Gå til innhold

Om forholdene i Irak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se fakta biten i denne artikkelen. Hva en muslimsk kvinne (som tydelig er på så god fot med terroristene at de frivillig poserer meg våpen) mener intresserer med ikke. For å komme over den åpenbare muslimpropagandaen i denne artikkelen vil jeg anbefale å spille denne sangen 3-4 ganger;

http://allforamerica.com/all_for_america128.mp3 :thumbup:

 

Edit: S. Krive Leifvikmoen har også hørt gla'sang og fått det glade budskap!

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar

Irak-krigen har blitt ført på helt gal måte; derfor har De forente stater nå problemer. For å vinne en krig, må man knuse motstanden. Det er imidlertid ikke det de amerikanske styrkene har gjort; tvert imot har de tilbudt terroristene våpenhvile istedenfor å knuse dem. Dette tolker terroristene som en seier, og får dermed blod på tann.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved om Bush med sin naive innstilling er den rette mannen til å lede krigen mot fundamentalistisk islam. Beklageligvis finnes det ingen bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Propaganda, kaller jeg dette her. Og jeg skal si akkurat hvorfor.

 

Forst, konstant overdrivelse:

 

- Jeg kan ikke handle mat, kan ikke spise på restauranter, kan ikke besøke folk, kan ikke komme meg til steder der nyhetene skjer og kan ikke kjøre i noe annet enn en fullpansret bil, skriver hun.

Men det kan visst mange andre. :hmm:

 

Å snakke engelsk på gaten er ikke lenger en mulighet, kidnappingene i området har tatt fullstendig over.

Ja, kanskje 10+ personer har blitt kidnappet. I hele Irak. Men neida, det er STOR fare for kidnapping sier hun...

 

- Min viktigste prioritering nå er ikke å skrive en råbra artikkel, men å holde meg og mine irakiske ansatte i live. I Bagdad er jeg først og fremst livvakt, deretter journalist, skriver hun.

Jada. Det dor 2 soldater pr dag i gjennomsnitt i Irak. Men hun ma liksom vaere livvakt...

 

For utlendinger og journalister som arbeider i landet er situasjonen desperat, mener Fassihi. - For bare to uker siden følte vi oss trygge i Bagdad, fordi utlendinger hadde blitt kidnappet fra veiene mellom byer.

 

Så kom en desperat telefon fra en kvinnelig journalistvenn som fortalte at to italienske kvinner hadde blitt kidnappet fra sitt hjem i fullt dagslys, forteller Fassihi.

A joje meg, en venninne skriker hjelp, ogsa er plutselig alt forandret...

 

 

Ogsa skal vi ha litt feilaktige pastander, og "strawmen" argumenter (dvs, hevde noe som ikke er sant som om det er sant, for sa a bevise at det ikke er sant):

 

- Til tross for president Bush' rosenrøde fremstilling, forblir Irak en katastrofe. Dersom det var en mulig trussel under Saddam, er det nå en svært aktuell og aktiv trussel som kommer til å hjemsøke USAs utenrikspolitikk i årevis, mener Fassihi.

OK. Bush har aldri gitt en rosenrod fremstilling av Irak. Resten er bare spekulasjon og pessimisme.

 

Ifølge Fassihis anslag blir amerikanske styrker i Irak angrepet opptil 87 ganger hver dag, en påstand som sjelden blir undersøkt i amerikanske media.
Og hvordan er dette i forhold til i... Kosovo f.eks? I Midt-Osten generelt?

 

- Landets veier er ufarbare på grunn av hundrevis av sprengladninger som er rettet mot amerikanerne. En venn reiste på en tur gjennom Sadr by [i Bagdad, red.anm.], der plasserer unge menn ut eksplosiver i veikanten og merker dem med en plastbøtte så de lokale beboerne kan kjenne dem igjen, forklarer hun i e-posten.

Javel. Er det slik i hele resten av Irak da? Og tror man virkelig at amerikanerene ikke har funnet ut av denne "hemmelige" koden?

 

- Når irakere snakker om det som foregår, omtaler de hele konflikten som «situasjonen», og ofte sier de bare 'situasjonen blir bare verre', skriver Fassihi
Ja, det er sikkert noen irakere som sier dette. Men irakere generelt? Igjen, sa generaliserer man ut i fra enkelte tilfeller.

