann i radiatoren. Dette kan medføre at varmeapparatet ikke får varmt vann fra motoren. Man behøver ikke å merke det på motorens temperatur før vannivået blir enda lavere.

 

Ellers kan det være at termostaten din er gåen, og da vil du se at motortemperaturen din er lavere enn normalt.

Jeg hadde litt lite vann på radiatoren. Har fyllt på nå, så jeg får se i morgen om det hjelper.

Ellers er motortemperaturen min som normal.

Hvis jeg må skifte termostat, er det dyrt ???

Lenke til kommentar
Jeg hadde litt lite vann på radiatoren. Har fyllt på nå, så jeg får se i morgen om det hjelper.

Ellers er motortemperaturen min som normal.

Hvis jeg må skifte termostat, er det dyrt ???

Nei en termostat koster ikke rare greiene. Kanskje rundt en hundrings? Er som regel lett å skifte også. Skru opp et par skruer, søle litt vann/kjøleveske, ta ut den gamle, sette inn den nye, og skru til igjen.

 

Du kan ta ut den gamle og sjekke den i en kjele vann som du koker opp. Det er en bimetallfjær som "strekker" seg ved temperaturforandringer. Den skal åpne før det koker opp, ca 80-90 *c. Det finnes termostater som åpner ved forskjellig temperatur.

Lenke til kommentar
  • 15 år senere...

Såfremt tempraturen på motoren er nornal,så kan du avskrive  det.    Dersom det er blitt konstatert lite vann på radiatoren / motoren kan det ha gått luft i systemet.

Dersom dette er en eldre bil kan det vera at radiatoren på varmeapp.  har gått seg seg tett , og dårleg sirkulasjon.   ( ta av tilførselslanger og spyl igjennom varmeapperatet m/  svakt trykk på vannslangen).

Kan vera reguelringkrana på varmeapperatet  som har hengt seg opp, og ute av funksjon.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...