Gå til innhold

Hvordan kan man overføre LIVE lyd og bilde til tv?


aqdas

Anbefalte innlegg

Hei,

nå e rjeg ikke helt sikker på at jeg poster under riktig kategori. Men skriver det likevel.

Spørsmålet mitt er at dere vet at det finns ulike showcentere i markede som man kan bruke til å overføre lyd og bile til tv'en. Altså overføre lyd og bilde som er lagret på hardisken på pcen. MEN, å overføre lyd og bilde fra pc til tv som er IKKE lagret på hardisken, som foreksempel, nextgentel tilbyr film og tvkanaler over bredbånd som man kan bare se på pc. Hvordan kan man overføre disse til Tven? Jeg vet at det er mulig å bruke skjermkortet til det. men da blir bildekvaliteten dårlig. Er det flere muligheter? takker for seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fleste her bruker vel bare s-video eller composit kabel og er fornøyd med det. personlig så synes jeg bildekvaliteten er helt topp, så lenge kilden er av god nok kvalitet.

 

et skjermkort med bra tv-ut og en god kabel burde jo holde. ellers må det jo bli noe digital overføring av noe slag. har du en lcd tv kan du jo bruke dvi..?

Lenke til kommentar

takk for svarene.. men en ting til... fins det s-video kabel som er rundt 6-7 meter lang? for jeg gidder jo ikke å bære pcen inn i stua hele tida når jeg vil se på bredbåndstv. fins det lange s-video kabel? hvis det fins lange s-video kabler, blir kvaliteten på bildet dårligere eller ikke?

Lenke til kommentar

Har sett en del web tv fra tv2 sine sider på TV, og kan si at den er identisk i kvalitet med det du får opp på pc skjærmen.

 

Detsom du skal ha noe bedre kvalitet, må du skaffe deg en LCD / Plasma Tv med VGA (D-SuB) eller DVI inngang.

 

Det beste du får på CRT tv er vel muligens VGA på noen spesielle modeller, ellers RGB. Det er få skjærmkort som har RGB utgang, og de om har det er svært dyre. Det finnes løsninger med ekstra kort som du kan koble til, men tror det krever litt ferdigheter.

 

Bruker selv S-video fra både pc og dvd spiller og kan ikke si at kvalitet er noe spesielt forksjellig. En god pc har som oftest bedre kvalitet på bildet en en DVD spiller til 20 000.

 

Finnes s-video kabler på 10 meter, sikkert 20 meter også. Clas har noen varianter dersom du vil spare noen kroner, ellers får du sikkert noen overprisa på hiflubben også dersom det faller bedre i smak.

 

vil nok ikke anbefale å bruke en kabel over 10 meter

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Hvis du opplever at S-Video/Composit fra skjermkortet blir "for dårlig" er vel sjansen til stede for at du har gjort en feil en plass.

 

Angående kabellengde på S-Video fant jeg dette innlegget på http://www.cinematography.net

 

I’d say maximum lengths using the best quality s-video cable is 60 feet (18m), after that you will notice some picture degradation.

 

 

Here is a chart of loss of signal based on frequencies per hundred feet.

 

Mhz db/hundred feet

1 .6

3.6 1.2

5 1.4

7 1.7

9 2.0

0 2.1

30 3.8

50 5.1

100 7.6

 

For longer lengths I would suggest running coaxial cable (RG-6) and purchase adapters to convert the coax cable's F-type ends to S-video. You can get 100 feet or so (30m) with this method. Longer than that I would suggest a distribution amplifier. I use them in industrial video applications and find no problem with doing so.

 

 

Walter Graff

Producer, Director, Creative Director, Cinematographer

HellGate Pictures, Inc.

BlueSky, LLC

www.film-and-video.com

Endret av Sunseeker
Lenke til kommentar
takk for svarene.. men en ting til... fins det s-video kabel som er rundt 6-7 meter lang? for jeg gidder jo ikke å bære pcen inn i stua hele tida når jeg vil se på bredbåndstv. fins det lange s-video kabel? hvis det fins lange s-video kabler, blir kvaliteten på bildet dårligere eller ikke?

Det du trenger er S-video. Du vil aldri få krystallklar fin tekst på en TV. Det er en begrensning i TV'en og ikke skjermkortet eller S-video standarden. TV'er er generellt sett veldig blurrete, og har veldig veldig lav oppløsning i forhold til en PC monitor. Det fungerer dog veldig bra til video, og det er jo nettop dette man skal bruke det til .

 

Du får som regel S-video kabler i 1 - 3 - 5 - 10 meter.Selv 10 meter er billig på clahs Olson. Rett over kr 200 eller rundt der tror jeg. Ikke noen stor investering. Enda lengre kabler finnes sikkert om du leter i litt mer spesialiserte nettbutikker mm.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...