 

- Situasjonen er, grunnleggende sett, at en barbarisk geriljakrig herjer, konkluderer hun i e-posten.
Med hele 2 dodsfall pr dag for koalisjonen pr dag. I et land like stort som California... syns jeg ikke det er "en geriljakrig"... med tanke pa at det blir drept 5 amerikanere hver dag i California... Forstar jo at det er bare 140.000 amerikanere i Irak, og 30M i California, men omstendighetene tatt i betraktning....

 

Fra å være et hatobjekt i landet, fremstår nå den tidligere diktatoren Saddam Hussein fremdeles som en tyrann, men som en som greide å holde landet rolig.

 

- Jeg hørte en utdannet iraker fortelle at dersom Saddam Hussein fikk lov til å stille i valget, ville han vinne. De vil heller ha sikkerhet enn frihet, selv om det betyr å ha en diktator som hersker, skriver Fassihi.

Klassisk.

 

Jeg vil heller vaere sikker, men i evig frykt og undertrykkelse enn lide en stund fordi sikkerheten ikke er det den engang var... Ma vaere goy a tenke sa kortsiktig pa ting.

 

"I dictator who gives me healthcare? I like that dictator!" :roll:

 

Hvis du kan finne en artikkel som ikke overdriver grenselost, og hvor personen ikke ser ut til a ha ingenting bedre a gjore enn a lyve om det Bush sier, sa hadde det vaert en bedre mate a kaste bort tid pa.

Lenke til kommentar

Seixon: Konstant overdrivelse, og du sier at 10+ har blitt kidnappet i hele Irak?

Dessuten har de Amerikanske styrkene ekstremt godt forsvar o.l. Jeg mener, 87 angrep hver dag, og 2 døde per dag er ganske "gode" tall.

 

Dette var heller ikke en nyhetssak, men en privat e-post, noe som gjør at ordet propaganda virker meningsløst.

Lenke til kommentar

Bush sliter med Irak, men jeg begynner å tvile på om Kerry vil gjøre det noe særlig bedre. Om ikke annet har Bush, som startet invasjonen av Irak, bedre grunn for å holde ut der nede, og akkurat nå er det viktig at amerikanerne blir stående. Trekker de seg ender landet i kaos.

 

Svært mye av gjenoppbyggingsarbeidet ser ut til å ha stanset opp, men treningen av Irakisk politi og sikkerhetsstyrker fortsetter med uforminsket styrke. Vi leser hver dag om køer foran vervingskontorene, selv dager hvor irakiske politimenn har blitt drept samme sted dagen før. Det finnes åpenbart vilje til å ta ansvar lokalt for den vanskelige situasjonen.

 

Kurderne (som utgjør 1/3 av befolkningen...?) sier de har det klart bedre nå enn under Saddam Hussein, som vi husker gasset flere tusen av dem flere ganger på 80 og 90-tallet. Den religiøse friheten for alle muslimske retninger er også større. Saddam Hussein var ingen venn av Islam. Under ham ble et utall religiøse ledere arrestert, torturert og drept.

 

Rent militært kan amerikanerne knuse oppstanden i morgen, men man frykter samme situasjon som i Vietnam, hvor man vant alle slagene og tapte krigen. De politiske kostnadene ved å opptre unødig brutalt kan bli høye. Samtidig etterlyser irakiske politikere nettopp en hardere linje. Så her snakker vi om en vanskelig balansegang.

Lenke til kommentar
Bush sliter med Irak, men jeg begynner å tvile på om Kerry vil gjøre det noe særlig bedre. Om ikke annet har Bush, som startet invasjonen av Irak, bedre grunn for å holde ut der nede, og akkurat nå er det viktig at amerikanerne blir stående. Trekker de seg ender landet i kaos.

Meget godt poeng.

Lenke til kommentar
Bush sliter med Irak, men jeg begynner å tvile på om Kerry vil gjøre det noe særlig bedre. Om ikke annet har Bush, som startet invasjonen av Irak, bedre grunn for å holde ut der nede, og akkurat nå er det viktig at amerikanerne blir stående. Trekker de seg ender landet i kaos.

Minner meg om Afghanistan. Alle de forskjellige gruppene der har igrunn lite tilfelles utover at de alle hater USA. Trekker USA seg ut så kjemper de mot hverandre istedenfor.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Seixon: Konstant overdrivelse, og du sier at 10+ har blitt kidnappet i hele Irak?

