Gå til innhold

Film: Trailer til "I Skyggen Av Sannheten"


Anbefalte innlegg

Filmen jeg har redigert heter "I skyggen av sannheten" og er en kristen film på 54 minutter regisert av min bror og en kamerat - filmet i sommer og høst. Premieren er søndag den 21. i den lokale kirken.

 

linken til traileren er http://home.no.net/thekladd/TrailerFull2.avi

 

den er 1:08 lang og tar ca 4 mb

redigert med pinnacle studio 9

 

 

komenter hva du synes - den er kristen, lev med det, men er den ok kvalitetsmessig? ser filmen grei ut? fikk du lyst til å se hele? hva om du hadde vært kristen? lol :!:

 

neida... bare komenter i vilden sky :p

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svært vanskelig å gi så mye tillbakemelding basert på en trailer men det her er førsteinntrykkene av både selve traileren og filmen. Kan godt hende jeg bommer på hvordan filmen er, men det er dette jeg sitter igjen med etter å ha sett traileren.

 

Teknisk sett synes jeg at dere spesiellt må jobbe med lyssetting. Den er for mørk og gjør at endel av bildene grumsete og detaljene forsvinner.

 

Kan ikke kommentere stort om klipp og slikt på bakgrunn av traileren, men det virket som om det er endel lange halvnære statiske bilder. Jeg ville ha variert kamerautsnittende og vinklene mer, og forsøkt å bruke kamera som noe mer enn en nøytral tilskuer.

 

Rent dramaturgisk så skurrer det for meg når hun sier" Jesus, elsker deg, pøh". Å la en person snakke med seg selv på film, er sjelden en god måte å illustrere en persons sinnstemming på. Det blir for overtydig og virker for lettvint. Illustrer heller hennes indre tanker og følelser gjennom handling, så blir det mer troverdig.

 

Synes heller ikke at det er noen god ide å legge premissene så klart frem i en trailer som dere gjør ved å bruke enkelte av de fortekstene. Nå vet jeg at filmen handler om en ung jente som etter filmens mening, svikter sannheten ved å prøve å leve sitt eget liv, og at det kommer til å gå dårlig. Jeg trenger ikke å se filmen, jeg vet allerede hva som skjer. Det hele blir for lineært og uspennende.

 

I en trailer må det antydes hva som skjer , for mye informasjon er ikke bra. En mer spennende trailer hadde foreksempel kunne begynt med å vise hennes lykkelige liv i vennegjengen og familien. Etterfulgt av den dramatisk hendelsen/hendelsene som får henne til å tvile på om dette er veien for henne. Så noen klipp av familiens fortvilelse ettersom hun driver bort fra dem. Men la slutten stå åpen. La publikum få en grunn til å se filmen. Ikke fortell dem hvordan det går.

 

Jeg får også inntrykk av at den er svært moraliserende, både fra fortekstene og tittelen. Moral i film må behandler med respekt. Det har ingenting å gjøre med om den er kristen eller ikke. Du må gjerne ha en sterk moral du ønsker å uttrykke i filmen, men vis meg den gjennom filmens handling. Få meg til selv å komme til konklusjonen at at det hun gjorde var et galt valg og at hun skulle ha fulgt "sannheten", etter at jeg har sett filmen.

Når du legger ut denne moralen så tydelig med fortekseter i traileren, forteller du ditt publikum hva du ønsker at de skal få ut av filmen. Det er ikke din jobb, det er opp til deg å gjøre filmen så bra at konklusjonen gir seg selv. Jeg vil aldri bruke 1 time på å se en film jeg både vet handling på, og som så tydelig har signalisert filmens konklusjon. Husk at når jenta kommer i et dilemma, så bør publikum kunne identifisere seg med det dilemmaet. På den måten vil de føle for henne, og ønske at hun tar de riktige valg. Hvis du i utgangspunktet tar en ovenfra og ned holdning, blir filmen en 1 times skjennepreken og det er ikke spesiellt spennende å se på, iallefall ikke for den vanlige publikummer.

