Gå til innhold

Scroll lock - på tide å fjerne den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og kan noen fortelle meg hva pokker ¤ er for noe, og hva den kan brukes til?

"Currency sign", i følge charmap.exe. Gudene må vite hva det brukes til.

Hvis jeg ikke husker mye feil, så bruker man det for å markere at et tall/beløp er i valuta. Det er ikke alle som kjenner alle forkortelser osv. Man kan f.eks. skrive noe sånt som ¤100 CAD, så vet vi "alle" at det et et valutabeløp på 100 canadiske dollar.

Lenke til kommentar
Dette er ett engangstap, i motsetning til at alle skriver tregere i "all tid".

 

AtW

Hva gjør at alle skriver "tregere"? Det må i såfall dokumenteres at en revisjon av layout vil tjene seg inn på kanskje noe sånt som tre til fem år. Som sagt, så venner de fleste seg til dagens tastatur ganske greit.

Jeg har ikke sett noen ren dokumentasjon på folks skrivehastighet, men qwerty-oppsettet er lagd spesifikt for å få folk til å skrive tregere (sier ihvertfall historien, fordi gamle skrivmaskiner ikke kalrte å følge med). Og det er mange vanslige bokstaver som er upraktisk plassert, og langt fra hverandre.

 

Hvorfor må det tjene seg inn så fort? Kan jo like gjerne finne ut hvor lenge vi tror folk vil skrive på tastatur, og se om det er samfunnøkonmisk lønnsomt om alle skifter i dag.

 

Forøvrig venner men seg til å bare ha en arm også, men det betyr ikke at to ikke er en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar
skrivehastighet, men qwerty-oppsettet er lagd spesifikt for å få folk til å skrive tregere (sier ihvertfall historien, fordi gamle skrivmaskiner ikke kalrte å følge med).

Hvis jeg ikke husker feil (og det kan det jo hende at jeg gjør), så var ikke årsaken direkte at folk skulle skrive tregere, men å få de vanligste bokstavene unna hverandre fordi de hadde en tendens til å kile seg fast i hverandre.

Lenke til kommentar
Herregud. Hva er det store problemet med dagens tastatur da? Fordi om akurat DU ikke har behov for f.eks. pause knappen, betyr det ikke at den ikke er nyttig (har du f.eks. prøvd å trykke windowstast+pause?)!

 

Får litt følelsen av at det er mange gamere her som kanskje ikke trenger noe annet enn tallrekka, WASD, space, ctrl og alt...

 

Men er det noe som virkelig har bynt å irritere meg ang tastatur for tiden så er det de "fixe" løsningene til logitech med F-tast osv... forbanna dritt når du bruker Total Commander (vet den kan gjøres transparent, men likevell)! Diverse funksjonsknapper har også nyttige funksjoner i andre OS enn Windows. Blir litt irritert når folk tenker så snervert som at "jeg bruker ikke denne tasten, derfor trenger ingen i hele verden den"!

Hvis det var den første posten min du referer til, så les den omigjen og oppdag at den ikke inneholder noen bastante påstander eller beordringer om noen ting som helst. Jeg var bare interesert i å høre hva andre mennesker mente om saken.

 

Ingen vits i å drite i buksa av irritasjon bare fordi man tolker ting i verste mening. :!:

Lenke til kommentar
Så kommer spørsmålet: Hva i alle dager er scroll lock?

 

:dontgetit:

Hater å være en av de som bare slenger ut "google.com" som svar, men det tar da ærlig talt lengre tid å spørre på et forum enn det tar å slå det opp på Internett?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Scroll_lock

 

Da har du lært deg Wikipedia, ikke sant? :yes:

Selvfølgelig, men det er jo mye mer eksklusivt å få svar på et forum enn via google :p

 

Takker, forresten.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett noen ren dokumentasjon på folks skrivehastighet, men qwerty-oppsettet er lagd spesifikt for å få folk til å skrive tregere (sier ihvertfall historien, fordi gamle skrivmaskiner ikke kalrte å følge med). Og det er mange vanslige bokstaver som er upraktisk plassert, og langt fra hverandre.

 

Hvorfor må det tjene seg inn så fort? Kan jo like gjerne finne ut hvor lenge vi tror folk vil skrive på tastatur, og se om det er samfunnøkonmisk lønnsomt om alle skifter i dag.

 

Forøvrig venner men seg til å bare ha en arm også, men det betyr ikke at to ikke er en fordel.

 

AtW

Det er riktig som Rikky skriver under, at QWERTY er designet for at skrivemaskiner ikke skal kile seg på den tiden vi hadde manuelle skrivemaskiner. For de som har prøvd touch på manuelle skrivemaskiner, så kreves det ikke en ubetydelig kraft i fingrene. Og dess lengre fra utgangsstillingen i touch, dess tyngre/hardere er det for fingrene å trykke de ned på disse maskinene. På moderne tastatur er dette ikke noen problemstilling. For oss som skriver touch på tastatur, så er det ikke noe problem med dagens layout. Til og med [] og andre AltGr-tegn tar jeg nå uten å ta øynene fra skjermen. Uansett hvilken layout et tastatur har, hvis man skal skrive touch, så må man lære layouten så godt at men slipper å tenke på hvor tastene er. Det finnes ikke noe layout som er så revolusjonerende at man "må bare ta den i bruk". DVORAK-layouten, som skulle være en revolusjon, er som kjent en mer eller minde fiasko. Det har også fra tid til annen kommet artikler om enhåndstastatur o.l., som ikke har kommet lengre enn til skrivebordet til en og annen journalist.