Vet da faen jeg, holder ikke styr pa hvor mange blir kidnappet jeg. Har bare hort om ca 10 stykk, er kanskje opp til 20. Det er fremdeles ikke en slags kidnapping-epidemi som hun kvinnen beskriver det som.

 

Dette var heller ikke en nyhetssak, men en privat e-post, noe som gjør at ordet propaganda virker meningsløst.

:love: Sa naiv du er. Er det bare en ren tilfeldighet at dette har havnet pa VG? :!:

 

Kurderne (som utgjør 1/3 av befolkningen...?)
Nei... tror det er heller naermere 10%. 1/3 av landet, 10% av befolkningen. ;)
Lenke til kommentar

Irak er terroristenes disneyland. Endelig har man legitime amerikanske mål i sin egen bakgård. Å påstå at det er vanskelig for folk flest å leve i en slik situasjon er ikke propaganda, det er fakta.

 

Jeg har mer tro på at Kerry får til et skikkelig samarbeid med FN angående Irak, enn at Bush skal klare det. Man må ha FN med seg i slike situasjoner. Og ikke minst er argumentet til Kerry at man deler kostnadene et jeg tror det amerikanske folk har sansen for.

 

Greit nok at USA, som bestemte seg for å go it alone med storbritannia, burde da også være de som tok støyten, men jeg tror likevel at FN er åpen for et samarbeid. Hele verden har jo interesse av at det er fred i Irak.

Lenke til kommentar
Seixon: Konstant overdrivelse, og du sier at 10+ har blitt kidnappet i hele Irak?

Vet da faen jeg, holder ikke styr pa hvor mange blir kidnappet jeg. Har bare hort om ca 10 stykk, er kanskje opp til 20. Det er fremdeles ikke en slags kidnapping-epidemi som hun kvinnen beskriver det som.

Hvor mange kidnappingsforsøk tror du finner sted per vellykket kidnapping? Tror du noen gidder å melde om det i media når alternativet er en ekte kidnapping? Kidnappingen skjer ikke i hele Irak, den er konsentrert rundt områder der utlendinger er bosatt. Folk som reiser til Irak bor derfor i områder der det er høy risiko for kidnapping. Kriminelle gjenger fanger folk på oppdrag for religiøse/motsatndsgrupper og tjener penger på det. Det er et problem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Irak er terroristenes disneyland. Endelig har man legitime amerikanske mål i sin egen bakgård. Å påstå at det er vanskelig for folk flest å leve i en slik situasjon er ikke propaganda, det er fakta.
Sant nok det, og de skal knertes ned en etter en...

 

Jeg har mer tro på at Kerry får til et skikkelig samarbeid med FN angående Irak, enn at Bush skal klare det. Man må ha FN med seg i slike situasjoner. Og ikke minst er argumentet til Kerry at man deler kostnadene et jeg tror det amerikanske folk har sansen for.

Hadde vaert fint det. Hvis FN faktisk hadde lyst til a hjelpe. Fint at Kerry har lyst a spre budskapet om at USA burde dele kostnadene og oppgavene med andre. Om bare noen andre faktisk hadde lyst til dette.

 

Med andre ord, Kerry sine argument er "vaporware". De bygger seg pa falske premisser. FN lop ut av Irak sa snart noen av deres arbeidere ble drept. Gjorde USA det? Gjorde UK det? Gjorde de andre det? Nei. FN er helt ubrukelig i krigssituasjoner.

 

(1) Greit nok at USA, som bestemte seg for å go it alone med storbritannia, burde da også være de som tok støyten, (2) men jeg tror likevel at FN er åpen for et samarbeid. Hele verden har jo interesse av at det er fred i Irak.

 

1. "Go it alone med storbritannia". Ser du noe feil med den setningen?

2. FN er apent for samarbeid ja, sa lenge de ikke ma gjore noe. Hvis hele verden har interesse av at det er fred i Irak, hvorfor er det ingen som vil hjelpe til?