Jeg har sett mange filmer hvor filmskaperen ønsker å komme med noe som står hjertet hans nært. Ofte går de i fella med å gjøre ting overtydlige og det gjør filmen mindre trovedig. En slik film må være troverdig hvis den skal kunne påvirke sitt publikum. Og spesiellt hvis den ønsker å appellere til de utenfor sitt kjernepublikum.

 

Less iss more. La så mye som mulig foregå inne i hodet på ditt publikum.

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Takk for godt svar :)

 

Egentli så lar trailener her slutten stå åpen... for hun har ikke tatt valget enda - den bare viser at livet henes har gått skeis når ei annen stjal kjæresten - og broren som etterpå har kjørt henne hjem. Egentlig ganske vanlig story, selv for ikke kristne, som presanteres... forskjellen er at vi vet utifra traileren at moren og broren er kristne og at deres overbevisning ikke definerer hennes liv som godt, og som hun innerst inn vet - grunnet barnetroen...

 

har ikke tatt med noen klipp som er lengre en halveis ut i filmen...

kameravinklene er ikke helt like gjennom filmen, men det er brukt håndholt DV kamera, så så alt for mye variasjon er det ikke. lysettingen er nok ikke den beste gjennom filmen, men det er såpass at man ser hva som skjer ;)

 

Ja, det er vanskelig å komentere en traier... :roll:

 

Det jeg tok til sikte når jeg laget denne, var å få presentert plottet, og ikke minst hovedpersonenes rolle. Har aldri laga trailer før, valgte tekst i stedenfor stemme. det er tydelig at sannheten = Jesus og det er på en måte forhåndsdefinert - noe som ikke alltid er like bra fordi den viser med engang at her er det en overbevisning bak(altså at dette er en kristen film)... Kan nesten si at den ikke tar opp spørsmålet hva er sannhet, men heller lever du i sannheten(som her er kristendommen). Derfor vil den kankje ikke appelere til all publikum, men filmen tar også opp ordet tommhet, som flere kanskje kjenner seg igjen i...

 

Det er tatt med noen ting som for håpentligvis ikke er helt åpenbare. Jeg er jo ikke helt fornøyd selv(har bare redigert filmen, ikke vært med å filmet eller skrevet manus) med alle sider av fimen, for det finnes de åpenbare klisjer - men det er noen deler som jeg synes er bra...

 

noen skjennepreken er det nok ikke, den viser jo bare en typisk realitet i kristne familier der barna forlater troen. valget er gitt helt over til henne - og når hun stilles over valget(presses ikke, men oppfordres) - så tror jeg publikum også forstår at det er ikke noen pekefinger mot seg, men at valget gis frihet. men det kan selvsagt oppfattes alle veier.

 

En passende film å vise til konfirmanter...

 

Men takk igjen :)

Endret av ThaKladd
Lenke til kommentar

Filmen som sådan kan jeg som sagt ikke si noe om da jeg ikke har sett den. Det jeg skrev om, er hvilket inntrykk traileren ga meg av filmen. Mitt inntrykk var at jeg ved å se traileren allerede vet handlingen i filmen, uansett om traileren egentlig ikke har klipp fra mer enn halvparten. Det kan godt være det er helt feil, men traileren ga meg det inntrykket og da fikk jeg ikke så veldig lyst til å se hele filmen.

 

Og igjen så aner jeg ikke om filmen er noen skjennepreken eller ikke, men fra traileren og da spesiellt fortekstene i kombinasjon med tittelen "I skyggen av sannheten", så står den i fare for å bli oppfattet slik. Skjennepreken er egentlig ikke akkuratt det rette ordet, poenget mitt var mer at det blir så veldig tydelig på hvilken side filmen står. Hva filmen som en slags tredjepart vil at jeg skal synes. Og når budskapet med filmen er så overtydelig i traileren, så blir iallefall jeg en smule nervøs for å se hele filmen. Vil hele filmen være en eneste lang hamring på at du må leve og følge "sannheten" ? Det kan godt hende filmen ikke er det, men spørsmålet melder seg etter å ha sett traileren. Det er da spesiellt de veldig beskrivende og meningbærende forteksetene som "...ignorerte sannheten" og "..men det gikk ikke alltid like bra", og tittelen selv som gir dette inntrykket.