 

Inntjeningstiden må være så kort, fordi dette er ofte regnes som den livshorisonten man kan regne med at IT-teknologi har. Etter denne tid, kan vi oppleve at f.eks. tastatur er mer eller mindre avlegs. Hvis ikke investeringen da er inntjent, med renter, så ville en omlegging være rent tap. Med andre ord, dess lengre inntjeningstid, dess større rissiko. Og man må også koordinere dette for alle som konkurrerer med hverandre. Ellers ville noen selskapers produktivitet i en periode være lavere enn for de som ikke gjennomgår omleggingen. Vi har da enda ikke snakket om det rent praktiske, med produksjon, distribusjon, opplæring osv., som skal skje mer eller mindre samtidig.

 

Det med en arm, er så søkt at jeg velger å ikke kommentere det noe videre.

Lenke til kommentar

urgh.

Orker ikke lese hele tråden....

 

Syns absolutt ikke at Scroll Lock bør forsvinne. Vil heller oppfordre flere programerere til å implementere den. Hadde vært mye greiere enn å lage nye tastaturer med scrollhjul.

 

Insert har jo heller ingen funksjon i mange programmer, men jaggu er den nyttig der den er implementert.

 

@ på mac er til høyre for æ. Trenger ikke noe shift, ctrl, eller andre 'holde-nede-knapper'. Kjekk plasering, men jeg bruker nå ' oftere enn @, så pc-tastaturet passer meg bedre.

 

| "pipe" er mye brukt i de fleste programerings språk, samt i kommandolinjer, både linux og commanpromt i windows. Den betyr 'send output til'. Dobbel pipe (||) betyr 'eller'. Ellers er | et fint tegn for å skille kolonner i en textfil.

Lenke til kommentar
Eg kan ikkje touch, men ville det ikkje vært logisk å hatt vokalene sentralt? Eller, korleis ville eit tastatur som er meir skrivevennleg enn QWERTY sett ut?

Vell, "touch" forbindes vel nå egentlig bare med at man kan skrive nogenlunde fort uten å se på tastene. Det kommer jo automatisk etter hvert som man bruker data mye. Bortsett fra de stakkarene som skriver med pekefingrene da. :!:

 

Herregud, jeg husker vi hadde "datatimer" på skolen for noen år tilbake, hvor vi [måtte] bruke eget program som lærte oss hvor vi skulle plassere fingrene før vi begynte å skrive. Høyre pekefinger på J, langefinger på H osv. Lurer på hvordan det skulle gått med meg hvis jeg ikke hadde fått den dyrbare opplæringen der jeg. :whistle:

Lenke til kommentar
Det er en tast jeg faktisk ALDRI bruker (ihvertfall ikke frivillig) og der er den fordømte caps lock-tasten, som til alt overmål har en relativt sentral plassering.

AtW

Enig. Er det en tast som misbrukes mye, er det CapsLock. For ingen har vel egentlig bruk for den tasten; kun hvis man skal skrive spam-mail (mange bruker den tydeligvis til det) eller skrive "høylydt" (og det er irriterende nok). Å lese tekst skrevet med caps lock er håpløst.

Å skrive store bokstaver i overskrifter, uten caps lock, er derimot enkelt, så da har man egentlig ikke bruk for tasten..

Lenke til kommentar
Det er riktig som Rikky skriver under, at QWERTY er designet for at skrivemaskiner ikke skal kile seg på den tiden vi hadde manuelle skrivemaskiner. For de som har prøvd touch på manuelle skrivemaskiner, så kreves det ikke en ubetydelig kraft i fingrene. Og dess lengre fra utgangsstillingen i touch, dess tyngre/hardere er det for fingrene å trykke de ned på disse maskinene. På moderne tastatur er dette ikke noen problemstilling. For oss som skriver touch på tastatur, så er det ikke noe problem med dagens layout. Til og med [] og andre AltGr-tegn tar jeg nå uten å ta øynene fra skjermen. Uansett hvilken layout et tastatur har, hvis man skal skrive touch, så må man lære layouten så godt at men slipper å tenke på hvor tastene er. Det finnes ikke noe layout som er så revolusjonerende at man "må bare ta den i bruk". DVORAK-layouten, som skulle være en revolusjon, er som kjent en mer eller minde fiasko. Det har også fra tid til annen kommet artikler om enhåndstastatur o.l., som ikke har kommet lengre enn til skrivebordet til en og annen journalist.

 

Inntjeningstiden må være så kort, fordi dette er ofte regnes som den livshorisonten man kan regne med at IT-teknologi har. Etter denne tid, kan vi oppleve at f.eks. tastatur er mer eller mindre avlegs.

 

Det med en arm, er så søkt at jeg velger å ikke kommentere det noe videre.

Litt av poenget mitt var nettop at man heller burde gå utifra hvor lenge man tror tastatur vil vare, og at det antakelig er mer enn 2-3 år, så fort forsvinner ikke produkter fra IT-bransjen.

 

Arm-eksemplet var bare for å vise at selv om mennesker lett venner seg til ting, så betyr det ikke at bedre løsninger ikke finnes.

 

Det samme gjelder qwerty-layout, ja vi klarer å vende oss til det, og å skrive relativit fort, men jeg er overbevist om at den gjennomsnittelige skrivehastigheten hadde vært høyere med ett annent oppsett.

 

At det foreløpig ikke har vært noen komersiell suksess sier lite, man kan jo dra den alltid like morsomme beta/vhs-analogien, eller utallig andre eksempler på at det mest popukære produktet ikke er best.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...