 

Hvor mange kidnappingsforsøk tror du finner sted per vellykket kidnapping? Tror du noen gidder å melde om det i media når alternativet er en ekte kidnapping? Kidnappingen skjer ikke i hele Irak, den er konsentrert rundt områder der utlendinger er bosatt. Folk som reiser til Irak bor derfor i områder der det er høy risiko for kidnapping. Kriminelle gjenger fanger folk på oppdrag for religiøse/motsatndsgrupper og tjener penger på det. Det er et problem.
Selvfolgelig er det er aktuelt problem. Men det er ikke en epidemi slik som denne journalisten fremstiller det som. Og som du sa, skjer det bare i visse omrader, og ikke i hele Irak. Det er det som er feil med det aller meste av mediadekning av Irak, det far folk til a tro at ting er helt sykt i hele Irak, mens det egentlig er bare litt her og litt der.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan Seixon kommer frem til tallet 10 + for antall kidnappede i Irak? Tusenvis av mennesker er kidnappet i Irak det siste året, særlig irakere, men også mange utlendinger, fra alle verdens land, de fleste med krav om løsepenger. Irak har nå forlengst passert Tjestsjenia som verdens mest populære land for kidnappinger. Hvorfor skulle arabiske, internasjonale, europeiske og amerikanske media lyve om dette...?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvordan Seixon kommer frem til tallet 10 + for antall kidnappede i Irak? Tusenvis av mennesker er kidnappet i Irak det siste året, særlig irakere, men også mange utlendinger, fra alle verdens land, de fleste med krav om løsepenger. Irak har nå forlengst passert Tjestsjenia som verdens mest populære land for kidnappinger. Hvorfor skulle arabiske, internasjonale, europeiske og amerikanske media lyve om dette...?

Er ikke verdens mest populære sted for kidnappinger Colombia?

Lenke til kommentar

Hvem kan tenkes å produsere oppdatert statistikk for slikt, da?

 

Hiscox, som leverer data til forsikringsselskapene, har Columbia på klar førsteplass 90-tallet sett under ett, med 5181 registrerte kidnappinger (men slår selv fast at de kun klarer å registrere en mindre del av verdens totale kidnappinger, uten å slå fast hvilken del de er best på å registrere - muligens den som rammer vestlige borgere...?). Hiscox har tidligere Sovjet kraftig opp gjennom hele 90-tallet, med landet på tredjeplass i 1999. Hiscox har ikke statistikk for 2000 eller senere.

 

Gir Hiscox tall et godt bilde av situasjonen også etter 1999, tar jeg klart feil. I så fall er Tsjetsjenia/Kaukasus/tidligere Sovjet (økende inne i 1998 og 1999) kommet til som utfordrer, mens Latin-Amerika generelt ser ut til å være regionen for kidnappinger.

 

http://danger.mongabay.com/kidnapping_stats.htm

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det var snakk om kidnapping av utenlandske i Irak, forst og fremst. Som jeg har sagt, vet jeg ikke noen eksakte tall for kidnappede utenlendinger i Irak, men jeg kan bare komme pa 10-20 ca. Jeg har ikke hort media "lyve" om dette? Jeg har bare hort om 10-20 kidnappinger. Av trailersjaforer, folk som jobber for diverse selskap i Irak, to italienske journalister, osv.

 

Journalisten i artikkelen overdriver det, og insinuerer at det er slik over alt i Irak.

Lenke til kommentar
2. FN er apent for samarbeid ja, sa lenge de ikke ma gjore noe. Hvis hele verden har interesse av at det er fred i Irak, hvorfor er det ingen som vil hjelpe til?

Mye av grunnen er de som idag styrer USA. En utskiftning vil bety en ny start for samarbeid mellom USA og FN.

 

Slikt samarbeid krever fintfølende diplomati. Man må ha gjensidig tillit osv. Man kan ikke dure frem som en bulldoser, kjøre seg fast i grøfta, for så å kreve å få hjelp.

Lenke til kommentar
Irak-krigen har blitt ført på helt gal måte; derfor har De forente stater nå problemer. For å vinne en krig, må man knuse motstanden. Det er imidlertid ikke det de amerikanske styrkene har gjort; tvert imot har de tilbudt terroristene våpenhvile istedenfor å knuse dem. Dette tolker terroristene som en seier, og får dermed blod på tann.

 

Jeg stiller spørsmålstegn ved om Bush med sin naive innstilling er den rette mannen til å lede krigen mot fundamentalistisk islam. Beklageligvis finnes det ingen bedre alternativer.

Oi, første innlegget av PelsJacob som jeg faktisk er enig i, hehe!

Dog tror jeg nok ikke det bare er å knuse all motstand uten videre. Før man kan knuse all motstand er man nødt til å finne motstanden og i så måte løper man på et stadig økende problem fordi man har latt geriljamotstanden bygge seg opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...