Gå til innhold

ny ibook vs powerbook


Anbefalte innlegg

I forbindelse med lanseringen av nye ibooker og David Moodys uttalelser om at det ikke kommer nye powerbooker før utpå nyåret lurer jeg nå fælt på hva jeg skal anbefale min kamerat.

 

Derfor noen spørsmål.

 

Noen meninger om forskjellen på hastigheten mellom den kraftigste 14" ibooken og 12" powerbooken?

 

Han skal koble til ekstern skjerm og jeg har tidligere hørt at ibook er mer begrenset en powerbook på dette området. Kan noen uttdype?

 

Er det noe annet som taler for 12" powerbook i forhold til 14" ibook? (14" ibook fordi han vil ha dvdbrenner). Er for eksempel minnet mye kjappere (og dyrere) i pben? (DDR 333 i forhold til DDR 266), Eller er videokortet verdt å legge noen ekstra lapper på bordet for?

 

Mvh

Armas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken.

Men særdeles portabel er de ikke i forhold til de interne :p

 

Har selv 12" PB og synes størrelsen er AKKURAT stor nok. PB har forøvrig mulighet for å IKKE kjøre mirror på skjerm nr 2, (ja du kan patche iBooken). iBook er kjent for noe lengre batteritid, men så har PowerBooken BT og WLAN som standard (WLAN har vel iBooken også nå). Minnehastigheten har vel litt å si, det spørs HVA han skal bruke den til.

 

Dersom han skal redigere film og slikt er vel 15" PB mer å foreslå (eventuelt en god ekstern skjerm)

Endret av Zpeidar
Lenke til kommentar

Jeg mener iBook er et bedre kjøp. Billigere. Dette med screen spanning kan visst fikses for iBook også uten å flashe skjermkortet. Videre har iBook en mer behagelig temperatur. Powerbook blir nokså varm.

 

Selv ville jeg anbefale 12" iBook. 14" er større (mindre transportabel) samtidig som den har akkurat samme oppløsning på skjermen. Ekstern DVD-brenner høres ut som en god ide. Når det gjelder ytelse så tror jeg ikke at man merker stor forskjell så lenge du holder deg unna benchmark-program. En fordel har man med 14" iBook; Det er ca 20% lengre batterilevetid.

 

Selv har jeg en 1,5 år gammel 12" Powerbook. Fin den, men jeg tror iBook er et bedre kjøp. Jeg liker min 3 år gamle iBook bedre enn Powerbooken.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar

Core image vedrører også brukerene!

 

Feks vanndrypp effekter i tiger.

http://www.macrumors.com/downloads/tiger/d...ard_address.mov

Core image vil også med tiden integreres med apple`s programmer itillegg til at core image blir tilgjengelig for til 3partsleverandører som feks adobe.

Mulighetene i dette er mange, og som sagt dagens ibook støtter dessverre ikke dette :no:

 

for mer info les her:

http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html

Lenke til kommentar
The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac.

 

Ripple-effekten utøver absolutt ikke noe som helst nyttig. Og CoreImage vil nedskalere til eldre kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om jeg husker rett funker CoreImage sånn at maskinen kan sende CPU-intensive oppgaver til GPUen, sånn at det går betydelig kjappere, og dette vil da klart være til betydning for alle og enhver. Leste forresten også på apples nettsider at 9200-kortet som sitter i iBooken skal støtte CoreImage, men dette gjelder ikke eldre iBooker....

Lenke til kommentar
Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken.

De er raskere ja, men ikke begrenset til bruk på ibook'en. DVD-brenneren i iBook'en brenner i 4X, noe som holder for de fleste. Selv har jeg PB 12" med DVD-brenner, men har bare brukt den et par ganger, og da i forbindelse med lagring av dokumenter. I nær fremtid begynner jeg med videoproduksjon, og da trenger jeg mye dvd-brenning. Allikevel vil jeg heller ha en intern, enn en ekstern dings som jeg må dra med meg...selv om de brenner kanskje 10X ellernoe.

 

Så var det dette med varmeutvikling da. PowerBook 12" utvikler nok ikke noe særlig mer varme enn iBook 14", men aluminiumen i PB'en leder varmen til overflaten, og dermed føles/blir den varmere i selve overflaten. Jeg ville nå si at PB'en er bedre for maskinvaren i det lange løp, spesiellt hvis man holder mye på med tunge prosessor/minne/grafisk krevende oppgaver. Uansett; til vanlig skriving, filmseing, surfing, msn, osv, blir ikke PB'en noe varmere enn iBook'en.

I tillegg vil en iBook bli fortere stygg enn en PB, da plast naturligvis får lettere riper etc enn PB'en (og joda, vi sier alle at vi skal passe på vår kjære slik at riper ikke kommer, men de kommer allikevel!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...