 

Synes bare at det blir litt å hamre budskapet inn med slegge. Ville ha tonet ned budskapet i traileren og fokusert på det personlige dramaet.

 

Når det står "broren hennes var urolig", så får jeg litt sånn stumfilmsfølelse. Stumfilmer hadde beskrivende plakater mellom hver scene. Synes ikke det fungerer så bra idag, og hvis mulig burde hans forhold til henne etableres på en annen måte.

 

Å lage en skikkelig god trailer er vanvittig vanskelig. Du må fange interessen, tydeliggjøre konflikten samt overbevise tilskueren om at det ligger noe mer her. Noe som han ikke har sett i traileren og som vil gi ham noe følelsessmessig tilbake når han ser hele filmen. Hvis du viser for mye er det ikke noen grunn til å se filmen, viser du for lite fanger du neppe interessen.

 

Hvis du fikk inntrykk av jeg syntes alt var feil så stemmer ikke det altså. Det som skinner igjennom er at den er gjort med hjerte, og det er bra. Filmen passer sikkert veldig bra i konfirmajons sammenheng. Men for å få meg som mer eller mindre nøytral tilskuer inn i kinosalen på denne filmen, må du tydeliggjøre dramaet og konflikten i historien, gjøre den spennende, hinte til senere handling og få meg til å lure på hva som vil skje. Budskapet er sjelden grunnen til at jeg ser en film, og budskapet er iallefall best levert til meg når jeg ser filmen :)

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Freerider har noen gode poeng her. Det er en vanskelig balansegang hvor mye informasjon man skal gi bort i en trailer. Store rabalderfilmer kan jo klare seg med noen fete eksplosjoner o.l. Det skal forøvrig nevnes at svært mange trailere, også for påkostede filmer, har en tendens til å mer eller mindre avsløre hele handlingen.

 

Selve filmen skal jeg ikke uttale meg om, har ikke sett den, og ut fra mitt agnostiske ståsted og beskrivelsen her tror jeg kanskje ikke den ville treffe meg spesielt godt. Men til selve traileren:

 

1.) Tror du godt kunne ha kortet den ned.

2.) Som nevnt, ikke gi bort hele handlingen.

3.) Beregnet på konfirmanter? Unge utålmodige barn av MTV-generasjonen? Mitt råd vil faktisk være å si svært lite om handlingen og heller fokusere på en håndfull enkeltscener med stor dramatikk (enten følelsesmessig eller handlingsmessig). Obs ikke vis for mye her - man skal bli nysgjerrig ikke få svarene før man ser filmen!

4.) Musikk - forsøk å finne noe som i større grad forfører seeren.

 

Som Freerider skriver, å lage en god trailer er en kunst. Ta en titt her f.eks. for å få et overblikk over hvordan proffene gjør det. (Og bare så dét er sagt, proffene lager også hauger med dårlige trailere)...

Lenke til kommentar

Har ikke orket å lese gjennom hele tråden, men som trailer synes jeg ikke dette var bra. Jeg ser dere har en del dialog i flimen? Fjern lyden fra bildet og plasser lyden der annet handling foregår (Elendig forklart, i know). Dermed sparer en tid og får ikke publikum til å gjespe. Ikke forklar hele handling via intercuts (tekst), det blir for konstruert og kjedelig, og skift font, den var grusom. Jeg mener ikke å syke deg ned, men handlingen ser overmoralsk og kjedelig ut, og foto halvhjertet. Men filmen kan bli bra den, dette var bare inntrykke jeg fikk fra traileren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...