Gå til innhold

Hva sa dine foreldre da du begynte med røyk/snus?


Passasjer

Anbefalte innlegg

Folket mitt snakker til stadighet over hvordan samfunnet forbyr røyking og prøver å gjøre røyking til et ekstremt samfunnsproblem, og irriterer seg over at ikke folk kan få lov til å velge hva de vil selv...

 

... så da de oppdaga den første dåsa General på rommet mitt hadde de ikke så mye de skulle ha sagt.

 

tongue.gif

 

Skal nå sies at det faktisk vil bli et ekstremt samfunnsproblem. :) Kronisk obstruktiv lungesykdom, lungekreft, hjertesykdommer og you name it. Mye av dette kan selvfølgelig komme som følge av arv og miljø som f.eks absest, forurensninger (sikter da til KOLS) eller hva det heter, men røyk og snus, ihvertfall røyk vil jo kunne ha en påvirkning. Vi betaler jo ikke en dritt av behandlingene våre omtrent, i forhold til hva det faktisk koster. Egenandelen er jo en liten prosent bare. Når du sitter der som eldre, med o2 kontinuerlig gjennom døgnet, må sove sittende i sengen. Bare det å ta en dusj eller spise et måltid er tungt og krever mye energi fordi pusten er dårlig. Stadig tilbakevendende lungebetennelser osv. Frister det virkelig? Altså, man vet jo faktisk ikke om man kan ende der selv. Og det er skrekkelig mange som ender der. Jeg har sett flere tilfeller selv, og har noen i familien med KOLS og jeg avstår fra røyk.

 

I tillegg koster det enormt mye penger, prisene på tobakk går bare oppover og hvis man snuser en boks om dagen (ca 80,-) så utgjør det en del i mnd. Sparer man det i løpet av et år har man en veldig deilig og lang sydentur til gode!

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Har per dags dato ikke prøvd røyk og kommer heller ikke til å prøve det, men snus er noe jeg liker å nyte en gang iblant. Begynte i militæret, var en god trøst på OP i minus 30'c...

Måten jeg ''sa ifra'' at jeg hadde begynt var når jeg og muttern var på butikken for å handle, da sa jeg enkelt og greit at ''jeg skal bare ha en liten ting ved kassa'' (snusskapet er der og jeg er gammel nok til å kjøpe).

Muttern ble stille en liten stund mens hun tenkte litt og spurte rett etterpå ''Skal du ha snus?!''

Etterpå i bilen sa hun ikke så mye, hun ville bare se på esken og sa at det er bedre enn å røyke vertfall...

 

Men da vi kom hjem virket hun ikke så begeistret, sent på samme kveld begynte hun å finne all mulig negativ informasjon om snus og skader fra det akkurat som om jeg ikke vet det er skadelig https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/laugh.gif

Og hver gang jeg tok meg en pris sa hun ''Skal du ta den dritten der igjen nå da?'' https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif

Har nok mye å si at faren hennes døde i en alder av 48 av hjerteinfarkt og var en storrøyker... 40 om dagen er ikke akkurat sunnt!

Skal sies at jeg ikke har kjøpt snus etter det men jeg skal kjøpe litt når jeg er i sverige neste gang.

 

PS: tror detta er en ganske stor bump https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/tongue.gif

Hmm.. Pappa ble vell bare nysgjerrig, og litt skuffet. Men i og med at han snuser selv forsto han, hadde han visst at jeg faktisk røyker og (som han har sagt jeg ikke får lov til) hadde det nok vært en annen reaksjon ja. Mamma er bare sinna, bruker det i mot meg når hun har sjansen..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Før pleide jeg å snuse på do hjemme.. :p (før folka fant det ut)

Jeg gikk som vanlig inn på do med snuspakka i lomma for å ta meg en prell. da jeg var ferdig kasta jeg den i do og dro opp og tenkte ikke stort mer på det og gikk ut fra doen. Utenfor sto mamma som måtte på do.

Da hu gikk inn hørte jeg et gisp og så skrek hun på navnet mitt..

Nabolaget vårt hadde vist skrudd av vannet fordi det var rensing så snusen lo fortsatt i doen...

Så ble det en lang og klein samtale om hvor dårlig det var å snuse..

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

En liten bump må da værra lov :))

 

 

Mamma har selv sett at jeg har hatt snus i leppen men har ikke sakt direkte at jeg snuser, legger alltid fram snusen på bordet i et håp om at ho ser at jeg snuser, føler det stresset med å holde noe skjult for andre (spesielt foreldre) er en stor sak, får heller ikke kjøpt snus i sverige siden dem ikke vet om det og jeg ikke tørr å si det til dem direkte.. 

 

Samtalen når ho så meg med snusleppe gikk som dette:

 

"Jaja skal ordne det greine"

 

"Har du snus leppe?!?!"

 

Det var i det øyeblikket jeg selv skjønte jeg hadde snus i leppa og ble sjokka og nervøs

så sier jeg bare: Hææ nei har ikke det?? mens jeg springer mot badet for å ta den ut 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...

Sorry for enorm bump, men regner med det kommer nye historier fra de som er unge den dag i dag... 

Mamma og Pappa vet ikke at jeg snuser, men mamma fant en røykeske (som forøvrig ikke var min), og sa hun var veldig skuffet over meg.. har lyst å si til dem at jeg snuser bare for å slippe å gjemme boksen hele tiden... skjønner bare ikke hvordan jeg skal fortelle det.. tips? Pappa snuser løssnus selv forresten, mens jeg bruker hvit tobakksfri snus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...